Türkiye’de 2018 yılından itibaren uygulamaya giren Liselere Geçiş Sistemi merkezi sınavında öğrencilerin öğrendikleri bilgileri salt hatırlama veya ezberleme yönünden ziyade bunları beceriye dönüştürme durumlarının ölçülmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, MEB tarafından hazırlanan 2021 merkezi sınav fen bilimleri sorularının her birinin analiz edilmesi ve soruların 2018 fen müfredatında yer alan bilimsel süreç becerileri bakımından değerlendirilmesidir. Araştırmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çerçevede 2021 merkezi sınavı fen bilimleri alt testine ait sorular doküman incelemesi yapılarak bilimsel süreç becerileri konusunda çalışmaları bulunan alan uzmanı dört akademisyen ve altı fen bilimleri öğretmeni tarafından incelenmiştir. Uzman görüşleri çerçevesinde soruların uyumu kategorik uyum kriterine göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre 2021 merkezi sınavı sorularının en çok “sonuç çıkarma”, “verileri yorumlama” ve “değişkenleri belirleme” bilimsel süreç becerilerinin üzerinde yoğunlaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca göre merkezi sınav fen bilimleri testinin bilimsel süreç becerilerini kapsaması bakımından yeterli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda ülkemiz fen bilimleri müfredatı vizyonu ile uyumlu olarak ilköğretimden ortaöğretime geçiş uygulaması olan merkezi sınav sorularında daha fazla sayıda bilimsel süreç beceriye yer verilmesi için çalışmalar yapılması gerektiği düşünülmektedir.
In the Central Exam of the High School Entrance System (known as LGS), which has been put into practice in Türkiye since 2018, it is aimed to measure the students' ability to transform the information they have learned into skills rather than simply remembering or memorizing them. In this context, the aim of the study is to analyze each of the 2021 central exam science questions prepared by the Ministry of National Education and to evaluate the questions in terms of scientific process skills in the 2018 science curriculum. Document analysis method, one of the qualitative research methods, was used as a method in the research. In this context, the questions of the science subtest of the 2021 central exam were examined by four academicians and six science teachers, who are experts in the field, who have studies on scientific process skills. Within the framework of expert opinions, the compatibility of the questions was evaluated according to the categorical compatibility criterion. According to the findings of the research, it was concluded that the 2021 central exam questions mostly focused on the scientific process skills of “inferring”, “interpreting data” and “defining variables”. According to this result, it was concluded that the central exam science test was not sufficient in terms of covering scientific process skills. In this context, it is thought that studies should be carried out to include more scientific process skills in the central exam questions, which is the transition application from primary education to secondary education, in line with the vision of our country's science curriculum.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2023 |
Publication Date | April 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: 1 |