Thinking emerges as a concept of the modern information age, which includes deep mental processes such as creativity, symbolization, problem solving, classification and planning. In the 21st century, technology plays an important role in the development of scientific thinking and concepts with the opportunities it offers. However, thinking maps are used as a very effective method in making children's ideas about scientific concepts visible. From this point of view, this research was carried out in order to examine the views of pre-school children on technology-based scientific concepts through thinking maps. The study group of the research; The 5-6 age group consists of 20 children. In the research, the 'Personal Information Form' and 'The Evaluation Form of Children's Views on Scientific Concepts' prepared by the researchers were used as data collection tools. The data of the research were analyzed and interpreted according to the content analysis technique, one of the qualitative research techniques. As a result of the research; Parents, school environment and technology were found to be effective in learning concepts related to the theme of 'sound' for physical sciences, 'animal' for life sciences, and 'Space' for Earth and space sciences. In particular, it has been determined that technological resources are more effective in the acquisition of concepts related to the space theme. From technological sources, it has been seen that mostly children prefer cartoons. It has been concluded that the scientific concepts that children know about the thinking maps we used in the study are quite effective in determining the learning resources and technology use.
Düşünme; yaratıcılık, sembolleştirme, problem çözme, sınıflama ve planlama gibi derin zihinsel süreçleri içeren, modern bilgi çağının bir kavramı olarak karşımıza çıkmaktadır. 21.yy’da teknoloji, sunduğu fırsatlarla bilimsel düşünme ve kavramların gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Bununla birlikte çocukların bilimsel kavramalara ilişkin sahip oldukları düşüncelerin görünür kılınmasında düşünme haritaları oldukça etkili bir yöntem olarak kullanılmaktadır. Bu noktadan hareketle bu araştırma okul öncesi dönem de çocukların teknoloji temelli kazanılan bilimsel kavramlara yönelik görüşlerinin düşünme haritaları aracılığıyla incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 5-6 yaş grubu 20 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Çocukların Bilimsel Kavramlara Yönelik Görüşlerini Değerlendirme Formu’ kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, nitel araştırma tekniklerinden içerik analiz tekniğine göre çözümlenerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; çalışmaya katılan çocukların, fiziksel bilimler için ‘Ses’ teması, yaşam bilimleri için ‘Hayvan’ teması, Dünya ve uzay bilimleri için ise, ‘Uzay’ teması ile ilişkili kavramları öğrenmede ebeveynler, okul ortamı ve teknolojinin etkili olduğu görülmüştür. Özellikle uzay teması ile ilişkili kavramların kazanımında teknolojik kaynakların daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Teknolojik kaynaklardan ise çoğunlukla çocukların çizgi filmleri tercih ettikleri görülmüştür. Çalışmada kullandığımız düşünme haritalarına ilişkin çocukların bildikleri bilimsel kavramların, öğrenme kaynaklarının ve teknoloji kullanımının tespit edilmesinde oldukça etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 19, 2023 |
Publication Date | August 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 20 Issue: 2 |