Research Article
BibTex RIS Cite

Şermin Yaşar'ın Çocuk Kitaplarının Kök Değerler Bakımından İncelenmesi

Year 2024, Volume: 21 Issue: 1, 332 - 354, 24.04.2024
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1343565

Abstract

Bu çalışmada kök değerler bakımından Şermin Yaşar’ın çocuk kitaplarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında Şermin Yaşar’ın çocuk edebiyatı alanında kaleme almış olduğu, Doğan Çocuk yayınları tarafından basılmış olan “Lo ve Kuş Masalları” Taze Kitap tarafından basılmış olan “Para Ağacı” adlı eserleri kök değerler içinde yer alan adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik bağlamında incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler ilgili değer başlığı altında metinlerden örneklerle sunulmuştur. Araştırma sonucuna göre Şermin Yaşar’ın “Lo, Kuş Masalları, Para Ağacı” adlı kitaplarında kök değerlere yer verildiği görülmüştür. Kitaplarda en çok dostluk ve sevgi değerine en az vatanseverlik değerine yer verildiği görülmüştür. İncelediğimiz kitaplarda toplam 186 değer ifadesi yer almaktadır. Çalışma sonucunda Şermin Yaşar’ın incelediğimiz üç kitabının kök değerlerin aktarımı bakımından kullanılabilir olduğu ancak vatanseverlik değerine az yer verildiği için bu konuda eksik kalacağı düşünülmektedir.

References

  • Aktepe, V. (2015). 5. sınıf öğrencilerinin sorumluluk değerinin geliştirilmesine yönelik bir performans görevi uygulaması. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1511-153
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (Çeviren: Bengü Çapar). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bandura, A.(1977). Social learning theory, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bulut, K. (2021). Ayla Kutlu’nun ‘Merhaba Sevgi’ adlı çocuk romanının değerler eğitimi ve on kök değer açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 248-272.
  • Demir N. (2019). Değerler eğitimi açısından Necip Fazıl Kısakürek’e ait “Çile” adlı eserde kök değerlerin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi (3. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Işık, H. (2010). Öğretmen adaylarının dürüst olmayan davranışlarla ilgili görüşlerini belirlemeye yönelik nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 81-97.
  • İsaoğlu, M. (2022). Oğuz Tansel masallarının kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z. ve Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207.
  • Karatay, H. (2010). İlköğretim öğrencilerinin okuduğunu kavrama ile bilişsel farkındalıkları. Türklük Bilim Araştırmaları, 27, 457-475.
  • Kardaş, S. , Kaya, M. ve Görmez, E. (2022). Her Güne Bir Masal adlı eserin değer iletimi açısından önemi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 276-302. Karslı, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde sabır ve dindarlık ilişkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (17), 52-72.
  • Kaya, N. (2022). Sivas masallarının Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Koşar, G. T. (2022). Tûtî-nâme'nin kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Maraşlı, A. (2005). Okumayı sevdirme yolları. İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı ve klavuzu (6-7. Sınıflar), Ankara: s. 89.
  • Mert, E.L. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma ilgi düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 9(3), 959-968.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Okçu, D. (2020). Karakter ve değerler eğitimi. Ekin Yayınları.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Öncü Kitap.
  • Özdemir, C. (2017). Dede Korkut kitabında saygı. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 16(16), 7-29.
  • Özen, Y. (2015). Sorumluluk eğitimi. Vize Basın Yayın.
  • Özkul, E. Z. (2019). Haldun Taner'in öykülerinde tespit edilen değerlerin Türkçe öğretim programında (1-8. sınıf) yer alan kök değerlerle uyumu. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Sarikaya, B. Aydeniz, S. (2021). Van Yöresine Ait Halk Masallarının Değer Aktarımı Açısından İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van Özel Sayısı, 451-480.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB), (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara.
  • TDK. (2023). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 21/05/2023)
  • Turan, R. Ulusoy, K. (2016). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük (Genişletilmiş Baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük (11. baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ulusoy, K., & Arslan, A. (2019). Değerli bir kavram olarak “değer ve değerler eğitimi”., R. Turan ve K. Ulusoy. (Editörler). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Üçüncü Baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, ss. 1-16.
  • Ünalan, Ş. (2001). Türkçe öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yaşar, Ş. (2018). Kuş masalları. Doğan Çocuk Yayınları.
  • Yaşar, Ş. (2022). Lo. Doğan Çocuk Yayınları.
  • Yaşar, Ş. (2022). Para ağacı. Taze Kitap.
  • Yazıcıoğlu, S. (2022). Çok okunan çocuk edebiyatı eserlerinin kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Examınatıon of Şermin Yaşar Children's Books in Terms of Root Values

Year 2024, Volume: 21 Issue: 1, 332 - 354, 24.04.2024
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1343565

Abstract

In this study, it is aimed to examine Şermin Yaşar children's books in terms of root values. Within the scope of the research, the works of Şermin Yaşar in the field of children's literature, "Lo and Bird Tales", published by Doğan Children's Publishing, and "Money Tree", published by Taze Kitap, are among the root values of justice, friendship, honesty, self-control, patience. It has been examined in the context of respect, love, responsibility, patriotism and benevolence. In the research, the document review method, one of the qualitative research methods, was used. The data obtained are presented with examples from the texts under the related value title. According to the results of the research, it was seen that the root values were included in Şermin Yaşar's books named "Lo, Bird Tales, Money Tree". It has been seen that the values of friendship and love are mostly included in the books and the value of patriotism is the least. There are 186 value expressions in total in the books we reviewed. As a result of the study, it is thought that the three books of Şermin Yaşar that we have examined can be used in terms of transferring the root values, but they will be incomplete in this regard as the patriotism value is given little place.

References

  • Aktepe, V. (2015). 5. sınıf öğrencilerinin sorumluluk değerinin geliştirilmesine yönelik bir performans görevi uygulaması. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1511-153
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma alışkanlığını geliştirme. (Çeviren: Bengü Çapar). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Bandura, A.(1977). Social learning theory, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bulut, K. (2021). Ayla Kutlu’nun ‘Merhaba Sevgi’ adlı çocuk romanının değerler eğitimi ve on kök değer açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 248-272.
  • Demir N. (2019). Değerler eğitimi açısından Necip Fazıl Kısakürek’e ait “Çile” adlı eserde kök değerlerin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi (3. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. Timaş Yayınları.
  • Işık, H. (2010). Öğretmen adaylarının dürüst olmayan davranışlarla ilgili görüşlerini belirlemeye yönelik nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 81-97.
  • İsaoğlu, M. (2022). Oğuz Tansel masallarının kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z. ve Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207.
  • Karatay, H. (2010). İlköğretim öğrencilerinin okuduğunu kavrama ile bilişsel farkındalıkları. Türklük Bilim Araştırmaları, 27, 457-475.
  • Kardaş, S. , Kaya, M. ve Görmez, E. (2022). Her Güne Bir Masal adlı eserin değer iletimi açısından önemi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 276-302. Karslı, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde sabır ve dindarlık ilişkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (17), 52-72.
  • Kaya, N. (2022). Sivas masallarının Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Koşar, G. T. (2022). Tûtî-nâme'nin kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Maraşlı, A. (2005). Okumayı sevdirme yolları. İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı ve klavuzu (6-7. Sınıflar), Ankara: s. 89.
  • Mert, E.L. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma ilgi düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 9(3), 959-968.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Okçu, D. (2020). Karakter ve değerler eğitimi. Ekin Yayınları.
  • Özbay, M. (2014). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Öncü Kitap.
  • Özdemir, C. (2017). Dede Korkut kitabında saygı. Dil ve Edebiyat Araştırmaları, 16(16), 7-29.
  • Özen, Y. (2015). Sorumluluk eğitimi. Vize Basın Yayın.
  • Özkul, E. Z. (2019). Haldun Taner'in öykülerinde tespit edilen değerlerin Türkçe öğretim programında (1-8. sınıf) yer alan kök değerlerle uyumu. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Sarikaya, B. Aydeniz, S. (2021). Van Yöresine Ait Halk Masallarının Değer Aktarımı Açısından İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van Özel Sayısı, 451-480.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB), (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara.
  • TDK. (2023). https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 21/05/2023)
  • Turan, R. Ulusoy, K. (2016). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük (Genişletilmiş Baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük (11. baskı). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ulusoy, K., & Arslan, A. (2019). Değerli bir kavram olarak “değer ve değerler eğitimi”., R. Turan ve K. Ulusoy. (Editörler). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Üçüncü Baskı. Pegem Akademi Yayıncılık, ss. 1-16.
  • Ünalan, Ş. (2001). Türkçe öğretimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yaşar, Ş. (2018). Kuş masalları. Doğan Çocuk Yayınları.
  • Yaşar, Ş. (2022). Lo. Doğan Çocuk Yayınları.
  • Yaşar, Ş. (2022). Para ağacı. Taze Kitap.
  • Yazıcıoğlu, S. (2022). Çok okunan çocuk edebiyatı eserlerinin kök değerler açısından incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Values ​​education
Journal Section Articles
Authors

Arife Aktaş 0009-0002-8171-4218

Gülşah Yalçın

Early Pub Date April 20, 2024
Publication Date April 24, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Aktaş, A., & Yalçın, G. (2024). Şermin Yaşar’ın Çocuk Kitaplarının Kök Değerler Bakımından İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 332-354. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1343565