Eğitimde yaratıcılıkla ilgili yapılan birçok çalışmada, eğitim ortamlarında kullanılan yöntem-tekniklerin, ortamın ve fiziksel çevrenin çocukların yaratıcılıklarını geliştirmede önemli olduğu vurgusuna rastlanılmaktadır. Eğitimde bu dinamikleri oluşturan birincil faktör ise öğretmendir. Erken çocukluk yıllarında öğretmenlerin yaratıcılığa dair uygulamaları ve felsefeleri çocukların gelişimleri açısından oldukça önemlidir. Temel nitel araştırma yöntemi ile yapılan bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık hakkındaki görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Kırklareli ve Tokat illerinde görev yapan amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anasınıflarında ve bağımsız anaokullarında çalışan 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Betimsel analiz yöntemiyle ortaya çıkan bulgular incelendiğinde, üç ana temaya ulaşılmıştır: (1) yaratıcı öğretmen, (2) yaratıcı çocuk ve (3) yaratıcılığı geliştirmek. Yaratıcı öğretmen ile ilgili olarak öğretmenler, kendi yaratıcılıkları, davranış ve düşünme biçimi olarak yaratıcılık ve ürün ortaya koyan yaratıcılık üzerinde durmuşlardır. Yaratıcı çocuk temasında, yaratıcı çocuğun özelliklerine ve çocukların yaratıcılığını nasıl değerlendirdiklerine vurgu yaparken, yaratıcılığı geliştirmek temasında, çocukların ve kendilerinin yaratıcılıklarının nasıl geliştirildiğine odaklanmışlardır.
In many studies conducted on creativity in education, it is emphasized that the methods-techniques used in educational environments, the environment, and the physical environment are important in developing children's creativity. In education, the teacher is the primary factor that creates these dynamics. The practices and philosophies of teachers regarding creativity in the early childhood years are very important for the development of children. This study employs the basic qualitative research method to investigate the perspectives of preschool teachers on creativity. The study group of the research consists of 30 preschool teachers working in nursery classes affiliated with the Ministry of National Education and independent kindergartens in the provinces of Kırklareli and Tokat, determined by the criterion sampling method from the purposeful sampling methods. When the findings obtained with the descriptive analysis method were examined, three main themes were reached: (1) creative teacher, (2) creative child, and (3) developing creativity. Regarding the creative teacher, the teachers focused on their own creativity, creativity as a behavior and way of thinking, and creativity that produces products. In the creative children theme, the teachers underscored the traits of creative children and their methods of assessing their creativity, whereas in the creativity development theme, they concentrated on the process of fostering both children's and their own creativity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | January 1, 2024 |
Acceptance Date | September 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 3 |