Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ZOLA’NIN NANA’SINDA AYARTICI VE YIKICI KADIN İMAJI

Yıl 2018, Sayı: 41, 69 - 84, 26.09.2018

Öz

“Fatal kadın” diye adlandırılan kışkırtıcı ve yıkıcı kadın tipi ise cinsel fetişizmin 19.Yüzyıl Fransız Edebiyatındaki temsilcisidir. Fetişist bedenin onu arzulayan insanlar üzerindeki tahripkâr gücünü birçok yazar romanlarında göstermişlerdir. Balzac Sönmüş Hayaller ve Fahişelerin İhtişamı ve Çöküşü’nde ve Zola ise Tazı Payı ve Nana’da kadın bedeninin erkekler üzerindeki korkunç gücünü gözler üzerine sermişlerdir. Endüstri devrimiyle güçlenip aristokrat sınıfıyla neredeyse aynı seviyeye ulaşan kentsoylu erkekler, paralarıyla her şeyi sınırsızca elde edebilecekleri kanısındaydılar. İkiyüzlü olan bu insanların gözünde kötü yola düşmüş bir kadın parayla satın alınabilen bir metadan başka bir şey değildi. Fakirlik ya da yanlış eğitim yüzünden kötü yola düşen genç kızların bedenleri, toplumun hemen her kesiminin erkeklerinin kullandıktan sonra bıkıp attıkları meta haline dönüşmüştür. Ünlü natüralist yazar Emile Zola’nın Nana’sı, kışkırtıcı ve tahripkâr kadın tipini çok güzel bir şekilde işleyen bir yapıttır. Anne-babasından geçen kalıtımsal kötü huylar, eğitimsizlik ve fakirlik yüzünden kötü yola düşen Nana, güzel vücudunun gücünü kullanarak erkekleri ayartıp, tüm varlıklarını sömürerek kentsoylu toplumundan öcünü alır. Bu çalışmada 1880 yıllarının İkinci İmparatorluk Dönemi (Second Empire) Fransa’sının bu yarasına adeta bir sosyolog gibi parmak basan Emile Zola’nın kahramanı Nana’nın hangi yöntemlerle erkekleri kendine cezbedip sonra da onların sonunu hazırladığını göstermeye çalışacağız. İncelememizde tematik yaklaşım yöntemini kullanacağız. 

Kaynakça

  • Art, P. (2010). La toute puissance de sa chair/Nana de Zola, Erişim: http://www.fauteusesdetrouble.fr/2010/11/la-toute-puissance-de-sa-chairnana-de-zola/. Aytekin, H. (2003). XIX. Yüzyıl Fransız ve Türk Romanında Kötü Yola Düşmüş Kadın Portrelerinin Karşılaştırılması, İlmi Araştırmalar, 16, İstanbul. Erişim: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/73466 Balzac, H. De. (2015). La Fille aux yeux d’or, Paris: Belin-Gallimard Beauvoir, S. De. (1949). Le Deuxième Sexe, Tome II (Le Faits et les mythes), Paris: Gallimard. Beck, M. (1998). La Fonction Narrative du Regard dans Trois romans de Zola: La Curée, Nana et L’Oeuvre, Thesis of Master of Arts, McMaster University, Hamilton-Ontario. Erişim: https://macsphere.mcmaster.ca/bitstream/11375/13226/1/fulltext.pdf. Benoit, C. (1998). Demi-Mondaines, Cocottes et L’Art de Séduire. Sur Le Modèle de Nana de Zola. Claude Benoit-Elena Real (Ed.), El Arte De La Seduccion En Los Siglos XIX Y XX (pp. 29-38). Valencia: Artes Graficas Soler. Callahan, K. (2014). La Prostitution dans la Culture Française du Dix-Neuvième Siècle: Classe, Sexe, et Contagion. (Honors Thesis-Unrestricted). University of New Orleans, New Orleans. Erişim: https://scholarworks.uno.edu/honorstheses/52/. Cournoyer, M. La Prostitution chez Zola et Arcan. Erişim: http://maggiecournoyer.blogspot.com/p/analyse-la-prostitution-chez-zola. Davey, L.A. (1984). La croqueuse d’hommes : images de la prostituée chez Flaubert, Zola et Maupassant. Erişim : https://www.persee.fr/doc/roman_00488593_1987_num_17_58_4902. Dibble-Dieng, M. (2004). La Revenche de la femme contagieuse sur la nation frileuse dans la Littératuredécadente. https://www.brown.edu/Research/Equinoxes/journal/issue1/eqx1dibble-dieng.html Gammelgaard, S. L. (2015). Demanding Women Materiality and Desire in Nana, Madame Bovary, and Nymphomaniac. Master’s Thesis. University of Copenhagen, Copenhagen. Erişim: https://www.academia.edu/2819810/ThesisDemandingWomen-Materiality and Desire in Nana Madame Bovary and Nymphomaniac. Gürer Baydar, M. (2017). Deux Figures Féminines De La Société Française Du XIXe Siècle, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (51). Erişim: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt10/sayi51pdf/1dil edebiyat/gurerbaydar mahi de.pdf Hugo, V. (1869). L’Homme qui rit, Paris: Folio Classique. Hugo, V. (2004). Le Dernier Jour d’un Condamné et Claude Gueux, Paris: Larousse. Mamoon, S. (2015). Au Plaisir des Clients: La Femme au Travail dans Deux Romans d’Emile Zola. Erişim : www.letras.ufrj.br/neolatinas/medias/sayeedamamoon.pdf. McNeil Arteau, G. (2015). Les Documents humains Emile Zola, le journalisme et la littérature (1865-1893), Thèse de Doctorat, Université Laval, Québec, Canada. Erişim: https://corpus.ulaval.ca/jspui/handle/20.500.11794/26155?locale=fr. Moncorger, D. (2014). Etude sémantique du substantive pouvoir dans Les Rougon-Macquart de Zola, Thèse de Doctorat, Université Lumière-Lyon 2, Lyon. Erişim : theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2014/moncorger_d/…/moncorger_d_these.pdf. Olson, S. M. (1994). Zola's Nana| Power in a prostitute's body. Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers. Erişim: https://scholarworks.umt.edu/etd/4125. Ravat-Farenc, C. “La nudité en scène et à l’écran : émancipation ou réification ?”. Erişim:http://www.esadparis.fr/wpcontent/uploads/2017/09/NUDITE.pdf. Rivers, C. (1995). Face Value: Physiognomical Thought and the Legible Body in Marivaux, Lavater, Balzac, Gautier, and Zola. United States of America: The University of Wisconsin Press. Sekanics, J. (2017). “The Predetermined Deterioration of The Female Body in Zola’s Nana, Tcnj Journal Of Student Scholarship, Volume XIX. Erişim: https://joss.tcnj.edu/files/2017/04/2017-Sekanics.pdf. Simons, N. (2014). L’Altérité et la limite du connaissable dans Nana (1880) d’Emile Zola, Mémoire du Bachelor, Utrecht University, Hollande. Erişim : https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/341176 Sokowski, S. (2011). Subversive Bodies in Nineteenth-Century Narratives of Paris and London, Doctoral Dissertation, The State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey. Erişim: https://rucore.libraries.rutgers.edu/rutgers-lib/34062/. Zola, E. (1954). Nana, Paris: Livre de Poche. Zola, E. (2002). Rougon Macquart II Nana, Henri Mittérand (éds). Paris: NRF Gallimard.
Yıl 2018, Sayı: 41, 69 - 84, 26.09.2018

Öz

Kaynakça

  • Art, P. (2010). La toute puissance de sa chair/Nana de Zola, Erişim: http://www.fauteusesdetrouble.fr/2010/11/la-toute-puissance-de-sa-chairnana-de-zola/. Aytekin, H. (2003). XIX. Yüzyıl Fransız ve Türk Romanında Kötü Yola Düşmüş Kadın Portrelerinin Karşılaştırılması, İlmi Araştırmalar, 16, İstanbul. Erişim: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/73466 Balzac, H. De. (2015). La Fille aux yeux d’or, Paris: Belin-Gallimard Beauvoir, S. De. (1949). Le Deuxième Sexe, Tome II (Le Faits et les mythes), Paris: Gallimard. Beck, M. (1998). La Fonction Narrative du Regard dans Trois romans de Zola: La Curée, Nana et L’Oeuvre, Thesis of Master of Arts, McMaster University, Hamilton-Ontario. Erişim: https://macsphere.mcmaster.ca/bitstream/11375/13226/1/fulltext.pdf. Benoit, C. (1998). Demi-Mondaines, Cocottes et L’Art de Séduire. Sur Le Modèle de Nana de Zola. Claude Benoit-Elena Real (Ed.), El Arte De La Seduccion En Los Siglos XIX Y XX (pp. 29-38). Valencia: Artes Graficas Soler. Callahan, K. (2014). La Prostitution dans la Culture Française du Dix-Neuvième Siècle: Classe, Sexe, et Contagion. (Honors Thesis-Unrestricted). University of New Orleans, New Orleans. Erişim: https://scholarworks.uno.edu/honorstheses/52/. Cournoyer, M. La Prostitution chez Zola et Arcan. Erişim: http://maggiecournoyer.blogspot.com/p/analyse-la-prostitution-chez-zola. Davey, L.A. (1984). La croqueuse d’hommes : images de la prostituée chez Flaubert, Zola et Maupassant. Erişim : https://www.persee.fr/doc/roman_00488593_1987_num_17_58_4902. Dibble-Dieng, M. (2004). La Revenche de la femme contagieuse sur la nation frileuse dans la Littératuredécadente. https://www.brown.edu/Research/Equinoxes/journal/issue1/eqx1dibble-dieng.html Gammelgaard, S. L. (2015). Demanding Women Materiality and Desire in Nana, Madame Bovary, and Nymphomaniac. Master’s Thesis. University of Copenhagen, Copenhagen. Erişim: https://www.academia.edu/2819810/ThesisDemandingWomen-Materiality and Desire in Nana Madame Bovary and Nymphomaniac. Gürer Baydar, M. (2017). Deux Figures Féminines De La Société Française Du XIXe Siècle, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (51). Erişim: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt10/sayi51pdf/1dil edebiyat/gurerbaydar mahi de.pdf Hugo, V. (1869). L’Homme qui rit, Paris: Folio Classique. Hugo, V. (2004). Le Dernier Jour d’un Condamné et Claude Gueux, Paris: Larousse. Mamoon, S. (2015). Au Plaisir des Clients: La Femme au Travail dans Deux Romans d’Emile Zola. Erişim : www.letras.ufrj.br/neolatinas/medias/sayeedamamoon.pdf. McNeil Arteau, G. (2015). Les Documents humains Emile Zola, le journalisme et la littérature (1865-1893), Thèse de Doctorat, Université Laval, Québec, Canada. Erişim: https://corpus.ulaval.ca/jspui/handle/20.500.11794/26155?locale=fr. Moncorger, D. (2014). Etude sémantique du substantive pouvoir dans Les Rougon-Macquart de Zola, Thèse de Doctorat, Université Lumière-Lyon 2, Lyon. Erişim : theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2014/moncorger_d/…/moncorger_d_these.pdf. Olson, S. M. (1994). Zola's Nana| Power in a prostitute's body. Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers. Erişim: https://scholarworks.umt.edu/etd/4125. Ravat-Farenc, C. “La nudité en scène et à l’écran : émancipation ou réification ?”. Erişim:http://www.esadparis.fr/wpcontent/uploads/2017/09/NUDITE.pdf. Rivers, C. (1995). Face Value: Physiognomical Thought and the Legible Body in Marivaux, Lavater, Balzac, Gautier, and Zola. United States of America: The University of Wisconsin Press. Sekanics, J. (2017). “The Predetermined Deterioration of The Female Body in Zola’s Nana, Tcnj Journal Of Student Scholarship, Volume XIX. Erişim: https://joss.tcnj.edu/files/2017/04/2017-Sekanics.pdf. Simons, N. (2014). L’Altérité et la limite du connaissable dans Nana (1880) d’Emile Zola, Mémoire du Bachelor, Utrecht University, Hollande. Erişim : https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/341176 Sokowski, S. (2011). Subversive Bodies in Nineteenth-Century Narratives of Paris and London, Doctoral Dissertation, The State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey. Erişim: https://rucore.libraries.rutgers.edu/rutgers-lib/34062/. Zola, E. (1954). Nana, Paris: Livre de Poche. Zola, E. (2002). Rougon Macquart II Nana, Henri Mittérand (éds). Paris: NRF Gallimard.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Fransızca
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Uğur Yönten

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Yönten, U. (2018). ZOLA’NIN NANA’SINDA AYARTICI VE YIKICI KADIN İMAJI. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(41), 69-84.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.