Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fransa’da Helal Gıda Tartışmaları: “Kebab” Örneği

Yıl 2021, Sayı: 54, 41 - 60, 31.12.2021
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052367

Öz

Bu makalede, Fransa’da yaşayan Müslüman kökenli göçmenlerin entegrasyonu meselesi “helal gıda” ve “kebab” tartışmaları bağlamında ele alınacaktır. Çoğunluk toplumuyla bütünleşmenin önemli unsurlarından biri olan yemek alışkanlıklarının dönüşümü meselesi Fransa’da son dönemin önemli konularından biridir. Özellikle Müslüman kökenli göçmenlerin alternatif yeme-içme pratiğinin sosyal görünürlüğünün artmasıyla, “helal yaşam tarzı” kamuoyunun daha çok ilgisini çekmeye başlamıştır. Fransa’da Nisan 2022’de yapılacak olan başkanlık seçimlerinin de yaklaşmasıyla Müslüman kökenli göçmenleri konu olan tartışmalar gündemde daha çok yer bulmaktadır. Aşırı sağın tabanını genişletmek için başvurduğu “İslam” karşıtı söylemin seçim yaklaştıkça kendini merkezde tanımlayan siyasi partileri de etki altına almasıyla; İslam’ın bir kültürel öteki olarak kurgulanması, Müslüman kökenli göçmenlerin gündelik hayat pratiklerini tartışılır hale getirmiştir. Bu bağlamda cevabı aranan soru; “helal gıda” ve “kebab”ın ev sahibi toplumla bütünleşmeyi nasıl etkilediğidir. Makalenin sınırları içinde bu sorunun cevabı güncel tartışmalar gözetilerek verilmeye çalışılacaktır. İlk kısımda, “helal gıda” ve entegrasyon üzerine genel bir okuma gerçekleştirilecektir. İkinci bölümde, Türk göçmenlerin yayılmasında öncülük ettiği “Kebab” olgusu etraflıca analiz edildikten sonra genel bir değerlendirmeyle makale sonlandırılacaktır.

Kaynakça

  • Akıncı, M.A. (2014). Fransa’da Göçmenlerin Etnik ve Dini Kimlik Algıları. Bilig, 70, 29-58
  • Berteloot, T. (2019), A Paris, Défilé des Identitaires qui en ont “Assez des Kebabs et des Mosquées”. Erişim: https://www.liberation.fr/france/2019/11/17/a-paris-defile-des- identitaires-qui-en-ont-assez-des-kebabs-et-des-mosquees_1763951/
  • Çaglar, Ayse S. (1999). "Mc Kebap: Döner Kebap and the Social Positioning Struggle of German Turks," Changing Food Habits: Case Studies from Africa, South America and Europe, Ed. Carola Lentz, 263-283. Erişim: https://www.germandonerkebab.com/about-us
  • Cassely, J., Fourquet, J. ve Monternach, S. (2019). Des Dimensions Politique Socioculturelle et Territoriale du Kebab en France. IFOP. Erişim: https://jean-jaures.org/nos- productions/des-dimensions-politique-socioculturelle-et-territoriale-du-kebab-en-france
  • Cavanaugh, J. (2013). Il y a Kébab et kébab: Conflit Local et Alimentation Globale en Italie du Nord. Anthropologie et Sociétés, 37 (2), 193–212. Erişim: https://doi.org/10.7202/1017912ar
  • Chouquet, S. (2017). Les Modeles d’Integration en Europe. Question d’Europe, 449, 1-9.
  • Dermanin, G. (2021). “Rien à Négocier” avec les Fédérations n'ayant pas Signé la Charte de l'İslam. Erişim: https://www.lefigaro.fr/politique/darmanin-rien-a-negocier- avec-les-federations-n-ayant-pas-signe-la-charte-de-l-islam-20210401
  • De Lesdain, S.B. (2002). Alimentation et Migration, une Définition Spatiale. Isabelle Garabuau Moussaoui, Élise Palomares, Dominique Desjeux. Alimentations contemporaines, L’Harmattan, 173-189. Erişim: https://halshs.archives- ouvertes.fr/file/index/docid/120762/filename/Alimentation_et_migration.pdf
  • Elmacıgil, O. (2021). Ulusal İmamlar Konseyi Şartnamesi’ne Dair. Erişim: https://perspektif.eu/2021/03/05/ulusal-imamlar-konseyi-sartnamesine-dair/
  • Gauthier, F. (2019). L’Extension du Domaine du Halal. L’Homme, 230, 153-180.
  • Güler, H. (2013). Ağrılı Göçmenlerin Fransa’ya Tutunma Stratejileri, Sosyoloji Dergisi, 27, 295-315.
  • Güler, H. ve Ataseven, E. (2017). “Being a Muslim” in France: The Case of Turkish Immigrants. Journal of Identity and Migration Studies, 11(2), 34-46.
  • Henderson, H. (2004). Beyond Currywurst and Döner: The Role of Food in German Multicultural Literature and Society. Erişim: https://scholarworks.boisestate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=lang_facpubs
  • La Loi (2021). Loi du 24 août 2021 confortant le respect des principes de la République. Erişim: https://www.vie-publique.fr/loi/277621-loi-separatisme-respect-des- principes-de-la-republique-24-aout-2021
  • Lepelletier, P. (2020). Terrorisme : “Nous Sommes en Guerre” contre “l'İdéologie İslamiste”, Affirme Gérald Darmanin, Le Figaro. Erişim: https://www.lefigaro.fr/politique/terrorisme-nous-sommes-en-guerre-contre-l-ideologie-islamiste-affirme-gerald-darmanin-20201030.
  • Moussaoui, M. (2021). Présentation de la Charte des Principes pour l’İslam de France au président de la République. Erişim: https://www.cfcm-officiel.fr/presentation-de- la-charte-des-principes-pour-lislam-de-france-au-president-de-la-republique/
  • Rodier, C. (2014). La Question Halal. Sociologie d’Une Consommation Controversée. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Seelow, S. (2010). Les Hamburgers Halal de Quick Passent Mal. Erişim: https://www.lemonde.fr/societe/article/2010/02/17/quick-teste-les-hamburgers-halal-dans-huit- restaurants_1307527_3224.html
  • Wacquant, L. (2015). Kent Paryaları: İleri Marjinalliğin Karşılaştırmalı Sosyolojisi. Doğan, M. (Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Valeurs Actulles, (2021). Signez la nouvelle Tribune des Militaires. Erişim: https://www.valeursactuelles.com/societe/exclusif-signez-la-nouvelle-tribune-des-militaires/
  • 20 Minutes, “Benoît Hamon Mange un Kebab, le Maire de Béziers Robert Ménard lui Suggère un «saucisson pinard à Raqqa”. Erişim: https://www.20minutes.fr/politique/2520031-20190517-benoit-hamon-mange-kebab-maire-beziers-robert-menard-suggere-saucisson-pinard-raqqa.

Halal Food Discussion in France: The Case of “Kebab”

Yıl 2021, Sayı: 54, 41 - 60, 31.12.2021
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052367

Öz

In this article, the issue of integration of immigrants who are of Muslim origin and living in France will be discussed within the context of the “halal food” and “kebab” themes. The transformation of eating habits which is one of the significant aspects of becoming the majority of the society has become a debated topic in recent years in France. Particularly, with the increase of social appearance of the alternative eating-drink habits of Muslim immigrants, “the halal lifestyle” has attracted more attention from the public. Debates regarding Muslim-origin immigrants have started to occupy more attention in the mainstream media with the upcoming presidential elections in France in April 2022. The “Anti-Islamic” rhetoric which has been used by the far-right to widen its political base has also influenced other political parties that define themselves in the center as the presidential election approaches. As a result of this, the construction of Islam as the cultural other has led the daily practices of Muslim-origin immigrants debatable. In this regard, the question that should be looked for an answer is; how do “halal food” and “kebab” influence the integration of immigrants with the French society. Current debates will be considered to answer and explain this question within the scope of this article. In the first part of the article, a general review of “halal food” and “integration” will be presented. In the second chapter, the “Kebab” phenomenon, which has been spread by Turkish immigration, will be thoroughly analyzed, and a general discussion will be presented.

Kaynakça

  • Akıncı, M.A. (2014). Fransa’da Göçmenlerin Etnik ve Dini Kimlik Algıları. Bilig, 70, 29-58
  • Berteloot, T. (2019), A Paris, Défilé des Identitaires qui en ont “Assez des Kebabs et des Mosquées”. Erişim: https://www.liberation.fr/france/2019/11/17/a-paris-defile-des- identitaires-qui-en-ont-assez-des-kebabs-et-des-mosquees_1763951/
  • Çaglar, Ayse S. (1999). "Mc Kebap: Döner Kebap and the Social Positioning Struggle of German Turks," Changing Food Habits: Case Studies from Africa, South America and Europe, Ed. Carola Lentz, 263-283. Erişim: https://www.germandonerkebab.com/about-us
  • Cassely, J., Fourquet, J. ve Monternach, S. (2019). Des Dimensions Politique Socioculturelle et Territoriale du Kebab en France. IFOP. Erişim: https://jean-jaures.org/nos- productions/des-dimensions-politique-socioculturelle-et-territoriale-du-kebab-en-france
  • Cavanaugh, J. (2013). Il y a Kébab et kébab: Conflit Local et Alimentation Globale en Italie du Nord. Anthropologie et Sociétés, 37 (2), 193–212. Erişim: https://doi.org/10.7202/1017912ar
  • Chouquet, S. (2017). Les Modeles d’Integration en Europe. Question d’Europe, 449, 1-9.
  • Dermanin, G. (2021). “Rien à Négocier” avec les Fédérations n'ayant pas Signé la Charte de l'İslam. Erişim: https://www.lefigaro.fr/politique/darmanin-rien-a-negocier- avec-les-federations-n-ayant-pas-signe-la-charte-de-l-islam-20210401
  • De Lesdain, S.B. (2002). Alimentation et Migration, une Définition Spatiale. Isabelle Garabuau Moussaoui, Élise Palomares, Dominique Desjeux. Alimentations contemporaines, L’Harmattan, 173-189. Erişim: https://halshs.archives- ouvertes.fr/file/index/docid/120762/filename/Alimentation_et_migration.pdf
  • Elmacıgil, O. (2021). Ulusal İmamlar Konseyi Şartnamesi’ne Dair. Erişim: https://perspektif.eu/2021/03/05/ulusal-imamlar-konseyi-sartnamesine-dair/
  • Gauthier, F. (2019). L’Extension du Domaine du Halal. L’Homme, 230, 153-180.
  • Güler, H. (2013). Ağrılı Göçmenlerin Fransa’ya Tutunma Stratejileri, Sosyoloji Dergisi, 27, 295-315.
  • Güler, H. ve Ataseven, E. (2017). “Being a Muslim” in France: The Case of Turkish Immigrants. Journal of Identity and Migration Studies, 11(2), 34-46.
  • Henderson, H. (2004). Beyond Currywurst and Döner: The Role of Food in German Multicultural Literature and Society. Erişim: https://scholarworks.boisestate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=lang_facpubs
  • La Loi (2021). Loi du 24 août 2021 confortant le respect des principes de la République. Erişim: https://www.vie-publique.fr/loi/277621-loi-separatisme-respect-des- principes-de-la-republique-24-aout-2021
  • Lepelletier, P. (2020). Terrorisme : “Nous Sommes en Guerre” contre “l'İdéologie İslamiste”, Affirme Gérald Darmanin, Le Figaro. Erişim: https://www.lefigaro.fr/politique/terrorisme-nous-sommes-en-guerre-contre-l-ideologie-islamiste-affirme-gerald-darmanin-20201030.
  • Moussaoui, M. (2021). Présentation de la Charte des Principes pour l’İslam de France au président de la République. Erişim: https://www.cfcm-officiel.fr/presentation-de- la-charte-des-principes-pour-lislam-de-france-au-president-de-la-republique/
  • Rodier, C. (2014). La Question Halal. Sociologie d’Une Consommation Controversée. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Seelow, S. (2010). Les Hamburgers Halal de Quick Passent Mal. Erişim: https://www.lemonde.fr/societe/article/2010/02/17/quick-teste-les-hamburgers-halal-dans-huit- restaurants_1307527_3224.html
  • Wacquant, L. (2015). Kent Paryaları: İleri Marjinalliğin Karşılaştırmalı Sosyolojisi. Doğan, M. (Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Valeurs Actulles, (2021). Signez la nouvelle Tribune des Militaires. Erişim: https://www.valeursactuelles.com/societe/exclusif-signez-la-nouvelle-tribune-des-militaires/
  • 20 Minutes, “Benoît Hamon Mange un Kebab, le Maire de Béziers Robert Ménard lui Suggère un «saucisson pinard à Raqqa”. Erişim: https://www.20minutes.fr/politique/2520031-20190517-benoit-hamon-mange-kebab-maire-beziers-robert-menard-suggere-saucisson-pinard-raqqa.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Hasan Güler Bu kişi benim 0000-0002-5452-071X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Güler, H. (2021). Fransa’da Helal Gıda Tartışmaları: “Kebab” Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(54), 41-60. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1052367

Cited By

Ethnoeconomy of Europe: Turkish Segment
Outlines of global transformations: politics, economics, law
https://doi.org/10.31249/kgt/2024.02.08

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.