Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çalışanların Sosyal Sermayesinin Sübjektif Kariyer Başarılarına Olan Etkisine Dair Bir Araştırma

Yıl 2022, Sayı: 57, 19 - 29, 30.09.2022
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1098149

Öz

Bu çalışma ile bireyin çalıştığı örgütte sahip olduğu sosyal sermayesinin, onun sübjektif kariyer başarısına olan katkısı araştırılmıştır. Bu bağlamda, ilk olarak sosyal sermaye ve sübjektif kariyer başarısı kavramları izah edilmiş, devamında konuyla ilgili literatürde yer alan çalışmaların, ilgili değişkenlerin ilişkine dair elde ettikleri bulgulara yer verilmiştir. Son olarak değişkenler arasındaki ilişkiyi incelemek adına, Türkiye’de faaliyette bulunan finans kurumlarında çalışan kişilerden toplam 200 anket elde edilmiş ve ilgili anketler üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22 programı aracılığıyla analiz edilmiş ve araştırma hipotezi test edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde elde edilen bulgular, çalışanların sosyal sermayelerinin onların sübjektif kariyer başarıları üzerinde anlamlı ve pozitif yönde etkisinin olduğunu göstermektedir. Bireyin sahip olduğu sosyal sermayesinin kendisine iş konusunda fazlaca avantaj ve katkı sağladığı gözlenmiştir. Sosyal ağlar ve ilişkiler üzerine kurulu bir yapı olan sosyal sermayenin, bireye, kaynakların değişimini kolaylaştırma ve ilişkileri güçlendirme gibi yönleriyle katkılar sunarak bireyin kariyer başarısına da bir köprü oluşturduğu açıktır. Çalışmanın, konuyla ilgili yapılan birçok çalışmaların aksine, gerek bireylerin sübjektif kariyer başarılarına odaklanarak değerlendirme yapması gerekse sosyal sermaye ölçeği olarak farklı bir ölçeğin kullanılması sebebiyle fark yaratacağı ve bu noktada ilgili literatüre hem kuramsal hem de metodolojik katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adler Paul S. & Kwon Seok-Woo, (2002). “Social capital: prospect for a new concept”. Academy of Management Review, 1.27, 17-40.
  • Allik Jüri & Realo Anu, (2004). “Individualism-Collectivism and Social Capital”, Journal of Cross-Cultural Psychology, 35.1, 29-49.
  • Arthur Michael. B. & Khapova Svetlana N., Wilderom Celeste P. M., (2005). “Career success in a boundaryless career world”. Journal of Organizational Behavior, 2.26,177-202.
  • Bayraktaroğlu Serkan, (2003). İnsan kaynakları yönetimi. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Bird Allan, (1994), “Careers as repositories of knowledge: a new perspective on boundaryless careers”. Journal of Organizational Behavior, 15, 325-326. Bourdieu Pierre, (1986). The forms of capital, (içinde: Cultural Theory an Anthology). Singapore Press.
  • Bowles Samuel & Gintis Herbert, (2002). “Social Capital and Community Governance”, The Economic Journal, 112.483, 419-436.
  • Budak Gökhan ve Gürbüz Sait, (2017). “Öznel kariyer başarısı: bir ölçek uyarlama çalışması”. İş ve İnsan Dergisi, 4.2, 87-99.
  • Carmeli, A., Ben-Hador, B., Waldman, D. A., & Rupp, D. E. (2009). “How leaders cultivate social capital and nurture employee vigor: Implications for job performance”. Journal of Applied Psychology, 94.6, 1553–1561.
  • Cohen Don & Prusak Lourence, (2001). Kavrayamadığımız zenginlik: kuruluşların sosyal sermayesi, çev. Ahmet Kardam. İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Coleman James S., (1988). “Social capital in the creation of human capital”. The American Journal of Sociolog, 94, 95-120.
  • Çakmak Otluoğlu Övgü, (2014). “Kariyer bağlılığının kariyer başarısı üzerindeki etkisinin incelenmesi üzerine bir araştırma”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 23, 350-363.
  • Durlauf Steven N. & Fafchamps Marcel, (2004). “Social capital, the centre for the study of african economies”. Working Paper Series, No:214.
  • Field John, (2008). Sosyal sermaye, çev. Bahar Bilgen ve Bayram Şen (2.baskı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Fukuyama Francis, (1995). Trust: the social virtues and the creatıon of prosperity. New York: Free Press Paperbacks.
  • Fukuyama Francis, (2000). “Social capital and civil society”. Internatıonal Monetary Fund: IMF Working Papers, No:74, 1-18.
  • Grootaert, C. & Van Bastelaer T. (2002). “Social capital: from definition to measurement” Grootaert C, van Bastelaer T (ed.), In Understanding and Measuring Social Capital: a Multidisciplinary Tool For Practitioners (pp. 41-84). Washington:World Bank Publications.
  • Gürbüz Sait ve Şahin Faruk, (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Heslin Peter A., (2005). Conceptualizing and evaluating career success. Journal of Organizational Behavior, 26.2, 113-136.
  • Hughes Everett C., (1937). “Institutional office and the person”. American Journal of Sociology, 43.3, 404-413.
  • Karagül Mehmet ve Masca Mahmut, (2005). “Sosyal sermaye üzerine bir inceleme”. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 37-52.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York, Ny: Routledge.
  • Krebs Valdis E., (2008). “Social capital: the key to success for the 21st century organization”. IHIRM Journal, 12.5, 38-42.
  • Lin Shu‐Chi, & Huang Yin‐Mei, (2005). “ The role of social capital in the relationship between human capital and career mobility: Moderator or mediator?”. Journal of Intellectual Capital, 6.2, 191-205.
  • Ng Thomas W., Eby Lillian, Sorensen Kelly L. & Feldman Daniel C., (2005). “Predictors of objective and subjective career success: a meta‐analysis”. Personnel Psychology, 58.2, 367-408.
  • Ng, T. W. & Feldman, D. C. (2014). Subjective career success: A meta-analytic review. Journal of vocational behavior, 85.2, 169-179.
  • Onyx Jenny & Bullen Paul, (2000). “Meausuring social capital in five communities”, The Journal of Applied Behavioral Science, 36.1, 23-42.
  • Podolny Joel M. & Baron James N., (1997). “Resources and relationships: social networks and mobility in the workplace”. American Sociological Review, 62.5, 673-693.
  • Putnam Robert D., (1993). Making democracy work: civic traditions in modern Italy, US: Princeton University Press.
  • Putnam Robert D., (2000). Bowling alone: the collapse and revival of american community, Simon and Schuster Paperback.
  • Seibert, S. E., Kraimer, M. L. & Liden, R. C. (2001). “A social capital theory of career success”. The Academy of Management Journal, 44.2, 219-237.
  • Shipilov, A.; Labianca, A.; Kalnysh, V. & Kalnysh, Y. (2014). “Network-building behavioral tendencies, range, and promotion speed”. Social Networks, 39, 71-83.
  • Shockley Kristen M., Ureksoy Heather, Rodopman Ozgun B., Poteat Laura F. & Dullaghan Timothy R., (2015). “Development of a new scale to measure subjective career success: a mixed‐methods study”, Journal of Organizationam Behavior, 37.1, 128-153.
  • Sözen Cenk ve Varoğlu Demet, (2012). Türkiye’de işsizlik ve sosyal sermaye: örgütlerin istihdam kararları ve stratejileri üzerine bir araştırma. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sturges Jane, (1999). “What is means to succeed: personal conceptions of career success held by male and female managers at different ages”. British Journal of Management, 10, 239-252.
  • Türk Dil Kurumu, (TDK). https://sozluk.gov.tr/ (erişim tarihi: 28.03.2022).
  • Uzzi Brian, (1997). “Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness”. Administrative Science Quarterly, 42.1, 35-67.
  • Woolcock Michael, (2000). “Social capital and its meanings”. Canberra Bulletin of Public Administration, 98, 1-19.

A Research on the Effect of Employees' Social Capital on Their Subjective Career Success

Yıl 2022, Sayı: 57, 19 - 29, 30.09.2022
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1098149

Öz

With this study, the contribution of the social capital of the individual in the organization in which he works to his subjective career success was investigated. In this context, the concepts of social capital and subjective career success were explained first, and then the findings of the studies in the literature on the subject and the relationship of the related variables were included. Finally, in order to examine the relationship between the variables, a total of 200 surveys were obtained from people working in financial institutions operating in Turkey and analyses were carried out through the relevant surveys. The data obtained were analyzed through the SPSS 22 program and the research hypothesis was tested. The findings obtained as a result of the analyses show that the social capital of the employees has a meaningful and positive effect on their subjective career achievements. It has been observed that the social capital of the individual gives him a lot of advantages and contributions in business. It is clear that social capital, a structure based on social networks and relationships, also provides contributions to the individual in aspects such as facilitating the exchange of resources and strengthening relationships, creating a bridge to the career success of the individual. It is thought that the study, unlike many studies conducted on the subject, will make a difference both by focusing on subjective career achievements of individuals and by using a different scale as a social capital scale, and at this point it will make both theoretical and methodological contributions to the relevant literature.

Kaynakça

  • Adler Paul S. & Kwon Seok-Woo, (2002). “Social capital: prospect for a new concept”. Academy of Management Review, 1.27, 17-40.
  • Allik Jüri & Realo Anu, (2004). “Individualism-Collectivism and Social Capital”, Journal of Cross-Cultural Psychology, 35.1, 29-49.
  • Arthur Michael. B. & Khapova Svetlana N., Wilderom Celeste P. M., (2005). “Career success in a boundaryless career world”. Journal of Organizational Behavior, 2.26,177-202.
  • Bayraktaroğlu Serkan, (2003). İnsan kaynakları yönetimi. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Bird Allan, (1994), “Careers as repositories of knowledge: a new perspective on boundaryless careers”. Journal of Organizational Behavior, 15, 325-326. Bourdieu Pierre, (1986). The forms of capital, (içinde: Cultural Theory an Anthology). Singapore Press.
  • Bowles Samuel & Gintis Herbert, (2002). “Social Capital and Community Governance”, The Economic Journal, 112.483, 419-436.
  • Budak Gökhan ve Gürbüz Sait, (2017). “Öznel kariyer başarısı: bir ölçek uyarlama çalışması”. İş ve İnsan Dergisi, 4.2, 87-99.
  • Carmeli, A., Ben-Hador, B., Waldman, D. A., & Rupp, D. E. (2009). “How leaders cultivate social capital and nurture employee vigor: Implications for job performance”. Journal of Applied Psychology, 94.6, 1553–1561.
  • Cohen Don & Prusak Lourence, (2001). Kavrayamadığımız zenginlik: kuruluşların sosyal sermayesi, çev. Ahmet Kardam. İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Coleman James S., (1988). “Social capital in the creation of human capital”. The American Journal of Sociolog, 94, 95-120.
  • Çakmak Otluoğlu Övgü, (2014). “Kariyer bağlılığının kariyer başarısı üzerindeki etkisinin incelenmesi üzerine bir araştırma”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 23, 350-363.
  • Durlauf Steven N. & Fafchamps Marcel, (2004). “Social capital, the centre for the study of african economies”. Working Paper Series, No:214.
  • Field John, (2008). Sosyal sermaye, çev. Bahar Bilgen ve Bayram Şen (2.baskı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Fukuyama Francis, (1995). Trust: the social virtues and the creatıon of prosperity. New York: Free Press Paperbacks.
  • Fukuyama Francis, (2000). “Social capital and civil society”. Internatıonal Monetary Fund: IMF Working Papers, No:74, 1-18.
  • Grootaert, C. & Van Bastelaer T. (2002). “Social capital: from definition to measurement” Grootaert C, van Bastelaer T (ed.), In Understanding and Measuring Social Capital: a Multidisciplinary Tool For Practitioners (pp. 41-84). Washington:World Bank Publications.
  • Gürbüz Sait ve Şahin Faruk, (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, (5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Heslin Peter A., (2005). Conceptualizing and evaluating career success. Journal of Organizational Behavior, 26.2, 113-136.
  • Hughes Everett C., (1937). “Institutional office and the person”. American Journal of Sociology, 43.3, 404-413.
  • Karagül Mehmet ve Masca Mahmut, (2005). “Sosyal sermaye üzerine bir inceleme”. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 37-52.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York, Ny: Routledge.
  • Krebs Valdis E., (2008). “Social capital: the key to success for the 21st century organization”. IHIRM Journal, 12.5, 38-42.
  • Lin Shu‐Chi, & Huang Yin‐Mei, (2005). “ The role of social capital in the relationship between human capital and career mobility: Moderator or mediator?”. Journal of Intellectual Capital, 6.2, 191-205.
  • Ng Thomas W., Eby Lillian, Sorensen Kelly L. & Feldman Daniel C., (2005). “Predictors of objective and subjective career success: a meta‐analysis”. Personnel Psychology, 58.2, 367-408.
  • Ng, T. W. & Feldman, D. C. (2014). Subjective career success: A meta-analytic review. Journal of vocational behavior, 85.2, 169-179.
  • Onyx Jenny & Bullen Paul, (2000). “Meausuring social capital in five communities”, The Journal of Applied Behavioral Science, 36.1, 23-42.
  • Podolny Joel M. & Baron James N., (1997). “Resources and relationships: social networks and mobility in the workplace”. American Sociological Review, 62.5, 673-693.
  • Putnam Robert D., (1993). Making democracy work: civic traditions in modern Italy, US: Princeton University Press.
  • Putnam Robert D., (2000). Bowling alone: the collapse and revival of american community, Simon and Schuster Paperback.
  • Seibert, S. E., Kraimer, M. L. & Liden, R. C. (2001). “A social capital theory of career success”. The Academy of Management Journal, 44.2, 219-237.
  • Shipilov, A.; Labianca, A.; Kalnysh, V. & Kalnysh, Y. (2014). “Network-building behavioral tendencies, range, and promotion speed”. Social Networks, 39, 71-83.
  • Shockley Kristen M., Ureksoy Heather, Rodopman Ozgun B., Poteat Laura F. & Dullaghan Timothy R., (2015). “Development of a new scale to measure subjective career success: a mixed‐methods study”, Journal of Organizationam Behavior, 37.1, 128-153.
  • Sözen Cenk ve Varoğlu Demet, (2012). Türkiye’de işsizlik ve sosyal sermaye: örgütlerin istihdam kararları ve stratejileri üzerine bir araştırma. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sturges Jane, (1999). “What is means to succeed: personal conceptions of career success held by male and female managers at different ages”. British Journal of Management, 10, 239-252.
  • Türk Dil Kurumu, (TDK). https://sozluk.gov.tr/ (erişim tarihi: 28.03.2022).
  • Uzzi Brian, (1997). “Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness”. Administrative Science Quarterly, 42.1, 35-67.
  • Woolcock Michael, (2000). “Social capital and its meanings”. Canberra Bulletin of Public Administration, 98, 1-19.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Yasemin Karatekin Alkoç 0000-0002-9160-199X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 57

Kaynak Göster

APA Karatekin Alkoç, Y. (2022). Çalışanların Sosyal Sermayesinin Sübjektif Kariyer Başarılarına Olan Etkisine Dair Bir Araştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(57), 19-29. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1098149

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.