Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik eğitimine ilişkin öz-yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Aydın İlinde Milli Eğitime bağlı on sekiz (18) İlköğretim okulunda görev yapmakta olan toplam 385 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine ilişkin tutum ile müzik eğitimine yönelik öz-yeterlik toplam puanlarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiş, her iki araştırma değişkeninin sınıf öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre erkekler lehine anlamlı fark gösterdiği görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi alıp almama durumlarına göre anlamlı farka rastlanmazken bir çalgı çalıp çalmama durumlarında çalgı çalanlar lehine anlamlı fark görülmüştür. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin müzik öğretimine ilişkin tutumlarını hangi düzeyde açıkladığına ilişkin doğrusal regresyon analizi yapılmış, analiz sonucunda sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin müzik öğretimine ilişkin tutumlarını %35 düzeyinde açıkladığı görülmüştür.
Açılmış, H., & Kayıran, B. K. (2021) Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretimine İlişkin Duyuşsal Özelliklerinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 1-1.
DOI: 10.26466/opus.890948
Austin, J. R. (1995). Future Classroom teacher's ability self-perceptions and attributional responses to failure in music: Do music fundamentals classes make a difference? Research Perspectives in Music Education, 5(1), 6-15. Erişim adresi: https://www.ingentaconnect.com/content/fmea/rpme/1995
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1977-25733-001
Bandura A. (1982). Self Efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37 (2), 122-147 Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1982-25814-001
Bandura, A., & Wessels, S. (1994). Self-efficacy (Vol. 4, pp. 71-81). na.
Barış, D. A., & Özata, E. (2009). Sınıf öğretmenliği anabilim dalında alınan müzik-müzik öğretimi derslerinin öğretmenlik uygulamalarındaki yansımaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 27-42. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181279
Burak, S. (2019). Self-efficacy of pre-school and primary school pre-service teachers in musical ability and music teaching. International Journal of Music Education, 37(2), 257-271. https://doi.org/10.1177/0255761419833083
Calissendorff, M. (2006). Understanding the learning style of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96.
https://doi.org/10.1080/14613800600570769
Çelik, Y., & Yetim, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik öğretimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Electronic journal of education sciences, 6(12), 150-170. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/366330
Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi (Examining elementary education pre-service teachers’ self-efficacy beliefs) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145–168. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59498/855241
Demirova, G. Y. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı Güzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı.
Dinç-Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1416-1632. DOI: 10.26466/opus.890948/Gardner, H. (1983)Frames of Mind. New York: Basic Books.
Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153345/İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı ve iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
Kavaklı, A. (1992). Çocukluk Yaşlarında Büyüme ve Gelişme. 16-25, 141-261 İstanbul: Hilal Matbaacılık.
Kaptan, M., (2004). Bolu İli İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Derslerini İşleyişi ile İlgili Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Kırcıoğlu, Ç., S. (2009) sınıf Öğretmenlerinin müzik dersi öğretimine ilişkin bilgi düzeyleri, öz-yeterlik algıları ile tutumlarının belirlenmesi. (yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri (Primaryschool teachers’ views about their incompetence in music lesson). Pamukkale Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 7(7), 7–11. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114901
Köksoy, A. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 297-320. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/388079
Kösreli, S. (2012) Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtyaçları üzerine bir inceleme: Erzincan ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde
Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf öğretmenliğinde müzik eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 8-12. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114902
Levinowitz, L. M. (1998). The importance of music in early childhood. General Music Today, 12(1), 4-7. https://doi.org/10.1177/104837139801200103
Nurikadıoğlu, R. H. (2000). İlköğretim Kurumlarında Müzik Dersinde Karşılaşılan Sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Özel sayı]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 311-326. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/297-published.pdf
Süalp, Ç. (2018) ilkokul sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Topoğlu, O. (2014). Investigating the classroom teacher candidates’ self-efficacy believes towards music teaching in terms of miscellaneous variables Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 11(2), 730-743.
Topoğlu, O. (2015). Opinions of pre-service classroom teachers among music education. Journal of HumanSciences, 12, 654–673.
doi: 10.14687/ijhs.v11i2.3020
Tschanen-Moran, M., Woolfolk A. H. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
Yünlü, F., & Sağlam, M. (2004). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin görüşleri, içerikle ilgili güçlüklerive eğitim gereksinimleri (Primary teachers’ views about music lessons, difficulties and needs]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3, 211–226. http://ebuline.com/pdfs/6Sayi/EBU_6_5.pdf/Yıldız, G. (2006). İlköğretimde Müzik Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Whitley, J. B. E. (1997). Gender differences in computer-related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1-22.
https://doi.org/10.1016/S0747-5632(96)00026-X
Examining The Relationship Between Primary School Teachers' Attitudes Towards Music Education and Their Self-Efficacies Regarding Music Education
The aim of this study is to examine the relationship between classroom teachers' attitudes towards music teaching and their self-efficacy regarding music education. A total of 385 classroom teachers working in eighteen (18) primary schools in Aydın province, affiliated to the National Education, participated in the research. When the findings of the study were examined, it was determined that the total scores of the classroom teachers' attitudes towards music teaching and self-efficacy towards music education were at a moderate level. While no significant difference was found according to whether the classroom teachers were in-service or not, a significant difference was observed in favor of those who played an instrument or not. In the study, linear regression analysis was conducted on the level of self-efficacy of classroom teachers regarding music education explaining their attitudes towards music education. As a result of the analysis, it was seen that the self-efficacy of the classroom teachers about music education explained their attitudes towards music education at the level of 35%.
Açılmış, H., & Kayıran, B. K. (2021) Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretimine İlişkin Duyuşsal Özelliklerinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 1-1.
DOI: 10.26466/opus.890948
Austin, J. R. (1995). Future Classroom teacher's ability self-perceptions and attributional responses to failure in music: Do music fundamentals classes make a difference? Research Perspectives in Music Education, 5(1), 6-15. Erişim adresi: https://www.ingentaconnect.com/content/fmea/rpme/1995
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1977-25733-001
Bandura A. (1982). Self Efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37 (2), 122-147 Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1982-25814-001
Bandura, A., & Wessels, S. (1994). Self-efficacy (Vol. 4, pp. 71-81). na.
Barış, D. A., & Özata, E. (2009). Sınıf öğretmenliği anabilim dalında alınan müzik-müzik öğretimi derslerinin öğretmenlik uygulamalarındaki yansımaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 27-42. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181279
Burak, S. (2019). Self-efficacy of pre-school and primary school pre-service teachers in musical ability and music teaching. International Journal of Music Education, 37(2), 257-271. https://doi.org/10.1177/0255761419833083
Calissendorff, M. (2006). Understanding the learning style of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96.
https://doi.org/10.1080/14613800600570769
Çelik, Y., & Yetim, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik öğretimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Electronic journal of education sciences, 6(12), 150-170. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/366330
Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi (Examining elementary education pre-service teachers’ self-efficacy beliefs) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145–168. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59498/855241
Demirova, G. Y. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı Güzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı.
Dinç-Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1416-1632. DOI: 10.26466/opus.890948/Gardner, H. (1983)Frames of Mind. New York: Basic Books.
Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382.
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153345/İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı ve iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
Kavaklı, A. (1992). Çocukluk Yaşlarında Büyüme ve Gelişme. 16-25, 141-261 İstanbul: Hilal Matbaacılık.
Kaptan, M., (2004). Bolu İli İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Derslerini İşleyişi ile İlgili Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Kırcıoğlu, Ç., S. (2009) sınıf Öğretmenlerinin müzik dersi öğretimine ilişkin bilgi düzeyleri, öz-yeterlik algıları ile tutumlarının belirlenmesi. (yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri (Primaryschool teachers’ views about their incompetence in music lesson). Pamukkale Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 7(7), 7–11. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114901
Köksoy, A. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 297-320. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/388079
Kösreli, S. (2012) Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtyaçları üzerine bir inceleme: Erzincan ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde
Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf öğretmenliğinde müzik eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 8-12. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114902
Levinowitz, L. M. (1998). The importance of music in early childhood. General Music Today, 12(1), 4-7. https://doi.org/10.1177/104837139801200103
Nurikadıoğlu, R. H. (2000). İlköğretim Kurumlarında Müzik Dersinde Karşılaşılan Sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Özel sayı]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 311-326. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/297-published.pdf
Süalp, Ç. (2018) ilkokul sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Topoğlu, O. (2014). Investigating the classroom teacher candidates’ self-efficacy believes towards music teaching in terms of miscellaneous variables Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 11(2), 730-743.
Topoğlu, O. (2015). Opinions of pre-service classroom teachers among music education. Journal of HumanSciences, 12, 654–673.
doi: 10.14687/ijhs.v11i2.3020
Tschanen-Moran, M., Woolfolk A. H. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805.
https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
Yünlü, F., & Sağlam, M. (2004). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin görüşleri, içerikle ilgili güçlüklerive eğitim gereksinimleri (Primary teachers’ views about music lessons, difficulties and needs]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3, 211–226. http://ebuline.com/pdfs/6Sayi/EBU_6_5.pdf/Yıldız, G. (2006). İlköğretimde Müzik Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Whitley, J. B. E. (1997). Gender differences in computer-related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1-22.
https://doi.org/10.1016/S0747-5632(96)00026-X
Şeker, S. S., & Çilingir, V. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Eğitimine İlişkin Tutum ve Müzik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinini İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(57), 74-85. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1140270