Ratifications, have an important place in Islamic culture Ratifications have been seen not only as a kind of diploma given to individuals after receiving education in arts, crafts and various sciences for a certain period of time, but also as a document that they have the authority to produce and sign a work and even to transfer their knowledge. In general, in the Ottoman Empire or other Islamic countries, the trainings in all kinds of fields are made in the context of the master-apprentice relationship, so the certificates are civil. It has been found that it is given to people who deal with calligraphy in general, especially in Islamic arts. Although very little information has been reached, it is stated that since the 18th century, other branches of art such as illumination and marbling have been given ratifications. It is known thatratifications in museums or private collections have historical information value. With these documents, which are a kind of biography, it is possible to reach some information about the period. The Antalya Ethnography Museum, which dates back to the 19th century, is located in the Kaleici district of Antalya. The museum consists of two separate concepts which are the lower and upper mansions. While the Turkish-Islamic Artifacts in general are exhibited in the mansion number 1, the house life of Antalya in the Ottoman period is reflected in the mansion number 2.On the second floor of the mansion number 1, examples of calligraphy such as hilya and ratifications are exhibited. In this study, it is aimed to examine the examples of ratifications that belongs to the 17th and 19th century in terms of illumination art. In the study, the stylistic features, patterns and motifs of fourratifications were examined.
İcazetnameler İslam kültüründe önemli bir yere sahiptir. Sanat, zanaat ve çeşitli bilim dallarında belirli bir zaman diliminde eğitim aldıktan sonra kişilere verilen bir çeşit diploma, eser üretme ve altına imza atma yetkisi, bilgilerini aktarabilme donanımına sahip olduğunun belgesi olarak görülmüştür. Genel olarak Osmanlı İmparatorluğunda ya da diğer İslam ülkelerinde her türlü alandaki eğitimler usta-çırak ilişkisi özelinde yapılmasından dolayı icazetnameler sivil olmaktadır. Özellikle İslam sanatlarında genel olarak hat sanatı ile uğraşan kişilere verildiği yönünde bilgilere ulaşılmıştır. Çok az bilgiye ulaşılabilmiş olsa da 18.yüzyıldanberi tezhip, ebru gibi diğer sanat dallarına da icazetname verildiği belirtilmektedir. Müzelerde ya da özel koleksiyonlarda bulunan icazetnameler tarihi bilgi değeri taşıdığı bilinmektedir. Bir çeşit biyografi değerinde olan bu belgeler ile dönemle ilgili bazı bilgilere ulaşmak mümkün olmaktadır. 19. yüzyılla tarihlenen Antalya Etnografya Müzesi Antalya’nın Kaleiçi semtinde yer almaktadır. Müze Alt ve Üst Konak olmak üzere iki ayrı konsepten oluşmaktadır. 1 no’ lu konakta genel olarak Türk-İslam Eserleri sergilenirken, 2 no’lu konakta ise Antalya’nın Osmanlı Dönemi ev yaşamı yansıtılmıştır. 1nolu konağın ikinci katında hilye ve icazetname gibi hat sanatı örnekleri sergilenmektedir.17. ve 19. yüzyıla ait olan icazetname örneklerinin tezhip sanatı açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada dört adet icazetnamenin üslup özellikleri, desen ve motifleri incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 58 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.