Bu çalışmada Romeo ve Juliet, Zavallı Çocuk, Ecel-i Kaza, Vuslat ve İçli Kız tiyatroları karşılaştırmalı edebiyat bilimi yöntemleri çerçevesinde incelenmiştir. Romeo ve Juliet, Zavallı Çocuk, Ecel-i Kaza, Vuslat ve İçli Kız arasındaki metinsel paralellikler araştırılarak metinler arası yakınlaşmaya temel oluşturulması amaçlanmıştır. Ebüzziya Tevfik’in Ecel-i Kaza, Recaizade Mahmut Ekrem’in Vuslat ve Abdülhak Hamit’in İçli Kız oyunları Namık Kemal’in Zavallı Çocuk oyununun etkisi ile kaleme alınmıştır. Namık Kemal de bu oyununu Shakespeare’in Romeo ve Juliet oyunu etkisi ile kaleme almıştır. Metinsel düzlemde yazardan yazara aktarılan bir etkileme zincirinin olduğu ve bir minör metnin başka metinler için majör metne dönüştüğü söylenebilir. Majör metne dönüşen Zavallı Çocuk oyunu, Shakespeare’in Romeo ve Juliet oyununu konu, tema, izlek, karakterler, noktasında Türk tiyatrosuna aktaran taşıyıcı konumundadır. Çalışmanın asıl odak noktası Romeo ve Juliet ile Zavallı Çocuk, Ecel-i Kaza, Vuslat ve İçli Kız tiyatroları arasındaki benzerlik ve farklılıklar ile bunların nedenlerinin karşılaştırmalı edebiyat bilimi yöntemleri doğrultusunda ortaya konulmasıdır.
In this study, the plays Romeo and Juliet, Zavallı Çocuk, Ecel-i Kaza, Vuslat and İçli Kız were examined within the framework of comparative literary science methods. It is aimed to establish a basis for intertextual rapprochement by investigating the textual parallels between Romeo and Juliet, Zavallı Çocuk, Ecel-i Kaza, Vuslat and İçli Kız. Ecel-i Kaza by Ebüzziya Tevfik, Vuslat by Recaizade Mahmut Ekrem and İçli Kız by Abdülhak Hamit were written under the influence of Namık Kemal’s play Zavallı Çocuk. Namık Kemal also wrote this play with the influence of Shakespeare’s Romeo and Juliet. It can be said that there is a chain of influence from author to author on the textual plane and that the minor text turns into a major text for other texts. The play Zavallı Çocuk, which has become a major text, is the carrier that transfers Shakespeare’s Romeo and Juliet to Turkish theatre in terms of subject, theme, plot, characters. The main focus of the study is toreveal the similarities and differences between Romeo and Juliet and the plays Zavallı Çocuk, Ecel-i Kaza, Vuslat and İçli Kız and their reasons in line with the methods of comparative literature science.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Language and Literature (Other) |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2025 |
Submission Date | December 28, 2024 |
Acceptance Date | March 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 67 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).