This study explores how knowledge of the Qur’an and Sunnah is transmitted through religious education in the Van Lake Basin and how different professional groups contribute to this process. The region has historically hosted both traditional madrasah education and modern theological instruction. Through a qualitative case study method, the research examines the perspectives and educational roles of twenty participants, including theology academics, traditional scholars (mudarris), religious officials, and teachers of religious culture. Semi-structured interviews were conducted to understand their approaches to interpreting and teaching Qur’anic and Sunnah knowledge. The data were analyzed using content analysis, revealing the dynamic interplay between traditional and modern educational methods. The findings aim to contribute to a better understanding of the region’s religious educational landscape and provide insights for future educational policy and curriculum development.
Qur’an and Sunnah religious education madrasah theology academics DKAB teachers qualitative research
Bu çalışma, Van Gölü Havzası’nda Kur’an ve Sünnet bilgisinin eğitim yoluyla bireylere nasıl aktarıldığını ve farklı meslek gruplarının bu sürece nasıl katkı sunduğunu incelemektedir. Tarih boyunca hem geleneksel medrese eğitiminin hem de modern ilahiyat ve din öğretiminin birlikte varlık gösterdiği bu bölgede, Kur’an ve Sünnet merkezli bir dini anlayışın nasıl şekillendiği ve yaşatıldığı, nitel veri toplama yöntemlerinden durum çalışması ile araştırılmıştır. İlahiyat akademisyenleri, müderrisler, din görevlileri ve DKAB öğretmenlerinden oluşan yirmi katılımcı ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler neticesinde, her grubun Kur’an ve Sünnet bilgisine yaklaşımı, yorum biçimleri ve eğitim yöntemleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş ve dini bilgi aktarımında geleneksel ve modern yöntemlerin etkileşimi ortaya konmuştur. Araştırma bulguları, bölgenin dini eğitim dokusunu daha iyi anlamaya ve yeni eğitim politikaları geliştirmeye katkı sunmayı amaçlamaktadır.
Kur’an ve Sünnet dini eğitim medrese ilahiyat akademisyenleri DKAB öğretmenleri nitel araştırma
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Islamic Studies (Other) |
| Journal Section | Issue |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 2, 2025 |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | April 16, 2025 |
| Acceptance Date | October 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: Van Gölü Havzası Özel Sayısı |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).