The aim of this study is to reveal the effect of the perceived quality of museum experience of Van Museum visitors on their satisfaction levels. The population of the study consists of local visitors who visit Van Museum. In this framework, a total of 410 people participated in the study through convenience sampling and taking into account the 95% confidence interval. The data were collected by face-to-face survey technique. As a result of the analysis, it was seen that the perceptions of Van Museum visitors regarding the quality of experience were generally close to positive. In other words, it was found that the museum staff was partially enthusiastic about helping visitors; the museum was partially suitable for the elderly, disabled and children; the facilities, equipment and appearance of the staff were good; the level of communication and consumption items in the museum were sufficient. In this context, it was revealed that the visitors who participated in the research were satisfied with visiting the museum. In the study, it was determined that there was a positive relationship between the perception of museum experience quality and its sub-dimensions and visitor satisfaction at various levels. As a result of the effect analysis, it was determined that the quality of museum experience affects visitor satisfaction. In addition, in the multiple effects analysis, it was found that the sub-dimensions of enthusiasm, physical features, communication and consumables affect visitor satisfaction, except for the empathy sub-dimension of museum experience quality. As a result of the research, it is seen that the perception of service quality in museums plays a decisive role in ensuring satisfaction.
Bu çalışmanın amacı, Van Müzesi ziyaretçilerinin algıladıkları müze deneyim kalitesinin memnuniyet düzeyleri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın evrenini Van Müzesi’ni ziyaret eden yerli ziyaretçiler oluşturmaktadır. Bu çerçevede kolayda örnekleme yoluyla ve %95 güven aralığı dikkate alınarak toplam 410 kişinin araştırmaya katılımı sağlanmıştır. Veriler yüz yüze anket tekniği ile toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda; Van Müzesi ziyaretçilerinin deneyim kalitesine ilişkin algılarının genel olarak olumluya yakın olduğu görülmüştür. Başka bir deyişle müze personelinin ziyaretçilere kısmen yardım etme konusunda hevesli olduğu; müzenin kısmen yaşlı, engelli ve çocuklara uygun olduğu; müzedeki imkânların, donanımın ve personelin dış görünüşünün iyi olduğu; müzedeki iletişim düzeyinin ve tüketim maddelerinin yeterli olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda araştırmaya katılan ziyaretçilerin müzeyi ziyaret etmekten memnun kaldıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmada; müze deneyimi kalitesine ilişkin algı ve alt boyutları ile ziyaretçi memnuniyeti arasında çeşitli düzeylerde pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir. Etki analizi sonucunda müze deneyimi kalitesinin ziyaretçi memnuniyetini etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan çoklu etki analizinde; müze deneyimi kalitesinin empati alt boyutu dışında; heveslilik, fiziksel özellikler, iletişim ve tüketim maddeleri alt boyutlarının ziyaretçi memnuniyetini etkilediği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, müzelerdeki hizmet kalitesinin ziyaretçilerde uyandırdığı algının, memnuniyetin sağlanmasında belirleyici bir rol oynadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Recreation, Leisure and Tourism Geography |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Early Pub Date | October 2, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | December 27, 2024 |
Acceptance Date | October 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 69 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).