Günlük Kullanım ve İyi Ülke İnsanları isimli kısa öykülerde karakterlerin çocukluk deneyimleri ve aile üyeleriyle ilişkileri yaşam süreçlerinin belirleyicisidir. Bu dinamikler ve farklı davranış kalıpları, akla, Alfred Adler’in, bireylerin çocukluk dönemindeki aşağılık komplekslerinden kaynaklanan mükemmellik mücadelesine odaklanan Bireysel Psikoloji’sini getirir. Adler, her bireyde var olan aşağılık kompleksine ve bunu telafi etmeye yönelik bir korunma eğilimi olarak üstünlük kompleksine vurgu yapar. Her iki öyküde de okuma yazma bilmeyen taşralı annelerin eğitimli kızlarına karşı hoşgörülü davranmaları, her ikisinin de özgüvenden yoksun olmaları nedeniyle Adleryan bir bakış açısıyla değerlendirilebilir. Bu bağlamda, kalıtımın yanı sıra kültürel normları şekillendiren ortam ve dinamikler de önemlidir. Bu makale, Adler’in teorik çerçevesini, kahramanların psikolojik motivasyonlarını ve davranış kalıplarını eleştirel bir şekilde incelemek için uygulayarak, akademik bir bakış açısı ve teorik bağlamlandırma ile zenginleştirilmiş karşılaştırmalı bir analiz sunmaktadır.
The childhood experiences of the characters and their relationship with their family members are the determinants of their life processes in the short stories Everyday Use and Good Country People. These dynamics and their different behavioral patterns bring to mind the Individual Psychology of Alfred Adler, which focuses on the struggle of individuals for perfection stemming from the inferiority complexes of childhood. Adler emphasizes the inferiority complex present in every individual and the superiority complex as a safeguard tendency to compensate for it. The illiterate rural mothers’ tolerance toward their educated daughters in both stories might be evaluated from an Adlerian perspective since both are deprived of self-confidence. Within this context, the settings and the dynamics shaping the cultural norms, as well as heredity, are also significant. This paper applies Adler’s theoretical framework to critically examine the protagonists’ psychological motivations and behavior patterns, offering a comparative analysis enriched with scholarly perspective and theoretical contextualization.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture, World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Early Pub Date | October 2, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | April 9, 2025 |
Acceptance Date | September 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 69 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).