Nigeria is an agrarian economy and the recognition of entrepreneurship as a mover of national development has made it to gain popularity in her educational system in recent years. This study focused on the factors influencing Entrepreneurial Intentions (EIs) of undergraduate agricultural students in Nigeria using Theory of Planned Behavior (TPB). Well structured, pre-tested questionnaire was used to gather relevant information from final year undergraduate agricultural students in private, state and federal government owned universities in Nigeria using multistage sampling techniques. The data were analysed with descriptive statistics, factor analysis and multiple regression model. The results showed that personal attitude towards entrepreneurship, subjective norms and perceived educational support were the main factors influencing students’ EI positively at (P<0.01). Arising from this revelation, the study recommended the development of positive attitude towards becoming entrepreneurs as well as enhancement of educational facilities in the universities to improve students’ EI.
Tarım ülkesi olan Nijerya’da, tarımsal girişimcilik ulusal kalkınmanın taşıyıcısı olarak görülmekte ve bu durum tarımsal girişimciliğin son yıllarda eğitim sisteminde popülerlik kazanmasını sağlamıştır. Bu çalışmada “Planlanan Davranış Teorisi” yöntemi kullanılarak, Nijerya’daki Ziraat Fakültesi öğrencilerinin girişimciliklerini etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada, çok aşamalı örnekleme teknikleri kullanılarak özel, eyalet ve devlet üniversitelerinin son sınıflarında okuyan Ziraat Fakültesi öğrencileri ile anket yapılmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, faktör analizi ve çoklu regresyon modeli ile analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları, öğrencilerin girişimciliğe yönelik bireysel tutumlarının, öznel normlarının ve eğitim desteği almalarının girişimciliklerini pozitif etkilediğini göstermiştir (P<0.01). Bu sonuçlardan yola çıkarak, öğrencilerin girişimciliğe yönelik olumlu tutumlarının geliştirilmesinin yanı sıra, üniversitelerde eğitim olanaklarının da geliştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 29 Issue: 4 |