Mimar
Sinan, klasik Osmanlı döneminde mimarlık tarihinin bilinen en önemli
temsilcilerindedir. Mimar Sinan hakkında hazırlanan çalışmaların önemli bir
kısmı mimarlık alandandır. Sinan’ın süsleme anlayışına yönelik detaylar ise
mimari yapıları konu alan çalışmalara oranla kısıtlıdır. Mimar Sinan ilgili
yapılan yayınların sayısı, onun arka planda, özellikle detaylarda yatan
bilinmeyenlerinin araştırılması noktasında engeller oluşturmaktadır. Bu olgu,
Sinan’ın mimarlık alanındaki bilgi birikimi dışında, ortaya koyduğu süsleme
anlayışına bakışı da etkilemektedir.
Mimar
Sinan’ın Osmanlı coğrafyasının birçok bölgesinde bulunmuş olması, onun farklı
sanatsal ve kültürel etkileri gözlemlemesini mümkün kılmıştır. Yavuz Sultan
Selim ve Kanuni Sultan Süleyman dönemlerinde İran ve Suriye’ye giden Sinan,
Suriye ve çevresindeki mimari ve süsleme repertuarını görme fırsatı
bulmuştur. Sinan’ın güneyde gözlemlediği
süslemelerin bir türü de “ablaq” süslemelerdir. Bu tekniğin bir yansıması olan
Şehzade Camii avlu pencere alınlıklarındaki ablaq süslemelerin kökeni, kullanım
alanı ve şekli bu çalışmanın çerçevesini oluşturmaktadır. Caminin avlu pencere
alınlıklarında ablaq süslemeye yer verilen 24 pencere alınlığı incelenmiştir.
Sinan’ın eserinde kullandığı güney etkili ablaq tekniğinin yapı süsleme
programındaki yeri, kökeni ve süslemesinin değerlendirmesine yer verilmiştir.
Mimar Sinan Şehzade Camii Ablaq Tekniği Güney Etkisi Süsleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 3 |