Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Örgütsel İmaj Algısı: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama

Yıl 2021, Sayı: 7, 297 - 318, 30.06.2021

Öz

Örgütsel imaj, örgüt personellerinin ya da örgüte üye olmayan diğer insanların örgütü nasıl algıladıkları ve örgüt hakkında ne düşündüklerine yönelik inanç ve tutumlar olarak ifade edilmektedir. Örgütsel bir yapı olarak ele alınan üniversitelerin örgütsel imajını belirleyen bir çok farklı kriter mevcuttur. Üniversite öğrencilerinin kendi üniversitelerine yönelik algıladıkları örgütsel imaj algı düzeylerinin yüksekliği, üniversitenin yeni adaylar tarafından tercih edilebilirlik oranını da etkilemektedir. Bu araştırmada, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’ne bağlı lisans ve önlisans programlarında eğitim görmekte olan öğrencilerin üniversitelerine dair örgütsel imaj algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Yedi alt boyuttan oluşan üniversite imaj algısının belirlenmesi amacıyla, 2018-2019 Bahar döneminde eğitim öğretime devam eden ve tabakalama yöntemi ile belirlenen 1545 lisans ve önlisans öğrencisine anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS20 programı ile analiz edilmiş olup veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü varyans analizlerine tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların akademik birim, sınıf, cinsiyet ve ikamet değişkenleri ile Örgütsel İmaj algıları arasında anlamlı farklılıkların olduğu görülmüştür. Katılımcıların Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’ne yönelik genel örgütsel imaj algılarının “Orta Düzey”de olduğu ve her bir alt boyuta dair imaj algılarının da farklılık gösterdiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ak, M. (1998). Kurumsal Kimlik. İstanbul: Işıl Ofset.
  • Alves, H., & Raposo, M. (2010). The Influence of University Image on Student Behaviour. International Journal of Educational Management , 73-85.
  • Bektaş, F. (2010). Örgütsel Ġmaj ve Örgüt Kültürü: Öğretmen Adayı Örnekleminde Nedensel Bir AraĢtırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi , 5-18.
  • Bolat, İ. (2006). Konaklama işletmelerinde kurumsal imaj oluşturma süreci. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 343-365.
  • Bromley, D. (2001). Relationship between personal and corporate reputation. European Journal of Marketing , 316-334.
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitenin Örgütsel İmaj Düzeyine İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi , 343-365.
  • Collins, C. J., & Stevens, C. K. (2001). Initial Organizational Images and Recruitment: A Within-Subjects Investigation of the Factors Affecting Job Choices 14th Annual Conference of the Society for. Corporate Communications: An International Journal , 205-216.
  • Çetin, R. (2003). Planning and implementing institutional image and promoting academic programs in higher education. Journal of Marketing for Higher Education , 57-75.
  • Dichter, E. (1985). “What’s an Image“,. The Journal of Consumer Marketing,2 , 75-81.
  • Doğan, İ. F. (2011). Kurumsal İmaj. İ. Bakan (Ed.) içinde, Yönetimde çağdaş ve güncel konular: kavramlar, ilkeler, uygulamalar ve yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Doğan, İ., Bora, K., & Bulunmaz, K. (2011). Kurumsal İmaj. İ. Bakan (Ed.) içinde, Yönetimde çağdaş ve güncel konular: kavramlar, ilkeler, uygulamalar ve yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Doğan, T. (2006). Yeni Reklam Araçları ve Kurum İmajı Oluşturma Sürecine Katkıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi : Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dutton, J., & Dukerich, J. (1991). Keeping an eye on the mirror:İmage and identity in organizational adaptation. Academy of Management Review , 517-554.
  • Gee, B. (1995). Creating A Million Dolar Image for Your Business. USA: Page Mill Press. IVY, J. (2001). Higher Education Institution Image: A Correspondance Analysis Approach. International Journal of Educational Manage-ment , 276-282.
  • Karacabey, M., Özdere , M., & Bozkuş, K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Örgütsel İmaj Algıları. Akademik sosyal Araştırmalar Dergisi , 459-473.
  • Ak, M. (1998). Kurumsal Kimlik. İstanbul: Işıl Ofset.
  • Alves, H., & Raposo, M. (2010). The Influence of University Image on Student Behaviour. International Journal of Educational Management , 73-85.
  • Bektaş, F. (2010). Örgütsel Ġmaj ve Örgüt Kültürü: Öğretmen Adayı Örnekleminde Nedensel Bir AraĢtırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi , 5-18.
  • Bolat, İ. (2006). Konaklama işletmelerinde kurumsal imaj oluşturma süreci. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 343-365.
  • Bromley, D. (2001). Relationship between personal and corporate reputation. European Journal of Marketing , 316-334. Cerit, Y. (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitenin Örgütsel İmaj Düzeyine İlişkin Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi , 343-365.
  • Collins, C. J., & Stevens, C. K. (2001). Initial Organizational Images and Recruitment: A Within-Subjects Investigation of the Factors Affecting Job Choices 14th Annual Conference of the Society for. Corporate Communications: An International Journal , 205-216. Çetin, R. (2003). Planning and implementing institutional image and promoting academic programs in higher education. Journal of Marketing for Higher Education , 57-75.
  • Dichter, E. (1985). “What’s an Image“,. The Journal of Consumer Marketing,2 , 75-81.
  • Doğan, İ. F. (2011). Kurumsal İmaj. İ. Bakan (Ed.) içinde, Yönetimde çağdaş ve güncel konular: kavramlar, ilkeler, uygulamalar ve yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Doğan, İ., Bora, K., & Bulunmaz, K. (2011). Kurumsal İmaj. İ. Bakan (Ed.) içinde, Yönetimde çağdaş ve güncel konular: kavramlar, ilkeler, uygulamalar ve yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Doğan, T. (2006). Yeni Reklam Araçları ve Kurum İmajı Oluşturma Sürecine Katkıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi : Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dutton, J., & Dukerich, J. (1991). Keeping an eye on the mirror:İmage and identity in organizational adaptation. Academy of Management Review , 517-554.
  • Gee, B. (1995). Creating A Million Dolar Image for Your Business. USA: Page Mill Press.
  • IVY, J. (2001). Higher Education Institution Image: A Correspondance Analysis Approach. International Journal of Educational Manage-ment , 276-282.
  • Karacabey, M., Özdere , M., & Bozkuş, K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Örgütsel İmaj Algıları. Akademik sosyal Araştırmalar Dergisi , 459-473.
  • Kazoleas, D., Kim, Y., & Moffitt, M. (2001). Institutional image: A case study. Corporate Communications , 205-216.
  • Kesen, M., & Kaya, N. (2016). Çalışan Performansının Örgütsel İmaj Ve Psikolojik Sermaye Bağlamında İncelenmesi: Vakıf Üniversiteleri Örneğİ. International Journal Of Social Science, 187-198.
  • Koçak, F. (2014). Öğrenci Görüşlerine Göre Spor Öğretimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının Kurumsal İmajı. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi , 71-80.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C., & Ceylan, N. (2016). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Görüşlerine Göre Üniversitenin Örgütsel İmajının Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 885-896.
  • Marangoz, M., & Biber, L. (2007). Kurumsal Ġmajın ve Ku-rumsal Ünün MüĢteri Bağlılığına Etkileri. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi , 173-193.
  • Moffitt, M. (1994). A cultural studies perspective toward understanding corporate image: A case study of state farm insurance. Journal of Public Relations Research , 41-46.
  • Nguyen, N., & LeBlanc, G. (2001). Image and reputation of higher education institutions in students’ retention decisions. The International Journal of Education Management , 303-311.
  • Okay, A. (2000). Kurum kimliği. Ankara: MediaCat Yayınları.
  • Örs, F. (2003). Meslek Yüksekokullarının Toplumsal İşlevi: Bir Meslek Yüksekokulunun Kurumsal İmaj Araştırması. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 65-80.
  • Özüpek, M. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Konya: Tablet kitabevi.
  • Parameswaran,, K., & Glowacka, A. (1995). University Image: An Information Processing Perspective. Journal of Marketing for Higher Education , 41-56.
  • Peltekoğlu, B. (2004). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Polat, S. (2011b). Üniversite öğrencilerine göre Kocaeli Üniversitesi’nin örgütsel imajı. Eğitim ve Bilim , 105-119.
  • Polat, S. (2011a). Üniversite Öğrencilerinin Örgütsel İmaj Algıları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Düzeyi. Kuramda ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 249-262.
  • Polat, S. (2011a). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncüllleri ve Çıktıları. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/106.pdf adresinden alındı .
  • Polat, S. (2014). Yükseköğretim Örgütlerinde Örgütsel İmaj Yönetimi: Örgütsel İmajın Öncüllleri ve Çıktıları. http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/106.pdf adresinden alındı .
  • Roberts, L. (2005). Changing faces: Professional image construction. Academy of Management , 685-711.
  • Şişli, G., & Köse, S. (2013). Kurum Kültürü Ve Kurumsal İmaj İlişkisi: Devlet Ve Kurum Kültürü Ve Kurumsal İmaj İlişkisi: Devlet Ve. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 164-193.
  • Theus, K. (1993). Academic reputations: the process of formation and decay. Public Relations , 277-91.
  • Tolungüç, A. (2000). Pazarlama Reklam İletişim. Ankara: A.Ü. İLEF Reklam Atölyesi.
  • Vigoda, E. (2004). Bright shining stars: the mediating effect of organizational image on the relationship between work variables and army officers’ intentions to leave the service for a job in high-tech ındustry. Public Personnel Management , 201-223.
  • Wilson, A. (2001). Corporate reputation: seeking a definition. Corporate Communications , 24-30.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sıddık Ataman 0000-0001-5630-9208

Abdulkadir Gümüş 0000-0002-6069-8776

Fikriye Ataman 0000-0002-0257-7730

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Ataman, S., Gümüş, A., & Ataman, F. (2021). Örgütsel İmaj Algısı: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi(7), 297-318.