Türkiye ekolojik koşulları nedeniyle zeytin ve zeytinyağı üretiminde önemli bir potansiyele sahiptir. Verilen desteklerin etkisiyle son yıllarda zeytin tarımına ayrılan alanlarda artış ortaya çıkmıştır. Zeytin üretiminde karşılaşılan sorunlar kadar, markasız, kayıt dışı ve kontrolsüz üretim yapan zeytinyağı işletmelerinden kaynaklanan bazı sorunlar, zeytinyağı kalitesini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bununla birlikte, uzun vadeli ve sektörü bir bütün olarak ele alan politikaların oluşturulamayışı, sektör adına kalite sorununu da içine alan temel sorun olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada zeytinyağı sektöründe karşılaşılan kalite sorunları, SWOT analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Zeytinyağı sektöründe kalite sorunu; zeytin üretiminden, zeytin sıkma tesislerinden, depolama ve ambalajlama gibi üretimin farklı aşamalarından kaynaklanabilmektedir. Sektördeki kalite sorununun çözümü, sorunun kaynağına göre farklılaşmakla birlikte genel olarak pazar ve kalite kayıplarının önüne geçmek için lisanslı depoculuk sistemi uygulaması önerilmektedir. Özellikle uluslararası pazarlarda kalite olgusunu ön planda tutarak “Türk Zeytinyağı” imajının oluşturulması sektör adına temel hedef olmalıdır
Turkey has an important potential for production of olive and olive oil because of the suitable ecological conditions. The increase of allocated areas to olive cultivation has emerged with the effect of the agricultural supports given recently. The generic and off-the-record products and uncontrolled production of olive oil as well as some other problems encountered in olive growing may have a negative impact on the quality of olive oil. Moreover, the failure in developing of long-term policies for the question of quality regarding the sector as a whole is considered as the main problem. In this study, quality problems of the Turkish olive oil sector were evaluated by means of SWOT analysis. Quality problem in the olive oil sector could be resulted from different stages of the supply chain such as olive growing, olive pressing, storage and packaging. Solutions of the problem of quality in the sector were different concerning the source of the problem but, in general, Warehouse Receipt System was recommended to avoid loss of the market and the quality of the olive oil.By giving a priority to quality, the creation of the image as "Turkish Olive Oil" especially in the international markets, should have been the main target for the sector
Other ID | JA93VT47AN |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 3 Issue: 1 |