Turkey, has an important potential for the table olive production and exports. However, a number of problems due to lack of production and marketing strategies; mentioned potential cannot be benefited from the desired manner. In this study, with the enterprise of table olives in Akhisar survey of businesses by the current situation in the region, foreign market potentials and problems have been identified and suggested solutions. Not only because small family businesses form the basis of table olive enterprises, but also the lack of the infrastructure caused the quality of the product to be unable to reach the desired level. Recommendations brought with this study are considered to give important clues to policy makers regarding this area.
Türkiye sofralık zeytin üretimi ve ihracatı konusunda önemli bir potansiyele sahiptir. Ancak üretiminden kaynaklanan sorunlar ve pazarlama stratejisindeki eksiklikler nedeniyle, bu potansiyel istenilen şekilde değerlendirememektedir. Bu çalışmada, Akhisar bölgesindeki sofralık zeytin işletmeleri örneğinden hareket edilerek; sofralık zeytinin üretim ve pazarlama yapısı ortaya konulmuş, sorunları belirlenmiş ve çözüm önerileri getirilmiştir. Sofralık zeytin işletmelerinin temelini küçük kapasiteli aile işletmelerinin oluşturması, alt yapının yetersizliği ve mevcut alt yapıda istenilen nitelikte üretim yapılmaması nedeni ile bu sektör istenilen gelişmeyi gösterememiştir. Bu çalışma ile getirilen önerilerin bu alanda politika belirleyicilere önemli ipuçları verebileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 25, 2015 |
Submission Date | November 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 52 Issue: 2 |