Research Article
BibTex RIS Cite

Awareness and consumption preferences of Ege University students for bee products

Year 2022, Volume: 59 Issue: 1, 77 - 91, 30.03.2022
https://doi.org/10.20289/zfdergi.884237

Abstract

Objective : The lack of production and consumption statistics for bee products whose demand is increasing day by day in Turkey, constitutes a serious deficiency for such an important sector. Therefore, a study was conducted and the objective of this study was to determine the awareness and consumption preferences of Ege University Students for bee products
Material and Methods: A survey in 2019 was conducted with 380 students from 12 faculties at Ege University in Izmir. Students' socio-economic characteristics, bee produsts consumption preferences and reasons were investigated. Chi-square test was used to analyze the data. Conformity of variables to normal distribution was determined by Kolmogorov-Smirnov test. It was tested whether the variables showed normal distribution, and the Mann-Whitney U test and the Kruskal-Wallis test are used.
Results: It was found that the average monthly consumption of honey was 297 grams per student. It was determined that 75.79% of the students consumed honey but the rest did not.consume(24.21%) . It was determined that the students consume honey mostly for breakfast. It was also found that more than 50% of the university students had information about other bee products, but they did not consume these products.
Conclusion: Today, bee products should be promoted on different platforms in order to increase students' awareness and consumption of these products.

References

  • Aytop, Y., C. Akbay & H. Meral, 2019. Consumers behaviour towards bee products consumption in the centre district of Kahramanmaras province. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 22(2): 449-455. https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.561320
  • Baki, F., G. Saner, H. Adanacıoğlu & D. Güler, 2017. Türkiye’de süzme çam balına yönelik tüketici tercihlerinin konjoint analizi: İzmir ili örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 50-57, ISSN:2149-9314.
  • Batt, P.J. & A. Liu, 2012. Consumer behaviour towards honey products in Western Australia. British Food Journal, 114(2): 285-297. https://www.doi.org/10.1108/00070701211202449
  • Bölüktepe, F.E. & S. Yılmaz, 2008. Arı ürünlerinin bilinirliliği ve satın alınma sıklığı. Uludağ Arıcılık Dergisi, Mayıs, 8(2): 53-62, e-ISSN 2687-5594.
  • Doğaroğlu, M., 2009. Modern Arıcılık Teknikleri, Balparmak Özel Basım, Tekirdağ, 270 s.
  • FAO, 2020. Livestock primary. (Web sayfası: http://www.fao.org/faostat/en/#data/QL) (Erişim tarihi: Mayıs 2020).
  • Gürer B & E. Akyol , 2018 Tüketicilerin Bal Tüketiminde Gıda Güvenilirliği Bilincinin İncelenmesi: Niğde İli Örneği, Türk Tarım – Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(10): 1303-1310. https://doi.org/10.24925/turjaf.v6i10.1303-1310.1744
  • Gyau, A., C. Akalakou, A. Degrande & A. Biloso, 2014. Determinants of consumer preferences for honey in the Democratic Republic of Congo. Journal of Food Products Marketing, 20(5): 476-490. https://doi.org/10.1080/10454446.2013.807405
  • Karahan Ş. & G.Ö. Özbakır, 2020. Güneydoğu Anadolu’da arıcılık faaliyetlerinin ve bal tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 7(4): 1148-1158. https://doi.org/10.30910/turkjans.775427
  • Kavas, A., 1987. Gıda seçimi ve tüketimi: davranışsal yaklaşım. Gıda Sanayi Dergisi,1(2): 18-22, ISSN:2587-1587. Landau S. & B. Everitt, 2004. A Handbook of Statistical Analyses Using SPSS. Chapman & Hall/CRC Press LLC, ISBN:1-58488-369-3, 339 pp.
  • Marangoz, M. & Z. Tayçu Dolu, 2019. Tüketicilerin arı ürünlerine ilişkin bilgi ve güven düzeyleri ile satın alma davranışlarının araştırılması. Uludağ Arıcılık Dergisi, 19(2): 110-125. https://doi.org/10.31467/uluaricilik.537602
  • Merdan, K. & İ. Durmuş, 2018. Bayburt ölçeğinde arı ürünleri tüketim tercihlerini etkileyen faktörler üzerine bir değerlendirme. Social Sciences Studies Journal, 4(16): 1102-1112. https://doi.org/10.26449/sssj.492
  • Mutlu, C., M. Erbaş & S.A. Tantul, 2017. Bal ve diğer arı ürünlerinin bazı özellikleri ve insan sağlığı üzerine etkileri. Akademik Gıda Dergisi, 15(1): 75-83. https://doi.org/10.24323/akademik-gida.306074
  • Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics. Prentice Hall International Editions, 867 pp.
  • Niyaz, Ö.C. & N. Demirbaş, 2017. Arı ürünleri tüketicilerinin genel özellikleri ve tüketim tercihleri: Çanakkale ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(2): 255-262. https://doi.org/10.24181/tarekoder.369470
  • Onuç, Z., A. Yanar, G. Saner & D. Güler, 2019. Arıcılık faaliyetinin ekonomik yönü üzerine bir analiz: İzmir-Kemalpaşa ilçesi örneği/Türkiye. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 56(1): 7-14. https://doi.org/10.20289/zfdergi.420370
  • Onuç, Z., 2020. Ege Üniversitesi Öğrencilerinin Arı Ürünlerine Yönelik Farkındalığı ve Tüketim Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. T.C. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 80 s.
  • Özdamar, K., 2015. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Cilt 1, Seçkin Yayınları, Ankara, 603 s.
  • Özmen, N. & E. Alkın, 2006. Balın antimikrobiyal özellikleri ve insan sağlığı üzerine etkileri. Uludağ Arıcılık Dergisi, 6(4): 155-160., e-ISSN 2687-5594.
  • Paydaş, M., 1999. Türkiye’de Bal Endüstrisinde Pazarlama Stratejileri ve Tüketici Davranışı. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Bölümü, (Basılmamış) Doktora Tezi, Edirne, 109 s.
  • Saner, G., B. Yücel, M. Yercan, B. Karaturhan, S. Engindeniz, F. Çukur & M. Kösoğlu, 2011. Organik ve Konvansiyonel Bal Üretiminin Teknik ve Ekonomik Yönden Geliştirilmesi ve Alternatif Pazar Olanaklarının Saptanması Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Kemalpaşa İlçesi Örneği-(Üretici-Tüketici-Firma Düzeyi). Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, Yayın No: 195, ISBN: 978-975-407-333-1, Ankara, 173 s.
  • Sarıöz, P. 2006. “Arı Biziz, Bal Bizdedir” Dünden Bugüne Türkiye’de Arıcılık, Balparmak, Stil Yayıncılık, 1. Baskı, Aralık, 192 s.
  • Silici, S., 2019. Honeybee products and apitherapy. Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology, 7(9): 1249-1262. https://doi.org/10.24925/turjaf.v7i9.1249-1262.2141
  • Soylu, M. & S. Silici, 2018. Üniversite öğrencilerinin bal tüketim tercihleri. International Journal of Human Sciences, 15(1): 386-398. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i1.5255
  • Şahinler, N., S. Çetinkaya & N.Ö. Toy, 2021. Uşak ilinde arı ürünlerinin tüketim durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 26(1): 155-162. https://doi.org/10.37908/mkutbd.824699
  • Şengül, Z., 2020. Ege Bölgesinde Arıcılık Yapan İşletmelerin Sürdürülebilirlik Yönünden Değerlendirilmesi. T.C. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, (Basılmamış) Doktora Tezi, İzmir, 223 s.
  • T.C. Resmî Gazete, 2020. Türk Gıda Kodeksi Bal Tebliği. Tebliğ No: 2020/7, Sayı: 31107.
  • TÜİK, 2019. Hayvancılık istatistikleri. (Web sayfası: https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=101&locale=tr) (Erişim tarihi: Ocak 2021).
  • Viuda-Martos, M., Y. Ruiz-Navajas, J. Fernandez-Lopez & J.A. Perez-Alvarez, 2008. Functional properties of honey, propolis and royal jelly. Journal of Food Science, 73(9): 117-124. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2008.00966.x
  • Zhang, M., 2018. Consumer Attitudes and Behaviour Towards Honey in China. Ghent University, Rural Development, (Published) Master Thesis, China, 65 pp.

Ege Üniversitesi öğrencilerinin arı ürünlerine yönelik farkındalığı ve tüketim tercihleri

Year 2022, Volume: 59 Issue: 1, 77 - 91, 30.03.2022
https://doi.org/10.20289/zfdergi.884237

Abstract

Amaç: Türkiye’de talebi gün geçtikçe artan arı ürünlerine yönelik yeterli üretim ve tüketim verilerinin olmayışı, sektörün durumu ve geleceği açısından ciddi bir eksiklik oluşturmaktadır. Bu nedenle alan bazında yapılacak özgün çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Araştırmada Ege Üniversitesi öğrencilerinin arı ürünlerine yönelik farkındalığı ve tüketim tercihlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Yöntem: Ege Üniversitesindeki 12 fakülteden 380 lisans öğrencisi ile 2019 yılında anket yapılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sosyo-ekonomik özellikleri, bal tüketme durumları, bal çeşit tercihleri, diğer arı ürünlerini tüketme durumları ve tercih nedenleri araştırılmıştır. Sayım ile elde edilen veri gruplarını karşılaştırmak amacıyla Ki-kare testi yapılmıştır. Değişkenlerin normal dağılışa uygunluğu Kolmogorov-Smirnov testi ile belirlenmiştir. Normal dağılış göstermeyen sürekli değişkenler için gruplar arasında fark olup olmadığının belirlenmesinde; iki değişken için Mann Whitney U testi, üç ve üzeri değişkenlerde ise Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır.
Araştırma Bulguları: Üniversite öğrencilerinin %75.79’unun bal tükettiği ve aylık ortalama bal tüketiminin 297 gram olduğu belirlenirken, %24.21’inin bal tüketmediği saptanmıştır. Öğrencilerin balı en fazla kahvaltılık olarak tükettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin %50’sinden fazlasının diğer arı ürünleri hakkında bilgi sahibi oldukları, ancak pek tüketmedikleri belirlenmiştir.
Sonuç: Günümüzde kaliteli arı ürünleri hakkında öğrencilerin farkındalığının ve tüketiminin artırılması için bu ürünlerin farklı platformlarda tanıtılması gerekmektedir.

References

  • Aytop, Y., C. Akbay & H. Meral, 2019. Consumers behaviour towards bee products consumption in the centre district of Kahramanmaras province. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 22(2): 449-455. https://doi.org/10.18016/ksutarimdoga.vi.561320
  • Baki, F., G. Saner, H. Adanacıoğlu & D. Güler, 2017. Türkiye’de süzme çam balına yönelik tüketici tercihlerinin konjoint analizi: İzmir ili örneği. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2): 50-57, ISSN:2149-9314.
  • Batt, P.J. & A. Liu, 2012. Consumer behaviour towards honey products in Western Australia. British Food Journal, 114(2): 285-297. https://www.doi.org/10.1108/00070701211202449
  • Bölüktepe, F.E. & S. Yılmaz, 2008. Arı ürünlerinin bilinirliliği ve satın alınma sıklığı. Uludağ Arıcılık Dergisi, Mayıs, 8(2): 53-62, e-ISSN 2687-5594.
  • Doğaroğlu, M., 2009. Modern Arıcılık Teknikleri, Balparmak Özel Basım, Tekirdağ, 270 s.
  • FAO, 2020. Livestock primary. (Web sayfası: http://www.fao.org/faostat/en/#data/QL) (Erişim tarihi: Mayıs 2020).
  • Gürer B & E. Akyol , 2018 Tüketicilerin Bal Tüketiminde Gıda Güvenilirliği Bilincinin İncelenmesi: Niğde İli Örneği, Türk Tarım – Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(10): 1303-1310. https://doi.org/10.24925/turjaf.v6i10.1303-1310.1744
  • Gyau, A., C. Akalakou, A. Degrande & A. Biloso, 2014. Determinants of consumer preferences for honey in the Democratic Republic of Congo. Journal of Food Products Marketing, 20(5): 476-490. https://doi.org/10.1080/10454446.2013.807405
  • Karahan Ş. & G.Ö. Özbakır, 2020. Güneydoğu Anadolu’da arıcılık faaliyetlerinin ve bal tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 7(4): 1148-1158. https://doi.org/10.30910/turkjans.775427
  • Kavas, A., 1987. Gıda seçimi ve tüketimi: davranışsal yaklaşım. Gıda Sanayi Dergisi,1(2): 18-22, ISSN:2587-1587. Landau S. & B. Everitt, 2004. A Handbook of Statistical Analyses Using SPSS. Chapman & Hall/CRC Press LLC, ISBN:1-58488-369-3, 339 pp.
  • Marangoz, M. & Z. Tayçu Dolu, 2019. Tüketicilerin arı ürünlerine ilişkin bilgi ve güven düzeyleri ile satın alma davranışlarının araştırılması. Uludağ Arıcılık Dergisi, 19(2): 110-125. https://doi.org/10.31467/uluaricilik.537602
  • Merdan, K. & İ. Durmuş, 2018. Bayburt ölçeğinde arı ürünleri tüketim tercihlerini etkileyen faktörler üzerine bir değerlendirme. Social Sciences Studies Journal, 4(16): 1102-1112. https://doi.org/10.26449/sssj.492
  • Mutlu, C., M. Erbaş & S.A. Tantul, 2017. Bal ve diğer arı ürünlerinin bazı özellikleri ve insan sağlığı üzerine etkileri. Akademik Gıda Dergisi, 15(1): 75-83. https://doi.org/10.24323/akademik-gida.306074
  • Newbold, P., 1995. Statistics for Business and Economics. Prentice Hall International Editions, 867 pp.
  • Niyaz, Ö.C. & N. Demirbaş, 2017. Arı ürünleri tüketicilerinin genel özellikleri ve tüketim tercihleri: Çanakkale ili örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(2): 255-262. https://doi.org/10.24181/tarekoder.369470
  • Onuç, Z., A. Yanar, G. Saner & D. Güler, 2019. Arıcılık faaliyetinin ekonomik yönü üzerine bir analiz: İzmir-Kemalpaşa ilçesi örneği/Türkiye. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 56(1): 7-14. https://doi.org/10.20289/zfdergi.420370
  • Onuç, Z., 2020. Ege Üniversitesi Öğrencilerinin Arı Ürünlerine Yönelik Farkındalığı ve Tüketim Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. T.C. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 80 s.
  • Özdamar, K., 2015. Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Cilt 1, Seçkin Yayınları, Ankara, 603 s.
  • Özmen, N. & E. Alkın, 2006. Balın antimikrobiyal özellikleri ve insan sağlığı üzerine etkileri. Uludağ Arıcılık Dergisi, 6(4): 155-160., e-ISSN 2687-5594.
  • Paydaş, M., 1999. Türkiye’de Bal Endüstrisinde Pazarlama Stratejileri ve Tüketici Davranışı. Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Bölümü, (Basılmamış) Doktora Tezi, Edirne, 109 s.
  • Saner, G., B. Yücel, M. Yercan, B. Karaturhan, S. Engindeniz, F. Çukur & M. Kösoğlu, 2011. Organik ve Konvansiyonel Bal Üretiminin Teknik ve Ekonomik Yönden Geliştirilmesi ve Alternatif Pazar Olanaklarının Saptanması Üzerine Bir Araştırma: İzmir İli Kemalpaşa İlçesi Örneği-(Üretici-Tüketici-Firma Düzeyi). Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, Yayın No: 195, ISBN: 978-975-407-333-1, Ankara, 173 s.
  • Sarıöz, P. 2006. “Arı Biziz, Bal Bizdedir” Dünden Bugüne Türkiye’de Arıcılık, Balparmak, Stil Yayıncılık, 1. Baskı, Aralık, 192 s.
  • Silici, S., 2019. Honeybee products and apitherapy. Turkish Journal of Agriculture - Food Science and Technology, 7(9): 1249-1262. https://doi.org/10.24925/turjaf.v7i9.1249-1262.2141
  • Soylu, M. & S. Silici, 2018. Üniversite öğrencilerinin bal tüketim tercihleri. International Journal of Human Sciences, 15(1): 386-398. https://doi.org/10.14687/jhs.v15i1.5255
  • Şahinler, N., S. Çetinkaya & N.Ö. Toy, 2021. Uşak ilinde arı ürünlerinin tüketim durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 26(1): 155-162. https://doi.org/10.37908/mkutbd.824699
  • Şengül, Z., 2020. Ege Bölgesinde Arıcılık Yapan İşletmelerin Sürdürülebilirlik Yönünden Değerlendirilmesi. T.C. Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, (Basılmamış) Doktora Tezi, İzmir, 223 s.
  • T.C. Resmî Gazete, 2020. Türk Gıda Kodeksi Bal Tebliği. Tebliğ No: 2020/7, Sayı: 31107.
  • TÜİK, 2019. Hayvancılık istatistikleri. (Web sayfası: https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=101&locale=tr) (Erişim tarihi: Ocak 2021).
  • Viuda-Martos, M., Y. Ruiz-Navajas, J. Fernandez-Lopez & J.A. Perez-Alvarez, 2008. Functional properties of honey, propolis and royal jelly. Journal of Food Science, 73(9): 117-124. https://doi.org/10.1111/j.1750-3841.2008.00966.x
  • Zhang, M., 2018. Consumer Attitudes and Behaviour Towards Honey in China. Ghent University, Rural Development, (Published) Master Thesis, China, 65 pp.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Zekeriya Onuç 0000-0002-2183-013X

Gamze Saner 0000-0002-2897-9543

Early Pub Date March 28, 2022
Publication Date March 30, 2022
Submission Date February 21, 2021
Acceptance Date July 1, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 59 Issue: 1

Cite

APA Onuç, Z., & Saner, G. (2022). Ege Üniversitesi öğrencilerinin arı ürünlerine yönelik farkındalığı ve tüketim tercihleri. Journal of Agriculture Faculty of Ege University, 59(1), 77-91. https://doi.org/10.20289/zfdergi.884237

      27559           trdizin ile ilgili görsel sonucu                 27560                    Clarivate Analysis ile ilgili görsel sonucu            CABI logo                      NAL Catalog (AGRICOLA), ile ilgili görsel sonucu             EBSCO Information Services 

                                                       Creative Commons Lisansı This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.