The aim of this research is to investigation of the adolescents’ psychological symptoms according to their gender, type of schools, grade, and perception of parents’ attitude. For this aim, data was collected from 338 (176 girl, 162 boys) adolescents who were students in the different type of high schools. In the research, in order to data collecting Brief Symptom Inventory (Derogatis, 1992) which was translated Turkish by Sahin and Durak (1994) were used. According to the findings, firstly, girls’ psychological symptom means high than boys’ means. Secondly, adolescents, who educating Anatolian high school students, depression and hostility means high than adolescents, who educating occupational high school students, means. Thirdly, there are no differens adolescents’ psychological symptoms according to grade levels. Lastly, adolescents who have democratic parent attitude have less psychological symptoms.
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin psikolojik belirtilerini cinsiyet, okul türü, sınıf düzey ve algılanan aile tutumuna göre incelemektir. Bu amaçla, farklı lise türlerine devam eden 338 ergenden (176 kız; 162 erkek) veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Derogatis (1992) tarafından oluşturulmuş ve Türkçe’ye Şahin ve Durak (1994) tarafından uyarlanmış olan Kısa Semptom Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen ilk bulguya göre, kızların tüm psikolojik belirti ortalamaları erkeklerin puan ortalamalarından anlamlı bir biçimde yüksektir. İkinci olarak, Anadolu Lisesi’nde okuyan ergenlerin depresyon ve hostilite puanları meslek lisesinde okuyan ergenlerin ortalamasında anlamlı düzeyde yüksektir. Üçüncü olarak, psikolojik belirtiler sınıf düzeyine göre farklılaşmamaktadır. Son olarak ise, algıladıkları anne-baba tutumu demokratik olan ergenler daha az psikolojik belirti göstermektedirler. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 26 |