BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN ve ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK ÖĞRETİMİ ÖZ-YETERLİK İNANÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2014, Sayı: 22, 120 - 133, 01.06.2014

Öz

Araştırmanın amacı matematik öğretme faaliyetleri ile yakından ilişkili öğretmen ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inançlarının düzeyinin belirlenmesi ve birbirleriyle karşılaştırılmasını yapmaktır. Bu araştırmada; örneklemde yer alan öğretmen ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inanç düzeylerini karşılaştırmak için deneysel olamayan araştırma yöntemlerinden karşılaştırmalı (comparative) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analiz edilmesinde betimsel istatistikler ve bağımsız grupların ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız t-testi kullanılmıştır. Sonuçta; öğretmen ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inanç düzeyleri yüksek çıkmıştır. Fakat hiçbir grup arasında istatistiksel anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Yani mesleki deneyim ve branş değişkenleri açısından matematiğe yönelik öz-yeterlik inancı istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemiştir.

Kaynakça

  • Akay, H. ve Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları.
  • Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,8(2), 161-170. Aksu, M., Demir, C., & Sümer, Z. (1998, Ekim). Matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerinin matematik hakkındaki inançları, III. Ulusal Fen Bilimleri Sempozyumu. Trabzon
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi. Bursal, M.(2010). Turkish pre-service elementary teachers’ self-efficacy beliefs regarding mathematics and science teaching. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 649-666.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimlerine yönelik öz yeterlik inançları.
  • Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741–757. Derman, A ve Özkan, E. (2007). Kimya öğretmeni adaylarının öz-yeterlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
  • III. Uluslarası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü: Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi. Doruk, M. ve Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz- yeterlik inançlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (7), 291-302.
  • Dönmez, G. (2009). Matematik öğretmen adaylarının limit ve süreklilik kavramlarına ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ekici, G. (2012). Akademik öz-yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43, 174-185.
  • Enochs, L., Smith, P. L. & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the bmathematics teaching efficacy eliefs instrument. School Science and Mathematics, (4), 194–202.
  • Fraenkel ,J.R. & Wallen, N.E. (2007). How to design and evaluate research in education (4th Edition). London: McGrawHill.
  • Hacıömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. Ş.(2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23(2),539-555.
  • Hoy, W. K. & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27, 279–300.
  • Louis, R.A. & Mistelethe, J.M. (2011). Differences in scores and self-efficacy by student gender in mathematics and Science, International Journal of Science and Mathematics Education.
  • Mcmillan, J. H. & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-basedinquiry (7th Edition). Boston: Pearson.
  • Öncü, H. (2012). Akademik Öz-Yeterlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Ahi Evran
  • Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13(1), 183-206. Özdemir, S.M. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretim Sürecine İlişkin Öz Yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277–306.
  • Özden, Y.(2011). Öğrenme ve öğretme (10. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage Publications, Inc.
  • Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P. & Loef, M.(1989). Teachers' pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6(1), 1-40.
  • Riggs, I., Enochs, L. (1990). Toward the development of an elementary teacher’s science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74, 625-638.
  • Smith, J.P. (1996). Efficacy and teaching mathematics by telling: a challenge for reform.
  • Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 387–402. Swars, S., Hart, L.C., Smith,S. Z., Smith, M. E., Tolar, T.A. (2007). Longitudinal study of elementary pre-service teachers’ mathematics beliefs and content knowledge.
  • Elementary Pre-Service Teachers’ Mathematics, 107(9),325-335. Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis İli Örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2(6), 39
  • Temiz, T. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik algıları ile kaygıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz- yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1
  • Yıldırım, İ. (2008). Eğitim psikolojisi (birinci baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, S.(2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye

A Comparison of Teachers’ and Preservice Teachers’ Self-Efficacy Beliefs Regarding Mathematics Instruction

Yıl 2014, Sayı: 22, 120 - 133, 01.06.2014

Öz

Teacher self-efficacy, that is to say, self-efficacy belief regarding instruction is defined as “teachers’ self-confidence in performing instruction activities in an effective way and enabling students to reach success”. Therefore, self-efficacy beliefs of teachers constitute an important factor that affects students’ learning. In this regard, the aim of this research is to determine the levels of self-efficacy beliefs of teachers and preservice teachers, who are closely related with mathematics instruction activities, regarding mathematics instruction, and to compare their self-efficacy beliefs with each other. Comparative research design, which is among non-experimental research methods, was used in this research in order to compare the levels of self-efficacy beliefs of teachers and preservice teachers who are include in the sample. Descriptive statistics were used in analyzing the data that were obtained from the research whereas independent t-test was used in order to compare the averages of independent groups. Consequently, the levels of self-efficacy beliefs of teachers and preservice teachers were found high. However, no statistically significant difference was found among any groups. In other words, self-efficacy beliefs regarding mathematics did not exhibit a statistically significant difference in terms of variables of occupational experience and field of study.

Kaynakça

  • Akay, H. ve Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları.
  • Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,8(2), 161-170. Aksu, M., Demir, C., & Sümer, Z. (1998, Ekim). Matematik öğretmenlerinin ve öğrencilerinin matematik hakkındaki inançları, III. Ulusal Fen Bilimleri Sempozyumu. Trabzon
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi. Bursal, M.(2010). Turkish pre-service elementary teachers’ self-efficacy beliefs regarding mathematics and science teaching. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 649-666.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dede, Y. (2008). Matematik öğretmenlerinin öğretimlerine yönelik öz yeterlik inançları.
  • Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741–757. Derman, A ve Özkan, E. (2007). Kimya öğretmeni adaylarının öz-yeterlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
  • III. Uluslarası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü: Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi. Doruk, M. ve Kaplan, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz- yeterlik inançlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5 (7), 291-302.
  • Dönmez, G. (2009). Matematik öğretmen adaylarının limit ve süreklilik kavramlarına ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ekici, G. (2012). Akademik öz-yeterlik ölçeği: Türkçeye uyarlama geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43, 174-185.
  • Enochs, L., Smith, P. L. & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the bmathematics teaching efficacy eliefs instrument. School Science and Mathematics, (4), 194–202.
  • Fraenkel ,J.R. & Wallen, N.E. (2007). How to design and evaluate research in education (4th Edition). London: McGrawHill.
  • Hacıömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. Ş.(2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi yeterlik inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23(2),539-555.
  • Hoy, W. K. & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27, 279–300.
  • Louis, R.A. & Mistelethe, J.M. (2011). Differences in scores and self-efficacy by student gender in mathematics and Science, International Journal of Science and Mathematics Education.
  • Mcmillan, J. H. & Schumacher, S. (2010). Research in education: evidence-basedinquiry (7th Edition). Boston: Pearson.
  • Öncü, H. (2012). Akademik Öz-Yeterlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Ahi Evran
  • Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13(1), 183-206. Özdemir, S.M. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretim Sürecine İlişkin Öz Yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277–306.
  • Özden, Y.(2011). Öğrenme ve öğretme (10. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage Publications, Inc.
  • Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P. & Loef, M.(1989). Teachers' pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6(1), 1-40.
  • Riggs, I., Enochs, L. (1990). Toward the development of an elementary teacher’s science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74, 625-638.
  • Smith, J.P. (1996). Efficacy and teaching mathematics by telling: a challenge for reform.
  • Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 387–402. Swars, S., Hart, L.C., Smith,S. Z., Smith, M. E., Tolar, T.A. (2007). Longitudinal study of elementary pre-service teachers’ mathematics beliefs and content knowledge.
  • Elementary Pre-Service Teachers’ Mathematics, 107(9),325-335. Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis İli Örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 2(6), 39
  • Temiz, T. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik algıları ile kaygıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz- yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1
  • Yıldırım, İ. (2008). Eğitim psikolojisi (birinci baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, S.(2011). Öz-yeterlik, içe yönelik motivasyon, kaygı ve matematik başarısı: Türkiye
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ömer Şahin Bu kişi benim

Burçin Gökkurt Bu kişi benim

Yasin Soylu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Şahin, Ö., Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2014). ÖĞRETMENLERİN ve ÖĞRETMEN ADAYLARININ MATEMATİK ÖĞRETİMİ ÖZ-YETERLİK İNANÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(22), 120-133.