Bu araştırmada fen ve teknoloji dersinde fen-teknoloji-toplum-çevre öğrenme alanının öğrencilere çevre bilinci kazandırmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel yaklaşıma göre betimsel yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın okulları ve katılımcıları maksimum çeşitlilik örneklemesiyle seçilmiştir. 10 okuldan 30 öğretmenden yarı-yapılandırılmış görüşmelerle toplanana veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve kavram haritası biçimde sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, fen-teknoloji-toplum-çevre öğrenme alanının çevre bilinci geliştirmesinde farklı sosyo ekonomik düzey okullardaki tüm öğretmenler kazanımları yeterli bulurken değerlendirmede gözlem kullanılmaktadır. Sadece üst-sosyo ekenomik düzey okuldaki öğretmenler içeriği yeterli görmektedir. Öğretmenlerin belittikleri çevre bilincini geliştirmeyi engeleyen araç-gereç eksikliği, gezi-gözlem yapamama, sürerkısıtlığı gibi sorunlar çözülebilir.
The aim of this study was to examine classroom teachers' opinions on science-technology-society-environment learning domain’s contribution to development of environmental awareness among students. The study was designed based on descriptive qualitative approach and the schools and participants in the study were chosen with the maximum variation sampling. The data were collected in semi-structured interviews with 30 teachers from 10 schools, analyzed descriptively and presented in a concept map format. The results showed that all of the teachers in the schools with different socio-economic levels thought the objectives of science-technology-society-environment learning domain are adequate in terms of developing environmental awareness, and observation is used for assessment. On the other hand, only the teachers in the schools with higher socioeconomic level found the content of the learning domain adequate while those teachers in the schools with low- or medium-socioeconomic levels thought the content is inadequate in terms of developing environmental awareness. The limitations to development of environmental awareness can be eliminated by solving the problems reported by the teachers such as lack of insufficient equipment, excursion-observation and time.
Science and technology environmental awareness classroom teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 21 |