BibTex RIS Kaynak Göster

FEN-TEKNOLOJİ-TOPLUM-ÇEVRE ÖĞRENME ALANININ ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMASINA İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2013, Sayı: 21, 120 - 136, 01.12.2013

Öz

Bu araştırmada fen ve teknoloji dersinde fen-teknoloji-toplum-çevre öğrenme alanının öğrencilere çevre bilinci kazandırmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel yaklaşıma göre betimsel yöntemle gerçekleştirilen araştırmanın okulları ve katılımcıları maksimum çeşitlilik örneklemesiyle seçilmiştir. 10 okuldan 30 öğretmenden yarı-yapılandırılmış görüşmelerle toplanana veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve kavram haritası biçimde sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, fen-teknoloji-toplum-çevre öğrenme alanının çevre bilinci geliştirmesinde farklı sosyo ekonomik düzey okullardaki tüm öğretmenler kazanımları yeterli bulurken değerlendirmede gözlem kullanılmaktadır. Sadece üst-sosyo ekenomik düzey okuldaki öğretmenler içeriği yeterli görmektedir. Öğretmenlerin belittikleri çevre bilincini geliştirmeyi engeleyen araç-gereç eksikliği, gezi-gözlem yapamama, sürerkısıtlığı gibi sorunlar çözülebilir.

Kaynakça

  • Alim, M. (2006). Avrupa Birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Egitim Dergisi, 14, 599-616.
  • Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitiminin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Erten, S. (2006). Nasıl bir çevre eğitimi ve çevre dostu davranışlar kazandırmaya yönelik örnek uygulamalar? VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi içinde (s.
  • ). Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi. Grant, T., & Littlejohn, G. (2005). Teaching green the elementary years (1th. Ed.). Canada
  • New Society Publisher. Hampell, B., & Holdsworth, R. (1996). Environmental consciousness: A study in six victorian secondary schools (1th. Ed.). University of Melborn: Youth Resarch Center.
  • Kaptan, F. (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programıyla ilgili değerlendirme. Eğitimde
  • Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu içinde (s. 283-298). Ankara: Sim Matbaası. Kumar De, A., & Kumar De, A. (2005). Environmental studies (2nd. Ed.). India: New Age.
  • MEB. (1992). İlköğretimde çevre eğitimi öğretmen el kitabı (1. Basım). Ankara: MEB
  • İlköğretim Genel Müdürlüğü. MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu (4-5. sınıflar).
  • Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd. Ed.). CA: Sage.
  • Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress and promise. (1th. Ed.). London: Routledge.
  • Palmer, J., & Neal, P. (2003). The handbook of environmental education. Taylor and Francis e-library. Canada: Routledge.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34, 34-103.
  • UNESCO, (1977). Intergovernmental conference on environmental education (final report). Tbilisi adresinden 10 Ekim 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Yağlıkara, S. (2006). Okulöncesi dönem çocuklarına çevre bilinci kazandırmada fen ve doğa etkinliklerinin etkileri konusunda ögretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskisehir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Classroom Teachers' Opinions on Science-Technology-Society-Environment Learning Domain’s Contribution to Development of Environmental Awareness

Yıl 2013, Sayı: 21, 120 - 136, 01.12.2013

Öz

The aim of this study was to examine classroom teachers' opinions on science-technology-society-environment learning domain’s contribution to development of environmental awareness among students. The study was designed based on descriptive qualitative approach and the schools and participants in the study were chosen with the maximum variation sampling. The data were collected in semi-structured interviews with 30 teachers from 10 schools, analyzed descriptively and presented in a concept map format. The results showed that all of the teachers in the schools with different socio-economic levels thought the objectives of science-technology-society-environment learning domain are adequate in terms of developing environmental awareness, and observation is used for assessment. On the other hand, only the teachers in the schools with higher socioeconomic level found the content of the learning domain adequate while those teachers in the schools with low- or medium-socioeconomic levels thought the content is inadequate in terms of developing environmental awareness. The limitations to development of environmental awareness can be eliminated by solving the problems reported by the teachers such as lack of insufficient equipment, excursion-observation and time.

Kaynakça

  • Alim, M. (2006). Avrupa Birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Egitim Dergisi, 14, 599-616.
  • Buhan, B. (2006). Okul öncesinde görev yapan öğretmenlerin çevre bilinci ve bu okullardaki çevre eğitiminin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Erten, S. (2006). Nasıl bir çevre eğitimi ve çevre dostu davranışlar kazandırmaya yönelik örnek uygulamalar? VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi içinde (s.
  • ). Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi. Grant, T., & Littlejohn, G. (2005). Teaching green the elementary years (1th. Ed.). Canada
  • New Society Publisher. Hampell, B., & Holdsworth, R. (1996). Environmental consciousness: A study in six victorian secondary schools (1th. Ed.). University of Melborn: Youth Resarch Center.
  • Kaptan, F. (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programıyla ilgili değerlendirme. Eğitimde
  • Yansımalar: VIII, Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu içinde (s. 283-298). Ankara: Sim Matbaası. Kumar De, A., & Kumar De, A. (2005). Environmental studies (2nd. Ed.). India: New Age.
  • MEB. (1992). İlköğretimde çevre eğitimi öğretmen el kitabı (1. Basım). Ankara: MEB
  • İlköğretim Genel Müdürlüğü. MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu (4-5. sınıflar).
  • Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd. Ed.). CA: Sage.
  • Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress and promise. (1th. Ed.). London: Routledge.
  • Palmer, J., & Neal, P. (2003). The handbook of environmental education. Taylor and Francis e-library. Canada: Routledge.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34, 34-103.
  • UNESCO, (1977). Intergovernmental conference on environmental education (final report). Tbilisi adresinden 10 Ekim 2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Yağlıkara, S. (2006). Okulöncesi dönem çocuklarına çevre bilinci kazandırmada fen ve doğa etkinliklerinin etkileri konusunda ögretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskisehir.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Ersoy

Gönül Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Ersoy, A., & Aydın, G. (2013). FEN-TEKNOLOJİ-TOPLUM-ÇEVRE ÖĞRENME ALANININ ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMASINA İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(21), 120-136.