BibTex RIS Cite

İlköğretim Okullarında Öğretim Teknolojilerinin Durumu ve Sınıf Öğretmenlerinin Bu Teknolojileri Kullanma Düzeyleri

Year 2010, Issue: 15, 1 - 17, 01.12.2010

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarının öğretim teknolojileri açısından donanım durumlarını, sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri ve okulda mevcut öğretim teknolojilerini kullanmayı engelleyen faktörleri sınıf öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak belirlemektir. Veriler, Şanlıurfa merkez ilköğretim okullarında görevli 140 sınıf öğretmeninden anket yoluyla ve 14 öğretmenden görüşme yoluyla toplanarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Öğretmenler, ilköğretim okullarının öğretim teknolojileri yönünden yetersiz olduklarını belirtmişlerdir. Çalışma bulguları, sınıf öğretmenlerinin okullarda en çok yazılı ve basılı gereçleri, en az ise görsel-işitsel araçları kullandıklarını göstermiştir. Katılımcıların görüşlerine göre, okullardaki mevcut öğretim teknolojilerinin öğretmenler tarafından öğretmenlere, öğretim teknolojilerini kullanma becerisini kazandırmak amacıyla hizmet içi eğitim verilmesi önerilmiştir

References

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine Uyum Sürecinde Öğretmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, 33 (167), 53–70.
  • Adıgüzel, O.C. & Berk, Ş. (2009). Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Bilgi Gereksinimlerini Karşılama Kaynakları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 64–75.
  • Becker, H. J. (1994). How Exemplary Computer-Using Teachers Differ From Other Teachers: Implications For Realizing The Potential of Computers in Schools. Journal of Research on Computing in Education, 26(3), 291–321.
  • Butler, D. & Sellbom, M. (2002). Barriers to Adopting Technology for Teaching and Learning. Educate Quarterly, 25(2), 22-28.
  • Christiensen, R. (2002). Effects of Technology Integration Education on the Attitudes of Teachers and Students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 411-433.
  • Cradler, J. (1996). Implementing Technology in Education: Recent Findings From Research and Evaluation http://www.wested.org/techpolicy/refind.html. adresinden indirilmiştir. Retrieved 12 November- 2009 tarihinde
  • Dindar, H. & Yaman, S. (2003). İlköğretim Okulları Birinci Kademede Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Araç-Gereçlerini Kullanma Durumları. PÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 13.
  • Ely, D. P. (1993). The Field of Educational Technology: a Dozen Frequently Asked Questions. ERIC Digest # ED366330.
  • Ertmer, P., Addison, P., Lane, M., Ross, E. & Woods, D. (1999). Examining Teachers' Beliefs About the Role of Technology in The Elementary Classroom. Journal of Research on Computing in Education, 32(1), 54-72.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest For Technology Integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39.
  • Hew, K. F. & Brush, T. (2007). Integrating Technology into K-12 Teaching and Learning: Current Knowledge Gaps and Recommendations for Future Research. Education Technology Research & Development, 55, 223–252.
  • İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin Öğretim Araç-Gereçlerini Kullanım Amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 175-188.
  • Teker, A. (2002). Ankara İli Merkez İlköğretim Okullarında Görev Yapan 4 ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilgisi Dersinde Eğitim Araç-Gereçlerini Kullanma Durumlarının Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Köseoglu, P. & Soran, H. (2006). “Biyoloji Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutumları”. HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journalaf of Education).30:159– 165.
  • Kurbanoğlu S. & Akkoyunlu B. (2001). “Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma.” HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21: 81-88.
  • Özdemir, S.M. (2000). Müfredat Laboratuar Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Eğitim Araç-Gereçlerini Etkili Kullanma Durumlarına ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarına Yönelik Bir Araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özer, A. (1996). Orta Dereceli Askeri Okullarda Görev Yapan Fen Bilimleri Dersleri Öğretmenlerinin Eğitim Araçlarından Yararlanma Durumları ve Eğitim Araçlarıyla İlgili Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Roblyer, M., & Edwards, J. (2005). Integrating Educational Technology into Teaching. (4th Ed.) Upper Saddler River, NJ: Prentice –Hall.
  • Seels, B. & Richey, R. (1994). Instructional Technology: The Definition and Domains of the Field. Washington, D.C.: Association for Educational Communications and Technology.
  • Tüy, M.A. (2002). Öğretim Teknolojilerinin Sistematik Kullanımına İlişkin Öğretmen Davranışlarının Çözümlenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uçar, M. (1999). “İlköğretimde Ders Araç-Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi” AKÜ. Sosyal Bilimler Dergisi, 3.
  • Uzunahmet, B. (1996). KKTC Akademik Liselerinde Öğretmenlerin Eğitim Araçlarından Yararlanma Durumu ve Eğitim Araçları Konulu Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yıldırım, S. (2007). Current Utilization of ICT in Turkish Basic Education Schools: a Review of Teacher's ICT Use and Barriers to Integration. International Journal of Instructional Media, 34 (2), 171-186.

The Status of Instructional Technology in the Primary Schools and Classroom Teachers’ Level of Using These Technologies

Year 2010, Issue: 15, 1 - 17, 01.12.2010

Abstract

The aim of this study is to determine the status of instructional technology in primary school and the level of classroom teachers using these technologies and determine problems encountered during the using of instructional technology based on the classroom teachers' perceptions. The data gathered throughout a questionnaire conducted with 140 and interviews conducted with 14 primary school teachers in city centre of Şanlıurfa, was analyzed and interpreted. Teachers at the primary schools passed that schools are very inadequate in terms of instructional technology. Findings of this study showed that the highest dimension used by the classroom teacher was the “Written and Printed Gears” of the instructional technology. The lowest dimension used by classroom teachers was “Audio-Visual Tools”. According to the opinions of the participants, the level of use of instructional technology by classroom teachers was very inadequate. At the end of the study it is offered to classroom teachers about using of instructional technology in-service training

References

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine Uyum Sürecinde Öğretmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, 33 (167), 53–70.
  • Adıgüzel, O.C. & Berk, Ş. (2009). Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Alan Öğretmenlerinin Bilgi Gereksinimlerini Karşılama Kaynakları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 64–75.
  • Becker, H. J. (1994). How Exemplary Computer-Using Teachers Differ From Other Teachers: Implications For Realizing The Potential of Computers in Schools. Journal of Research on Computing in Education, 26(3), 291–321.
  • Butler, D. & Sellbom, M. (2002). Barriers to Adopting Technology for Teaching and Learning. Educate Quarterly, 25(2), 22-28.
  • Christiensen, R. (2002). Effects of Technology Integration Education on the Attitudes of Teachers and Students. Journal of Research on Technology in Education, 34(4), 411-433.
  • Cradler, J. (1996). Implementing Technology in Education: Recent Findings From Research and Evaluation http://www.wested.org/techpolicy/refind.html. adresinden indirilmiştir. Retrieved 12 November- 2009 tarihinde
  • Dindar, H. & Yaman, S. (2003). İlköğretim Okulları Birinci Kademede Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Araç-Gereçlerini Kullanma Durumları. PÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 13.
  • Ely, D. P. (1993). The Field of Educational Technology: a Dozen Frequently Asked Questions. ERIC Digest # ED366330.
  • Ertmer, P., Addison, P., Lane, M., Ross, E. & Woods, D. (1999). Examining Teachers' Beliefs About the Role of Technology in The Elementary Classroom. Journal of Research on Computing in Education, 32(1), 54-72.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest For Technology Integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25–39.
  • Hew, K. F. & Brush, T. (2007). Integrating Technology into K-12 Teaching and Learning: Current Knowledge Gaps and Recommendations for Future Research. Education Technology Research & Development, 55, 223–252.
  • İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin Öğretim Araç-Gereçlerini Kullanım Amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 175-188.
  • Teker, A. (2002). Ankara İli Merkez İlköğretim Okullarında Görev Yapan 4 ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilgisi Dersinde Eğitim Araç-Gereçlerini Kullanma Durumlarının Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Köseoglu, P. & Soran, H. (2006). “Biyoloji Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutumları”. HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journalaf of Education).30:159– 165.
  • Kurbanoğlu S. & Akkoyunlu B. (2001). “Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma.” HÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21: 81-88.
  • Özdemir, S.M. (2000). Müfredat Laboratuar Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Eğitim Araç-Gereçlerini Etkili Kullanma Durumlarına ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarına Yönelik Bir Araştırma. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özer, A. (1996). Orta Dereceli Askeri Okullarda Görev Yapan Fen Bilimleri Dersleri Öğretmenlerinin Eğitim Araçlarından Yararlanma Durumları ve Eğitim Araçlarıyla İlgili Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Roblyer, M., & Edwards, J. (2005). Integrating Educational Technology into Teaching. (4th Ed.) Upper Saddler River, NJ: Prentice –Hall.
  • Seels, B. & Richey, R. (1994). Instructional Technology: The Definition and Domains of the Field. Washington, D.C.: Association for Educational Communications and Technology.
  • Tüy, M.A. (2002). Öğretim Teknolojilerinin Sistematik Kullanımına İlişkin Öğretmen Davranışlarının Çözümlenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uçar, M. (1999). “İlköğretimde Ders Araç-Gereçleri Kullanımı Konusunda Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi” AKÜ. Sosyal Bilimler Dergisi, 3.
  • Uzunahmet, B. (1996). KKTC Akademik Liselerinde Öğretmenlerin Eğitim Araçlarından Yararlanma Durumu ve Eğitim Araçları Konulu Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yıldırım, S. (2007). Current Utilization of ICT in Turkish Basic Education Schools: a Review of Teacher's ICT Use and Barriers to Integration. International Journal of Instructional Media, 34 (2), 171-186.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Abdullah Adıgüzel This is me

Publication Date December 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Issue: 15

Cite

APA Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim Okullarında Öğretim Teknolojilerinin Durumu ve Sınıf Öğretmenlerinin Bu Teknolojileri Kullanma Düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(15), 1-17.