BibTex RIS Cite

EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKÂ YANSIMALARI ve GÖRSEL SANATLAR

Year 2009, Issue: 13, 52 - 62, 01.12.2009

Abstract

Zekâ ile ilgili son bulgular eğitim alanında bazı yeni anlayışları getirmiştir. Howard Gardner ve arkadaşları tarafından uzun araştırmalar sonucu geliştirilen kuram, zekâ tanımıyla kalmayıp yeni bir eğitim felsefesi ile birlikte ortaya çıkmıştır. Çoklu Zekâ Kuramı’na göre zekânın sekiz türü vardır. Bu zekâ türlerinin hepsi tüm bireylerde mevcuttur. Fakat bireyin zekâ türleri farklı derecelerde gelişmiştir. Bu kuram, öğrenme-öğretme sürecinde ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde tüm zekâ türlerinin işe koşulmasını savunmaktadır. Böylece, geleneksel yönteme büyük ölçüde hâkim olan sayısal ve sözel zekâ dışında, diğer zekâ türlerinde gelişmiş olan bireylerin de başarılı olmaları, kendilerini zayıf oldukları zekâ türlerinde de gelişmeleri sağlanabilmektedir. Genel eğitim sistemini hedef, içerik ve yöntem olarak değiştiren bu kuram, sanat eğitimine de yeni bir bakış açısı getirmiştir. Bu araştırmanın amacı; Çoklu Zekâ anlayışı ile ilgili olarak görsel sanatlar eğitiminde yapılması gereken yenilikleri ortaya koymak, bu konuda belirtilen görüşlerden bahsetmek ve bunlar üzerine tartışmaktır.

References

  • AKYOL, Hayati. (2001). Türkçe Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • ALTAN, M.Zülküf. (1999). Çoklu Zekâ Kuramı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (17),105-117.
  • ARMSTRONG, Thomas. (2000). Multiple Intelligences In The Classroom, ASCD Publishing Alexandria, USA.
  • BACANLI, Hasan. (2000). Gelişim ve Öğrenme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • BÜMEN, Nilay T. (2002). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • CHECKLEY, Kathy. (1997). The First Seven ... and the Eight, Educational Leadership 55, (1), 8–13.
  • COŞKUNGÖNÜLLÜ, Rüya. (1998). Çoklu Zekâ Kuramı'nın 5. Sınıf öğrencilerinin Matematik Erişisine Etkisi. Eğitim’97–98 Dergisi. Cilt:1, Sayı:1, Ekim 1998, s.26-30. TED Ankara Koleji.
  • DAMON, George. (2002). Çoklu Zekâ - Çocukların Farklılıklarının Farkında Olmak, Çocuk ve Aile 5, (48), 29-31.
  • DEMİREL, Özcan ve başk. (1998) İlköğretimde Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanması. 7. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (9-11 Eylül 1998). Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Eğitim Bilimleri Bölümü Cilt-l,s.531-546 Konya.
  • GARDNER, Howard. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • GARDNER, Howard. (1989). Project Zero: An Introduction to Arts Propel, Journal of Art & Design Education, Vol.8, No.2
  • GARDNER, Howard. (1993) Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York:Published by Basıc Books.
  • GARDNER, Howard. (1997). Multiple Intelligences as a Partner in School Improvement, Educational Leadership 55, (1), 20-21.
  • GARDNER, Howard. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences For The 21st Century. New York, NY:Basic Books.
  • GÖZÜTOK, F.Dilek. (2001). Kolej Ayşeabla Okullarında Çoklu Zekâ Kuramı Uygulaması. Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • GÜLERYÜZ, Hasan. (2001). İlköğretim Okulu Programı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • NİCHOLSON-NELSON, Kristen. (1998) Developing Student’s Multiple Intelligences, New York: Scholastic Professional Books.
  • SABAN, Ahmet. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi Ve Eğitim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • SELÇUK, Ziya. (1999). Gelişim Ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • SUNGUR, Nuray. (1997). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • VICKERS, Clinton J. (1999). Çoklu Zekâ: Görüşmeler ve Makaleler (Çev: Meral Tüzel), İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • YAVUZ, Kudret Eren. (2001). Eğitim-Öğretimde Çoklu Zekâ Kuramı Ve Uygulamaları. Ankara: Özel Ceceli Okulları Yayınları.
  • ZESSOULES, Rieneke, D.P.WOLF, H.GARDNER. (1993). “A Better Blance: Arts Propel as an Alternative to Discipline-Based Art Education”, Discipline-Based Art Education and Culturel Diversity, Printed in United States of America.

In Education Reflections of Multiple Intelligences and Visual Arts

Year 2009, Issue: 13, 52 - 62, 01.12.2009

Abstract

Last findings connected with intelligence came out some new comprehensions. The theory, which developed same as long studies by Howard Garner and his friends, isn’t only a description of intelligence, a new education as well. According to the Multiple Intelligence Theory, intelligence has eight sorts. Every people has the all kind of intelligence but they develeoped in different degrees in every person. This theory defence that to be used all sort of the intelligence period of learning-teaching and to appraise of learning materials. Thus, except for numeral and verbal intelligence, which had had a big improtance in traditional method, developed people in the other sort of intelligence can be successful these sort of intelligence. This theory has changed the aim of general education system as implicit and method. Also it brought a new visiual angle to art education. The aim of this research is to bring up necessary newness related comprehension of Multiple Intelligences in visual art education, to represent opinion in this topic and to discuss about these matters.

References

  • AKYOL, Hayati. (2001). Türkçe Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • ALTAN, M.Zülküf. (1999). Çoklu Zekâ Kuramı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (17),105-117.
  • ARMSTRONG, Thomas. (2000). Multiple Intelligences In The Classroom, ASCD Publishing Alexandria, USA.
  • BACANLI, Hasan. (2000). Gelişim ve Öğrenme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • BÜMEN, Nilay T. (2002). Okulda Çoklu Zekâ Kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • CHECKLEY, Kathy. (1997). The First Seven ... and the Eight, Educational Leadership 55, (1), 8–13.
  • COŞKUNGÖNÜLLÜ, Rüya. (1998). Çoklu Zekâ Kuramı'nın 5. Sınıf öğrencilerinin Matematik Erişisine Etkisi. Eğitim’97–98 Dergisi. Cilt:1, Sayı:1, Ekim 1998, s.26-30. TED Ankara Koleji.
  • DAMON, George. (2002). Çoklu Zekâ - Çocukların Farklılıklarının Farkında Olmak, Çocuk ve Aile 5, (48), 29-31.
  • DEMİREL, Özcan ve başk. (1998) İlköğretimde Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanması. 7. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (9-11 Eylül 1998). Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Eğitim Bilimleri Bölümü Cilt-l,s.531-546 Konya.
  • GARDNER, Howard. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • GARDNER, Howard. (1989). Project Zero: An Introduction to Arts Propel, Journal of Art & Design Education, Vol.8, No.2
  • GARDNER, Howard. (1993) Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York:Published by Basıc Books.
  • GARDNER, Howard. (1997). Multiple Intelligences as a Partner in School Improvement, Educational Leadership 55, (1), 20-21.
  • GARDNER, Howard. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences For The 21st Century. New York, NY:Basic Books.
  • GÖZÜTOK, F.Dilek. (2001). Kolej Ayşeabla Okullarında Çoklu Zekâ Kuramı Uygulaması. Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • GÜLERYÜZ, Hasan. (2001). İlköğretim Okulu Programı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • NİCHOLSON-NELSON, Kristen. (1998) Developing Student’s Multiple Intelligences, New York: Scholastic Professional Books.
  • SABAN, Ahmet. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi Ve Eğitim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • SELÇUK, Ziya. (1999). Gelişim Ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • SUNGUR, Nuray. (1997). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • VICKERS, Clinton J. (1999). Çoklu Zekâ: Görüşmeler ve Makaleler (Çev: Meral Tüzel), İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • YAVUZ, Kudret Eren. (2001). Eğitim-Öğretimde Çoklu Zekâ Kuramı Ve Uygulamaları. Ankara: Özel Ceceli Okulları Yayınları.
  • ZESSOULES, Rieneke, D.P.WOLF, H.GARDNER. (1993). “A Better Blance: Arts Propel as an Alternative to Discipline-Based Art Education”, Discipline-Based Art Education and Culturel Diversity, Printed in United States of America.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Abdullah Ayaydın

Publication Date December 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 13

Cite

APA Ayaydın, A. (2009). EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKÂ YANSIMALARI ve GÖRSEL SANATLAR. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(13), 52-62.