BibTex RIS Cite

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMEYLE GÖRSEL SANATLAR DERSİNİ İŞLEMENİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA ve ÖĞRENİLENLERİN KALICILIĞINA ETKİSİ

Year 2009, Issue: 13, 63 - 77, 01.12.2009

Abstract

Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Görsel Sanatlar dersinde işbirliğine dayalı öğrenme etkinliklerinin öğrencinin başarısına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisini belirlemektir. Evreni Diyarbakır ili olan araştırmanın örneklemi, Şehit Polis Mehmet Erçin İlköğretim okulu 8. sınıf öğrencileridir. Araştırma, deneysel desenin öntest-sontest kontrol grup modelinden yararlanılarak yapılmıştır. Araştırmada Görsel Sanatlar dersinin “Eser Analizi” ünitesi deney grubunda İşbirliğine Dayalı Öğrenme yöntemine göre, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemine göre işlenmiştir. Başarıyı ölçmek için geliştirilen başarı testi öntest, sontest, ve kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Elde edilen bulgulardan, İşbirliğine Dayalı Öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu arasında başarı testinin öntest sonuçları bakımından anlamlı derecede farklılık görülmemesine rağmen öğrencilerin sontest sonuçları bakımından dersteki başarıları arasında Deney Grubu lehine önemli bir fark olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca deney grubunda bu yöntemle işlenmiş olan dersin öğrenilenlerin kalıcılığını sağlamaya ilişkin puanları, geleneksel öğretim yöntemlerinin uygulandığı kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu görülmektedir.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (1992). İşbirlikli Öğrenme Kuram Araştırma Uygulama, Malatya: Uğurel Matbaası.
  • ………… K. Ü. (1993). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri Ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (25-28 Eylül 1990). Ankara: Meb Yay. 1993. 187-201.
  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim - İş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarımı Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle Ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Ortamda Uygulanması, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • ………… (2003). “İlköğretim Çağındaki Bireyler Bakımından Sanat Eğitiminin Gerekliliği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (www.esosder.org), sayı: 4, sayfa: 1-9. Diyarbakır.
  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi Kuramları Ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı : 21,2.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Bülbül, Y. (2007). “Orta Öğretim Çevre ve İnsan Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Çevreye Yönelik Tutumlara ve Erişiye Etkisi”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler, Ankara: Pegem A, Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dotson, J. M. (2001). Cooperative Learning Structures Can Increase Student Achievement, Erişim Adresi: http://www.kaganonline.com/kaganclub/freearticles.html, Erişim Tarihi: 22.03.2008
  • Gokhale, A. A. (1995). Collaborative Learning Enhances Critical Thinking, Journal Of Technology Education, Volume 7, Number 1.
  • Grenfell, J. (1996). Arts Education: Teaching The Visual Arts Discipline Based Art Education, State Of Victoria (Department Of Education), The Arts Course Advise. Visual Arts.Pp1- 4.
  • Grigg, C. (2004). Art Education And Art Museum, Chapter 3, Art Educatıon 11-18 Meaning, Purpose And Direction (Edited By; Richard Hickman).
  • Güven, İ. (2004). Etkili Bir Öğretim İçin Öğretmenden Beklenenler, Erişim Adresi: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/164/guven.htm, Erişim Tarihi: 12.10.2007
  • Johnson, R. T. & Johnson, D. W. (1994). An Overvıew Of Cooperatıve Learnıng, J. Thousand, A. Villa And A. Nevin (Eds), Creativity And Collaborative Learning; Brookes Press, Baltimore.
  • ………… (2007). Cooperative Learning And Conflict Resolution, Erişim Adresi: http://www.newhorizons.org/strategies/cooperative/johnson.htm, 03.11.2007 Erişim Tarihi
  • Johnson, R. T.; Johnson, D. W & Stanne M. B. (2000). Cooperative Learning Methods: A Metaanalysis, University Of Minnesota 60 Peik Hall 159 Pillsbury Drive, S.E. Minneapolis, Minnesota 55455.
  • Kagan, S. (1998). Cooperative Learning, Erişim Adresi: http://www.kaganonline.com/kaganclub/freearticles.html, Erişim Tarihi: 12.10.2007.
  • Karaoğlu, İzzet Baki (1998). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenmenin Öğrenci Başarısı, Hatırda Tutma Ve Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkileri, Doktora Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi)
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtuluş, Y. (2001). Sanat Egıtımınde Işbirlıklı Ögrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20: 201 -205.
  • Macgregor, J. T. And Smith, B. L. (1992). What İs Collaborative Learning, The National Center On Postsecondary Teaching, Learning, And Assessment At Pennsylvania State University. Pennsylvania.
  • MEB. (2006). Görsel Sanatlar Dersi (1-8 Sınıflar) Öğretim Programı Ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim Ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öner, Ü. (2007). “İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ.
  • Özdemir, G. (2007). İşbirlikli Öğrenme Teknikleri, Grup Öğrenmesi, Akademik Çelişki, Grup Araştırması, Erişim Adresi: http://www.geocities.com/ualtunay.geo/dersler/tarih/ioteknik1.html , Erişim Tarihi: 24.04.2007
  • Özçelik, A. (2007), İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Fen Bilgisi Dersinde Başarı, Tutum ve Kalıcı Öğrenmeye Etkisi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Özsoy, V. (1993). Amerika Birleşik Devletleri’nde Güzel Sanatlar Ve Tasarım Eğitimi, Eğitim Dergisi, 3: 48–54.
  • ………… (1998). Yetmiş Beşinci Yıla Sanat Eğitimi Ve Öğretimi (Resim-İş Eğitimi), Milli Eğitim Dergisi, 139 Temmuz-Ağustos-Eylül: 58–65.
  • San, İ. (2004). Sanat Ve Eğitim, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sarıtaş, E. (2007). İlköğretim I. Devrede İşbirlikli Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Öğrenme Yöntemlerinin Başarılı Ve Başarısız Öğrenciler Üzerindeki Etkisi, Erişim Adresi: http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/makale/say%c4%b16/11%c4%b0lk%c3%96%c4%9 eret%c4%b0m%20ı.pdf , Erişim Tarihi: 22.09.2007
  • Slavın, R. E. And Oickle E. (1981). Effects Of Cooperative Learning Teams On Student Achievement And Race Relations: Treatment By Race Interactions, Sociology Of Education, Vol. 54, No. 3. (Jul., 1981), Pp. 174-180.
  • Sönmez, S. (2005). “İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi, Birleştirme Tekniği İle Bilgisayar Okur-Yazarlığı Öğretiminin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Yılmaz, A. (2001). İşbirliğine Dayalı Öğrenme; Etkili Ancak İhmal Edilen Ya Da Yanlış Kullanılan Bir Metot, Erişim Adresi: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/150/yilmaz.htm, Erişim Tarihi: 02.05.2007.
  • Yolcu, E. (2004). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınları.

The Effect of Cooperative Learning on the Students’ Success and Retention of the Learning in the Visual Arts Lesson

Year 2009, Issue: 13, 63 - 77, 01.12.2009

Abstract

The aim of this study; to designate the effect of Cooperative Learning on students success and retention of the learnings towards the Visual Arts Lesson, in primarly school. The population of the research is Diyarbakır province, the sample is Şehit Polis Mehmet Erçin primary school. The experimental pattern of the research is based on pre-test and last-test control group model. In the aim of teaching the subject “Artwork analysis” that in the Visual Arts lesson is taught to test group by using Cooperative Learning, to control group by using traditional training.A success rate test is prepared to measure the success is aplied as pre-test, last-test and retention test to the students. According to results of the pre-test, there isn’t a significant difference beetwen test group and control group but according to results of the success and retention test, there are significant differences beetwen test group and control group in favor of test group

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (1992). İşbirlikli Öğrenme Kuram Araştırma Uygulama, Malatya: Uğurel Matbaası.
  • ………… K. Ü. (1993). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri Ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (25-28 Eylül 1990). Ankara: Meb Yay. 1993. 187-201.
  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim Okulları 6. Sınıf Resim - İş Dersi Öğretim Programındaki Grafik Tasarımı Konularının Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemiyle Ve Bu Yönteme Uygun Düzenlenmiş Ortamda Uygulanması, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • ………… (2003). “İlköğretim Çağındaki Bireyler Bakımından Sanat Eğitiminin Gerekliliği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (www.esosder.org), sayı: 4, sayfa: 1-9. Diyarbakır.
  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi Kuramları Ve Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aykut, A. (2006). Günümüzde Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı : 21,2.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Bülbül, Y. (2007). “Orta Öğretim Çevre ve İnsan Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Çevreye Yönelik Tutumlara ve Erişiye Etkisi”, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler, Ankara: Pegem A, Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dotson, J. M. (2001). Cooperative Learning Structures Can Increase Student Achievement, Erişim Adresi: http://www.kaganonline.com/kaganclub/freearticles.html, Erişim Tarihi: 22.03.2008
  • Gokhale, A. A. (1995). Collaborative Learning Enhances Critical Thinking, Journal Of Technology Education, Volume 7, Number 1.
  • Grenfell, J. (1996). Arts Education: Teaching The Visual Arts Discipline Based Art Education, State Of Victoria (Department Of Education), The Arts Course Advise. Visual Arts.Pp1- 4.
  • Grigg, C. (2004). Art Education And Art Museum, Chapter 3, Art Educatıon 11-18 Meaning, Purpose And Direction (Edited By; Richard Hickman).
  • Güven, İ. (2004). Etkili Bir Öğretim İçin Öğretmenden Beklenenler, Erişim Adresi: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/164/guven.htm, Erişim Tarihi: 12.10.2007
  • Johnson, R. T. & Johnson, D. W. (1994). An Overvıew Of Cooperatıve Learnıng, J. Thousand, A. Villa And A. Nevin (Eds), Creativity And Collaborative Learning; Brookes Press, Baltimore.
  • ………… (2007). Cooperative Learning And Conflict Resolution, Erişim Adresi: http://www.newhorizons.org/strategies/cooperative/johnson.htm, 03.11.2007 Erişim Tarihi
  • Johnson, R. T.; Johnson, D. W & Stanne M. B. (2000). Cooperative Learning Methods: A Metaanalysis, University Of Minnesota 60 Peik Hall 159 Pillsbury Drive, S.E. Minneapolis, Minnesota 55455.
  • Kagan, S. (1998). Cooperative Learning, Erişim Adresi: http://www.kaganonline.com/kaganclub/freearticles.html, Erişim Tarihi: 12.10.2007.
  • Karaoğlu, İzzet Baki (1998). Geleneksel Öğretim Yöntemleri İle İşbirlikli Öğrenmenin Öğrenci Başarısı, Hatırda Tutma Ve Sınıf Yönetimi Üzerindeki Etkileri, Doktora Tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi)
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtuluş, Y. (2001). Sanat Egıtımınde Işbirlıklı Ögrenme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20: 201 -205.
  • Macgregor, J. T. And Smith, B. L. (1992). What İs Collaborative Learning, The National Center On Postsecondary Teaching, Learning, And Assessment At Pennsylvania State University. Pennsylvania.
  • MEB. (2006). Görsel Sanatlar Dersi (1-8 Sınıflar) Öğretim Programı Ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim Ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öner, Ü. (2007). “İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ.
  • Özdemir, G. (2007). İşbirlikli Öğrenme Teknikleri, Grup Öğrenmesi, Akademik Çelişki, Grup Araştırması, Erişim Adresi: http://www.geocities.com/ualtunay.geo/dersler/tarih/ioteknik1.html , Erişim Tarihi: 24.04.2007
  • Özçelik, A. (2007), İşbirliğine Dayalı Öğrenmenin Fen Bilgisi Dersinde Başarı, Tutum ve Kalıcı Öğrenmeye Etkisi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Özsoy, V. (1993). Amerika Birleşik Devletleri’nde Güzel Sanatlar Ve Tasarım Eğitimi, Eğitim Dergisi, 3: 48–54.
  • ………… (1998). Yetmiş Beşinci Yıla Sanat Eğitimi Ve Öğretimi (Resim-İş Eğitimi), Milli Eğitim Dergisi, 139 Temmuz-Ağustos-Eylül: 58–65.
  • San, İ. (2004). Sanat Ve Eğitim, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sarıtaş, E. (2007). İlköğretim I. Devrede İşbirlikli Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Öğrenme Yöntemlerinin Başarılı Ve Başarısız Öğrenciler Üzerindeki Etkisi, Erişim Adresi: http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/makale/say%c4%b16/11%c4%b0lk%c3%96%c4%9 eret%c4%b0m%20ı.pdf , Erişim Tarihi: 22.09.2007
  • Slavın, R. E. And Oickle E. (1981). Effects Of Cooperative Learning Teams On Student Achievement And Race Relations: Treatment By Race Interactions, Sociology Of Education, Vol. 54, No. 3. (Jul., 1981), Pp. 174-180.
  • Sönmez, S. (2005). “İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yöntemi, Birleştirme Tekniği İle Bilgisayar Okur-Yazarlığı Öğretiminin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Yılmaz, A. (2001). İşbirliğine Dayalı Öğrenme; Etkili Ancak İhmal Edilen Ya Da Yanlış Kullanılan Bir Metot, Erişim Adresi: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/150/yilmaz.htm, Erişim Tarihi: 02.05.2007.
  • Yolcu, E. (2004). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınları.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Seçkin Aydın This is me

Ali Osman Alakuş

Publication Date December 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 13

Cite

APA Aydın, S., & Alakuş, A. O. (2009). İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMEYLE GÖRSEL SANATLAR DERSİNİ İŞLEMENİN ÖĞRENCİLERİN BAŞARISINA ve ÖĞRENİLENLERİN KALICILIĞINA ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(13), 63-77.