Bu çalışma ile STEM yaklaşımını
konu alan deneysel araştırmalar farklı açılardan incelenerek STEM yaklaşımı
üzerine gerçekleştirilen deneysel araştırmaların eğiliminin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, içerik analizinden yararlanılmıştır. Bu
çalışmaya dahil edilmesi amacı ile YÖK Ulusal Tez Merkezi, ULAKBİM ve Google
Akademik veri tabanlarından “STEM” ve “FeTeMM” anahtar kelimeleri kullanılarak
STEM’e yönelik gerçekleştirilen araştırmalara ulaşılmıştır. Elde edilen veriler
içerik analizi ile incelenmiştir. Bu incelemelerin sonucunda STEM’e yönelik gerçekleştirilen
deneysel araştırmaların 2018 yılında yoğunlaştığı ve yapılan çalışmaların
çoğunlukla yüksek lisans tezi olduğu bunu sırasıyla makale ve doktora
tezlerinin izlediği belirlenmiştir. Büyük bir bölümü ortaokul öğrencileri ile
gerçekleştirilen bu deneysel araştırmalarda akademik başarı, problem çözme
beceri/algı ve yansıtıcı düşünme, derse yönelik tutum ve bilimsel süreç
becerileri bağımlı değişken olarak sıklıkla ele alınmıştır. Araştırmaların
büyük bir çoğunluğunun kontrol gruplu deneysel çalışmalardan oluştuğu
görülürken tek denekli araştırmaya yalnızca bir kez rastlanmıştır. Deneysel
çalışmalarda uygulamaların çoğunlukla 1-5 hafta ile 6-10 haftalık süreler
içerisinde gerçekleştirildiği görülmüştür. İncelenen araştırmaların yaklaşık
yarısının karma araştırma yöntemi kullanılarak geri kalanların ise sadece nicel
araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Karma
araştırma yöntemlerinden ise gömülü desenin (iç içe desen) yoğunlukla
kullanıldığı görülmüştür. Tüm bölgelerde yürütülmüş olan STEM’e yönelik
deneysel araştırmaların İstanbul İli’nde çoğunlukta olduğu belirlenmiştir.
In this study, the
experimental researches about STEM are examined from different perspectives and
it is aimed to determine the tendency of experimental researches on STEM. For
this purpose, content analysis was utilized. For the purpose of inclusion in
this study, researches were conducted by
using “STEM” and “FeTeMM" keywords from National Thesis Center of Council
of Higher Education (CHE), ULAKBIM (Turkish academic network and information
centre) and Google Scholar databases. The data were analyzed by content
analysis. As a result of these investigations, it was determined that the
experimental researches conducted for STEM were concentrated in 2018 and the
studies were mostly master's thesis followed by articles and doctoral theses
respectively. Academic success, problem solving skills / perception and
reflective thinking, attitudes towards the course and scientific process skills
are frequently considered as dependent variables in these experimental studies,
which are mostly conducted with secondary school students. While the majority of
the studies consisted of experimental studies with control groups, the
single-subject study was found only once. In experimental studies, it was
observed that the applications were mostly performed within 1-5 weeks and 6-10
weeks. It was determined that approximately half of the researches were
conducted by using mixed research method and the rest of the researches were
conducted by using only quantitative research method. It has been determined
that the experimental researches for STEM conducted in all regions are in the
majority in Istanbul.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 36 |