Bu çalışma, öğretmenlerin rehber öğretmenlere
ilişkin algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma
desenlerinden biri olan Olgubilim (fenomenoloji) deseni kapsamında yapılmıştır.
Çalışmada teknik olarak Q-Metodu kullanılmıştır. Q Metodu, bireylerin tutum ve
algılarını ölçmekte kullanılan bir analiz türüdür. Araştırmanın çalışma
grubunda 21 kadın ve 25 erkek olmak üzere toplam 46 öğretmen yer almıştır. Bu
öğretmenler, amaçlı örneklemenin bir çeşidi olan ölçüt örnekleme yöntemine
dayanılarak seçilmiştir. Bu çalışmada, verileri elde etmek amacıyla araştırma
formu geliştirilmiştir ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Q-dizgisi
kullanılmıştır. Veri toplanma sürecinde, formda yer alan her bir cümle ayrı bir
karta yazılmıştır. Bu kartların öğretmenler tarafından Q-dizgisi üzerinde
yerleştirmeleri istenmiştir. Öğretmenler tarafından yapılan yerleştirme/sıralama,
kayıt altına alınmıştır. Son aşamada kayıt altına alınan veriler PQ Method programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz
sonucunda, çalışmaya katılan öğretmenlerin rehber öğretmenlere ilişkin
algılarının iki faktör altında yer aldığı görülmüştür. Birinci faktör altında
yer alan öğretmenlere göre; rehber öğretmenler,
öğrencilerin sorunlarıyla ilgilenmekte, ailelerin rehberlik faaliyetlerine
katılımını sağlamakta ve öğrencilerin eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal
gelişimlerine katkı sunmaktadır. İkinci faktör altında yer alan öğretmenlere
göre; rehber öğretmenler, ailelere rehberlik yapmada ve öğrencilerle
ilgilenmede yetersiz kalmakta ve öğretmenlere fazladan iş çıkarmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 19, 2020 |
Submission Date | October 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 37 |