Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Giderilmesi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 38, 31 - 40, 31.12.2020

Öz

Bu çalışma, ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde Maddenin Değişimi ünitesindeki Isı ve Sıcaklık, Isı Maddelere Etkisi konularının öğretiminde öğrencideki “ısı ve sıcaklık” kavram yanılgısının tespit edip giderilmesine yönelik yapılmıştır. Bu amaçla Mersin iline bağlı bir okul seçilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla ‘Isı ve Sıcaklık Kavram Testi, Anlam Çözümleme Tablosu ve Görüşme uygulanması yapılmıştır. ‘Isı ve Sıcaklık’ konusu deney ve kontrol grubunda 5E öğretim modeli uygulanarak, kavramsal yanılgıları tespit edilip ders uygulaması yapılmıştır. Deney grubunda, 5E’ye göre ders işlenip tabu çalışması yapılmıştır. Çalışma yarı deneysel bir çalışmadır. Yapılan çalışma da Isı ve Sıcaklık Kavram Testi ile elde edilen veriler, uygulama öncesi ve sonrası frekans (f) ve yüzde değerleri karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Kullanılan Isı ve Sıcaklık Kavram Testinin Pearson Momentler Çarpımı yarı güvenirlik katsayısı 0,78 bulunup, veri toplama aracındaki güvenirlik katsayısı 0,88 olarak hesaplanmıştır. Anlam Çözümleme Tablosu ve Görüşme de çözümlenerek incelenmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda deney grubunda ki öğrencilerde anlamlı öğrenmenin gerçekleştiği ve alternatif kavramların azaldığı görülmektedir. Yapılan tabu çalışmasının öğrenciyi öğrenmeye motive ettiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Ağgül Yalçın, F. ve Bayrakçeken, S. (2010). 5E Öğrenme Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Asit-Baz Konusu Başarılarına Etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 2 (2), 508-531.//www.kisa.link/LZB5
  • [2] Aydın, N. & Yılmaz, A., (2010). Yapılandırıcı Yaklaşımın Öğrencilerin Üst Düzey Bilişsel Becerilerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 57-68.// dergipark.org.tr/download/article-file/87456
  • [3] Ayvacı, Ş., K., & Bakırcı, H., (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Fen Öğretim Süreçleriyle İlgili Görüşlerinin 5E Modeli Açısından İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132-151.// https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/138784-20140123113712-8.pdf
  • [4] Başer, M., Çataloğlu, E.,(2005). Kavram Değişimi Yöntemine Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Konusundaki "Yanlış Kavramlar"ının Giderilmesindeki Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 43-52.//www.dergipark.org.tr/download/article-file/87741
  • [5] Boddy, N., Watson, K. & Aubusson, P. (2003). A Trial Of The Es: A Referent Model For Constructivist Teaching and Learning. Research in Science Education, 33, 27-42.//link.springer.com/article/10.1023/a:1023606425452
  • [6] Bodner, G.M., (1986), “ Constructivism: A Theory Of Knowledge ”. J. Chemical Education, Vol 63(10), 873-878.//www.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/tea.3660270504
  • [7] Bozdoğan,A.,E. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5-E Öğretim Modelinin Kullanılabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 579-590.//www.79.123.150.20/xmlui/handle/123456789/256
  • [8] Buluş, Kırıkkaya, E. & Güllü, D., (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Isı - Sıcaklık ve Buharlama - Kaynama Konularındaki Kavram Yanılgıları. Elementary Education Online, 7(1), 13-27.//www.dergipark.org.tr/ilkonline/issue/8602/107129
  • [9] Can, S. ve Yıldırım, M., (2012). Eğitsel Oyunlarla Fen Dersine “Var Mısın Yok Musun”?. , Marmara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri, 14-30.//dergipark.org.tr/download/article-file/399025
  • [10] Ceylan, E & Geban, Ö. (2009). Facilitating Conceptual Change in Understanding State Of Matter and Solubility Concepts By Using 5e Learning Cycle Model. Hacettepe University Journal Of Education, 36, 41-50.//dergipark.org.tr/download/article-file/87488
  • [11] Demirci, M. P. ve Sarıkaya, M. (2004). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Yanılgıların Giderilmesinde Yapısalcı Kuramın Etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.//pegem.net/dosyalar/dokuman/7697389.pdf
  • [12] Ecevit, T., & Özdemir Şimşek, P. (2017). Öğretmenlerin Fen Kavram Öğretimleri, Kavram Yanılgılarını Saptama ve Giderme Çalışmalarının Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16 (1), 129-150.//dergipark.org.tr/download/article-file/296791
  • [13] Genç, M., Genç T., (2012). Kavram Yanılgılarının Oyunlarla Tespiti: Tabu Oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 581-591.//dergipark.org.tr/download/article-file/183104
  • [14] Hançer, H., A., Şensoy, Ö. & Yıldırım İ., H., (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(3), 80-88.//dergipark.org.tr/download/article-file/114822
  • [15] Kaptan., F. & Korkmaz, H., (2001). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-192.//dergipark.org.tr/download/article-file/87967
  • [16] Köse, S., Kaya, F., Gezer, K. & Kara, İ., (2011). Bilgisayar Destekli Kavramsal Değişim Metinleri: Örnek Bir Ders Uygulaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 73-88. https://dergipark.org.tr/download/article-file/114597
  • [17] Özder, H., (2012). Öğretmen Adaylarının Seçiminde Uygulanan Mülakat Sınavının Geçerlik ve Güvenirliği: KKTC Örneği. Eğitim ve Bilim, 37, 157-169.//www.kisa.link/LZGe
  • [18] Şenocak, E. & Taşkesenligil, Y. (2005). Probleme Dayalı Öğrenme ve Fen Eğitiminde Uygulanabilirliği. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi. Ekim, 13(2), 359-366.//www.kisa.link./LZDP
  • [19] Şenocak, E., Dilber, R., Sözbilir, M., Taşkesenligil, Y., (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Isı ve Sıcaklık Konularını Kavrama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13(13), 199-210.//dergipark.org.tr/pauefd/issue/11130/133111
  • [20] Tatar, N. & Bağrıyanık, E., K., (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri. Elementary Education Online, 11(4), 883-896. https://dergipark.org.tr/ilkonline/issue/8587/106693
  • [21] Tekerek B., ve Cebesoy, B., Ü., (2017). 8. Sınıf Öğrencilerinin Isı-sıcaklık Ünitesindeki Çizgi Grafiği ile İlgili Zorlukları Üzerine Disiplinlerarası Bir Çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 307-332.//dergipark.org.tr/download/article-file/396487
  • [22] Tuncel, G., (2012). Anlam Çözümleme Tablolarının Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme Değerlendirme Sürecinde Kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 25, 127-136.//dergipark.org.tr/download/article-file/3279
  • [23] Ültay, E. & Can, M., (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Isı Ve Sıcaklık Konusundaki Kavramsal Bilgilerinin Belirlenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı, 1(7), 179-203.//dergipark.org.tr/download/article-file/149866
  • [24] Yağbasan, R. & Gülçiçek, Ç., (2003). Fen Öğretiminde Kavram Yanılgılarının Karakteristiklerinin Tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.//dergipark.org.tr/download/article-file/114824
  • [25] Yavuz, S. ve Büyükekşi, C., (2011).Kavram Karikatürlerinin Isı-Sıcaklık Kavramlarının Öğretiminde Kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.//www.kisa.link/LZFU
  • [26] Yürük, N. & Çakır, S., Ö., (2000). Lise Öğrencilerinde Görülen Oksijenli ve Oksijensiz Solunum Konusunda Görülen Kavram Yanılgılarının Saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 : 185 – 191.//dergipark.org.tr/download/article-file/88019
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sezen Sarıkaya

Ahmet Akbaş

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, S., & Akbaş, A. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Isı ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Giderilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 31-40.