Üniversiteler, farklı coğrafyalardan ve kültürlerden öğrencileri bir araya getiren, önemli yapılardan biridir. Üniversite yaşamına uyum sağlamada, öğrencilerin ayrımcılığa maruz kalması ve benlik saygılarının düşük olması uyum düzeylerini belirlemede temel etkenler arasındadır. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ile üniversite yaşamına uyumu arasındaki ilişkide, algılanan ayrımcılığın aracı rolü incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim ve öğretim senesinde Ege Üniversitesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 672 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için Algılanan Bireysel Ayrımcılık Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Üniversite Yaşamı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veriler, SPSS PROCESS v4.2 eklentisi (Model 4) ile analiz edilmiştir. Analiz yöntemi olarak korelasyon analizi, çoklu regresyon analizi ve aracı (mediatör) değişken analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, benlik saygısı ve ayrımcılık düzeyinin üniversite yaşamına uyumu anlamlı şekilde yordadığını göstermiştir. Ayrıca benlik saygısının üniversite yaşamına uyum üzerindeki doğrudan etkisi ve aracı değişken olan ayrımcılığın üniversite yaşamına uyum üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlıdır.
Universities are one of the important structures that bring together students from different geographies and cultures. In the process of adjusting to university life, students' experiences of discrimination and having low self-esteem are key factors in determining their level of adjustment. This study examined the mediating role of perceived discrimi-nation in the relationship between self-esteem and university adjustment among university students. The sample con-sisted of 672 students enrolled in various departments at Ege University during the 2020-2021 academic year. Data were collected using the Perceived Personal Discrimination Scale, the Rosenberg Self-Esteem Scale, the University Life Scale, and a Personal Information Form. Analyses were conducted using SPSS PROCESS v4.2 (Model 4). Correlation analysis, multiple regression analysis, and mediation analysis were employed as the methods of analysis. The findings of the study revealed that self-esteem and perceived discrimination levels significantly predict university adjustment. Additionally, the direct effect of self-esteem on university adjustment, as well as the effect of discrimination as a me-diating variable, were found to be statistically significant.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | School Counseling |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | July 9, 2025 |
| Submission Date | September 26, 2024 |
| Acceptance Date | March 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 47 |
.