Attention
deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a health problem that begins in
childhood and treated as a common psychiatric problem among
children/adolescents. ADHD is a common health problem; however, there has been
no definite consensus on its frequency and prevalence because of the different
methods and diagnostic criteria used in its assessment. When we look at the
studies conducted across the world, prevalence rates among school children are
observed to vary from as low as 0.2%- 0.4% to as high as 23.4%-27%. The incidence
of ADHD in Turkey is 5% and four times more common in boys than girls. Pediatric
nurses play a key role in identifying the children/ adolescents with ADHD and
in the continuity of the support to be given to. As a result, pediatric nurses
should arrange trainings for early diagnosis and treatment of
children/adolescents with ADHD in schools, arrange screening work for ADHD, and
provide expert advice to the child, their family, teachers and social
environment.
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB), çocuklukta başlayan bir sağlık sorunudur ve çocuk/ergenlerde ortak bir psikiyatrik problem olarak ele alınmaktadır. DEHB, sık görülen bir sağlık sorunu olmasına rağmen, kullanılan farklı yöntem ve tanı koyma ölçütleri nedeni ile sıklık ve yaygınlık konusunda kesin bir görüş birliği sağlanamamıştır. Dünyada yapılan çalışmalar incelendiğinde; okul çağı çocuklarında %0,2-%0,4 gibi çok düşük değerlerden %23,4-%27 gibi daha yüksek değerler arasında oldukça farklı prevalans oranları görülmektedir. DEHB’nin Türkiye’deki insidansı ise %5 olup, erkeklerde kızlara göre dört kat daha fazladır. DEHB’li çocuk/ergenleri erken dönemde belirleyerek onlara verilecek desteğin sürekliliğinde pediatri hemşireleri anahtar kişi rolündedir. Sonuç olarak pediatri hemşireleri, DEHB’li çocukların erken dönemde tanılanabilmesi ve tedaviye yönlendirilmesi için okullarda eğitimler düzenlemeli, bu konuya yönelik tarama çalışmaları yapmalı, çocuğun, ailesinin, öğretmenin ve sosyal çevresine danışmanlık sağlamalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 51 Issue: 2 |