Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÂŞIK NESİP`TE SUFİZM

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 185 - 199, 24.08.2019

Öz

Ozan-bakşı ve ya destan geleneği diye
isimlendirdiğimiz İslamdan önceki gelenek çeşitli dış etkilere maruz kalarak ve
halkın sanatı ile sintezlenerek yeni bir gelenek haline gelmiştir. Artık
kendine “Âşık” deyen hem şair, hem besteci, hem aktör, hem yönetmen olan yeni
bir sanatkar çıkar karşımıza. XIX yüzyıl âşık şiir geleneği bakımından verimli
bir yüzyıl olmuş, hem Anadolu, hem Azerbaycan sahasında bir çok ünlü âşık
yetişmiştir. Badeli âşık geleneği veya rüya motifi aşığa mistik anlam yükleme
ve olağaüstü güçler vermedir. Rüyasında bir pirden veya dervişten bade alıp
içtiğini görmek XIX yüzyıl âşık geleneğine damgasını basmıştır.



Bu çalışmada XIX yüzyılın sonu XX
yüzyılın başında Kuzeydoğu Anadolu`da yaşamış badeli âşık (hak aşığı) Âşık
Nesip`in hayatı anlatılmış, âşık tarzı şiir geleneğindeki yeri tespit edilmiş,
şiirlerinden yola çıkarak dünyevi aşktan ilahi aşka yönelmesini ifade eden
terennümleri tasavvufi yönden değerlendirilmeğe alınmıştır.

Kaynakça

  • Aslan E. Çıldırlı Âşık Şenlik. Hayatı, Şiirleri ve Hikayeleri (Metin-İnceleme-Sözlük). Erzurum: 1973, 455 s. Aşıg Nesib. Toplayıb tertib edenler: H.Ismayılov, T.Semimi. Bakı: Seda, 2004, 200 s.Azerbaycan aşıgları. Bakı: Çaşıoğlu, 2004, 399 s.Babayev İ., Efendiyev P. Azerbaycan şifahi halg edebiyyatı. Bakı: Maarif, 1970, 268 s.Düzgün Dilaver. Âşık edebiyatı. s. 192Erman Artun. Karacaoğlan şiirinin kültür kaynakları// Anayurttan atayurda türk düyası, Yıl 3. Cilt 2, Sayı 7, Ankara 1995İbrahimov M. Aşıg poeziyasında realizm. Bakı: EA neşriyyatı, 1966,121 s.İsmayıl Hikmet. Azerbaycan edebiyyatı tarihi. Bakı: Azerneşr, 1926, s.147İsmayılov H. Dede Elesger poeziyasının sufi mahiyyetine dair // Azerbaycan şifahi halg edebiyyatına dair tedgigler. XI kitab. Bakı: 2002, s. 24-49. M. F. Köprülü. Türk Edebiyatının Menşei// Edebiyat Araştırmaları I, Ötüken, 1987, s. 57 Miskin Abdal. Toplayanı, tertib edeni, ön söz, geyd ve izahların müellifı H.İsmayılov. Bakı: Seda, 2001, 287 s. Namazov G. Azerbaycan aşıg seneti. Bakı: Yazıçı, 1984, 193 s. Semimi T. Gedim oğuz yurdunun Düzkend kendi. Bakı: Nurlan, 2005, 336 s. Tehmasib M.H. Azerbaycan halg dastanları. Bakı: Elm 1972, 399 s. Uraz Murat. Halk edebiyatında bade// Türk folkloru araştırmaları, Cilt 1, sayı 1 Yunus Emre Divanı. Ankara: Akçağ yayınları, 1991, 273 s.
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 185 - 199, 24.08.2019

Öz

Kaynakça

  • Aslan E. Çıldırlı Âşık Şenlik. Hayatı, Şiirleri ve Hikayeleri (Metin-İnceleme-Sözlük). Erzurum: 1973, 455 s. Aşıg Nesib. Toplayıb tertib edenler: H.Ismayılov, T.Semimi. Bakı: Seda, 2004, 200 s.Azerbaycan aşıgları. Bakı: Çaşıoğlu, 2004, 399 s.Babayev İ., Efendiyev P. Azerbaycan şifahi halg edebiyyatı. Bakı: Maarif, 1970, 268 s.Düzgün Dilaver. Âşık edebiyatı. s. 192Erman Artun. Karacaoğlan şiirinin kültür kaynakları// Anayurttan atayurda türk düyası, Yıl 3. Cilt 2, Sayı 7, Ankara 1995İbrahimov M. Aşıg poeziyasında realizm. Bakı: EA neşriyyatı, 1966,121 s.İsmayıl Hikmet. Azerbaycan edebiyyatı tarihi. Bakı: Azerneşr, 1926, s.147İsmayılov H. Dede Elesger poeziyasının sufi mahiyyetine dair // Azerbaycan şifahi halg edebiyyatına dair tedgigler. XI kitab. Bakı: 2002, s. 24-49. M. F. Köprülü. Türk Edebiyatının Menşei// Edebiyat Araştırmaları I, Ötüken, 1987, s. 57 Miskin Abdal. Toplayanı, tertib edeni, ön söz, geyd ve izahların müellifı H.İsmayılov. Bakı: Seda, 2001, 287 s. Namazov G. Azerbaycan aşıg seneti. Bakı: Yazıçı, 1984, 193 s. Semimi T. Gedim oğuz yurdunun Düzkend kendi. Bakı: Nurlan, 2005, 336 s. Tehmasib M.H. Azerbaycan halg dastanları. Bakı: Elm 1972, 399 s. Uraz Murat. Halk edebiyatında bade// Türk folkloru araştırmaları, Cilt 1, sayı 1 Yunus Emre Divanı. Ankara: Akçağ yayınları, 1991, 273 s.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Naile Asker

Yayımlanma Tarihi 24 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Asker, N. (2019). ÂŞIK NESİP`TE SUFİZM. Folklor Akademi Dergisi, 2(2), 185-199.