Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Theoretical Foundations of Depiction (Taswir) with Regard to The Relation Between Representation and Mimesis –According to İbn Arabî’s Books-

Yıl 2019, Sayı: 13, 285 - 312, 26.06.2019
https://doi.org/10.16947/fsmia.582360

Öz

The problem of representation and mimesis which is at the roots of the issue of depiction

(taswir) is from the beginning until now the most basic problem within the whole

body of philosophy and, therefore, arguments in question are not limited to art only. The

relation between depiction (taswir) and the concepts of representation and mimesis define

the foundations of philosophy in terms of epistemology-ontology, theology with regard

to ‘name-designation’ discussions, and, with no doubt, morality. In this article, the connection

between the issue of depiction (taswir) and the concepts of “on” and “genesis”

is discussed from the point of view of philosophy. In the same time, its connection to the

concepts of creation and salvation are examined with regard to theology. Additionally, the

author attempts at defining the theoretical foundation of representation and mimesis. Last

but not least, the article aims at showing that the issue in question could be interpreted

using the books of Ibn al-Arabi.

Kaynakça

  • Ahmed Eflâki, Ariflerin Menkıbeleri, terc. Tahsin Yazıcı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1986. Allen, Danielle S., Why Plato Wrote, Blackwell Publishing Ltd., 2013. Alper, Ömer Mahir, İslam Felsefesinde Akıl- Vahiy Felsefe Din İlişkisi, İstanbul, Kitabevi Yayınları, 2008 Aristoteles, Poetika, çev. Nazile Kalaycı, Ankara, Pharmakon Yayınları, 2012. Belting, Hans, Floransa ve Bağdat, Doğu’da ve Batı’da Bakışın Tarihi, çev. Zehra Aksu Yılmazer, İstanbul, K.Ü.Y. 2012. Burckhardt Titus, Doğuda ve Batıda Kutsal Sanat, trc. Tahir Uluç, İstanbul, İnsan Yayınları, 2017. Coomaraswamy Ananda K., “The Origin of the Buddha Image”, The Art Bulletin, vol. 9, no. 4, Jun., 1927. Dahiyat, Ismail M., Avicenna’s Commentary on the Poetics of Aristotle, Leiden, Brill, 1974. Eflatun, Şölen, çev. Azra Erhat-Selahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, 1958. Gemuhluoğlu, Zeynep, “Metaforların Kognitif İçeriklerinin Felsefe ve Şiir Dili Açısından İncelenmesi, - Fârabi, İbn Sina ve İbn Rüşd Örnekleri-”, M. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34, 2008/1. Guscin Marc, The Image of Edessa, Leiden-Boston, Brill, 2009. Güzel, Murat, “Estetik Aklın Oluşumu: Yücenin Temsili Sorunu ve Siyasalın Eklemlenişi”, Tezkire, sayı 21, 2001. Haşlakoğlu, Oğuz, Platon Düşüncesinde Techné, İstanbul, Sentez Yayınları, 2016. İbnü’l-Arabî, Fusûsu’l-Hikem, thk. Ebu’l-Alâ Afîfî, Beyrut-Lübnan, Dârü’l- Kitâbü’l-Arabî, 1946. _________, el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye, nşr. Ahmed Şemseddin, Beyrut, Dârü’l- Kitâbi’l-İlmî, 2011. Kaçar, Turan “İmgenin Transformasyonu: Bizans Dünyasında İkona Tartışmaları”, Eskiyeni, sayı 2, 2008. Kemal, Salim, The Poetics of Alfarabi and Avicenna, Leiden-New York-Kobenhavn- Köln, Brill, 1991. Koç, Yalçın, Anadolu Mayası, Ankara, Cedit Neşriyat, 2011. Mevlânâ Celâddin Rûmî, Mesnevi-i Şerif Şerhi, trc. ve şerh Ahmed Avni Konuk, haz. Selçuk Eraydın, Mehmet Demirci, Mustafa Tahralı, Sâfi Arpaguş, Necdet Tosun, İstanbul, 2008. Nasr Hâmid Ebû Zeyd, “İbn Arabi’ye Göre Te’vil ve Marifet”, trc. Semih Ceyhan, Tasavvuf - İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, sayı 26, 2010. Ricoeur, Paul, Hafıza, Tarih, Unutuş, ter. M. Emin Özcan, İstanbul, Metis Yayınları, 2012. Stokes, Margaret, The History of Christian Art in the Middle Ages, London, 1891. Suad el-Hakim, İbnü’l-Arabî Sözlüğü, çev. Ekrem Demirli, İstanbul, Kabalcı Yayınları 2005. Şeyh Galib, Hüsn ü Aşk, haz. Abdülbâki Gölpınarlı, İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2006. Tahralı, Mustafa, “Vahdet-i Vücûd ve Gölge Varlık”, Fusûsu’l-Hikem Tercüme ve Şerhi içinde, haz. Mustafa Tahralı-Selçuk Eraydın, c. 3, İstanbul, M.Ü.İ.F. Yayınları, 2005. Thomas Aquinas, The Summa Theologica, Benziger Bros. edition, translated by Fathers of the English Dominican Province, 1947. Üçer, Halil İbrahim, İbn Sina Felsefesinde Suret, Cevher ve Varlık, İstanbul, Klasik Yayınları, 2017. İnternet Kaynakları https://ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/sh1759/

Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-

Yıl 2019, Sayı: 13, 285 - 312, 26.06.2019
https://doi.org/10.16947/fsmia.582360

Öz

Tasvir meselesinin kökenindeki sûret ve temsil konusu, başlangıcından günümüze
kadar bütün bir felsefe tarihinin de en temel problemidir ve bu yüzden söz konusu tartışmalar
da sadece sanata özgü değildir. Tasvirin temsil ve taklit kavramları ile ilişkisi,
epistemoloji-ontoloji merkezinde felsefenin, isim-sıfat tartışmaları açısından teolojinin
ve elbette ahlâkın zeminini belirler. Bu makalede tasvir meselesinin felsefe açısından
varlık ve oluş, teolojik açıdan da yaratma ve kurtuluş kavramlarıyla ilgisi tartışılarak
temsil ve taklidin teorik zemini belirlenmeye çalışılmaktadır. Makale ayrıca meselenin
İbnü’l-Arabî metinleriyle nasıl yorumlanabileceğini göstermeyi hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Ahmed Eflâki, Ariflerin Menkıbeleri, terc. Tahsin Yazıcı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1986. Allen, Danielle S., Why Plato Wrote, Blackwell Publishing Ltd., 2013. Alper, Ömer Mahir, İslam Felsefesinde Akıl- Vahiy Felsefe Din İlişkisi, İstanbul, Kitabevi Yayınları, 2008 Aristoteles, Poetika, çev. Nazile Kalaycı, Ankara, Pharmakon Yayınları, 2012. Belting, Hans, Floransa ve Bağdat, Doğu’da ve Batı’da Bakışın Tarihi, çev. Zehra Aksu Yılmazer, İstanbul, K.Ü.Y. 2012. Burckhardt Titus, Doğuda ve Batıda Kutsal Sanat, trc. Tahir Uluç, İstanbul, İnsan Yayınları, 2017. Coomaraswamy Ananda K., “The Origin of the Buddha Image”, The Art Bulletin, vol. 9, no. 4, Jun., 1927. Dahiyat, Ismail M., Avicenna’s Commentary on the Poetics of Aristotle, Leiden, Brill, 1974. Eflatun, Şölen, çev. Azra Erhat-Selahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, 1958. Gemuhluoğlu, Zeynep, “Metaforların Kognitif İçeriklerinin Felsefe ve Şiir Dili Açısından İncelenmesi, - Fârabi, İbn Sina ve İbn Rüşd Örnekleri-”, M. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 34, 2008/1. Guscin Marc, The Image of Edessa, Leiden-Boston, Brill, 2009. Güzel, Murat, “Estetik Aklın Oluşumu: Yücenin Temsili Sorunu ve Siyasalın Eklemlenişi”, Tezkire, sayı 21, 2001. Haşlakoğlu, Oğuz, Platon Düşüncesinde Techné, İstanbul, Sentez Yayınları, 2016. İbnü’l-Arabî, Fusûsu’l-Hikem, thk. Ebu’l-Alâ Afîfî, Beyrut-Lübnan, Dârü’l- Kitâbü’l-Arabî, 1946. _________, el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye, nşr. Ahmed Şemseddin, Beyrut, Dârü’l- Kitâbi’l-İlmî, 2011. Kaçar, Turan “İmgenin Transformasyonu: Bizans Dünyasında İkona Tartışmaları”, Eskiyeni, sayı 2, 2008. Kemal, Salim, The Poetics of Alfarabi and Avicenna, Leiden-New York-Kobenhavn- Köln, Brill, 1991. Koç, Yalçın, Anadolu Mayası, Ankara, Cedit Neşriyat, 2011. Mevlânâ Celâddin Rûmî, Mesnevi-i Şerif Şerhi, trc. ve şerh Ahmed Avni Konuk, haz. Selçuk Eraydın, Mehmet Demirci, Mustafa Tahralı, Sâfi Arpaguş, Necdet Tosun, İstanbul, 2008. Nasr Hâmid Ebû Zeyd, “İbn Arabi’ye Göre Te’vil ve Marifet”, trc. Semih Ceyhan, Tasavvuf - İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, sayı 26, 2010. Ricoeur, Paul, Hafıza, Tarih, Unutuş, ter. M. Emin Özcan, İstanbul, Metis Yayınları, 2012. Stokes, Margaret, The History of Christian Art in the Middle Ages, London, 1891. Suad el-Hakim, İbnü’l-Arabî Sözlüğü, çev. Ekrem Demirli, İstanbul, Kabalcı Yayınları 2005. Şeyh Galib, Hüsn ü Aşk, haz. Abdülbâki Gölpınarlı, İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2006. Tahralı, Mustafa, “Vahdet-i Vücûd ve Gölge Varlık”, Fusûsu’l-Hikem Tercüme ve Şerhi içinde, haz. Mustafa Tahralı-Selçuk Eraydın, c. 3, İstanbul, M.Ü.İ.F. Yayınları, 2005. Thomas Aquinas, The Summa Theologica, Benziger Bros. edition, translated by Fathers of the English Dominican Province, 1947. Üçer, Halil İbrahim, İbn Sina Felsefesinde Suret, Cevher ve Varlık, İstanbul, Klasik Yayınları, 2017. İnternet Kaynakları https://ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/sh1759/
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırmalar ve İncelemeler
Yazarlar

Zeynep Gemuhluoğlu 0000-0002-7298-8519

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2019
Kabul Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Gemuhluoğlu, Z. (2019). Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(13), 285-312. https://doi.org/10.16947/fsmia.582360
AMA Gemuhluoğlu Z. Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. Haziran 2019;(13):285-312. doi:10.16947/fsmia.582360
Chicago Gemuhluoğlu, Zeynep. “Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 13 (Haziran 2019): 285-312. https://doi.org/10.16947/fsmia.582360.
EndNote Gemuhluoğlu Z (01 Haziran 2019) Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 13 285–312.
IEEE Z. Gemuhluoğlu, “Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 13, ss. 285–312, Haziran 2019, doi: 10.16947/fsmia.582360.
ISNAD Gemuhluoğlu, Zeynep. “Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 13 (Haziran 2019), 285-312. https://doi.org/10.16947/fsmia.582360.
JAMA Gemuhluoğlu Z. Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2019;:285–312.
MLA Gemuhluoğlu, Zeynep. “Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 13, 2019, ss. 285-12, doi:10.16947/fsmia.582360.
Vancouver Gemuhluoğlu Z. Temsil-Taklit İlişkisi Açısından Tasvirin Teorik Zemini -İbnü’l-Arabî’nin Eserleri Esasında-. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2019(13):285-312.