Year 2018, Volume 1, Issue 2, Pages 1 - 4 2018-10-31

Investigation of Empathic Skill Levels of Nursing Students In Terms of Some Variables: A Cross-sectional Study
Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma

Orkun ERKAYIRAN [1] , Süleyman Ümit ŞENOCAK [2] , Fatma DEMİRKIRAN [3]

94 177

Background: Continuing communication without empathy in nurse-patient relationships prevents a meaningful interaction. Nursing students should be provided with opportunities to develop their empathy skills so that nurses who can understand and help patients' feelings should be given care to the patient..

Objectives: This study was conducted to determine the empathic skill levels of nursing students and to evaluate their empathic skill levels in terms of some variables.

Methods: This cross-sectional study was conducted in April-May 2014. The population of the study consisted of 589 students studying in the nursing department of Aydın Health School in the 2013-2014 academic year and 247 students formed the sample. Personal information form and Empathic Skill Scale (ESS) Form B were used as data collection tools. The SPSS (Statistical Package for Social Sciences ) for Windows 21 program was used for the evaluation of the data.

Results: The mean age of the students who participated in the study was 20.20 ± 1.647, 51% (n = 126) were in the 1st grade, 18.6% (n = 46) were in the 2nd grade, 16.2% (n = 40) were in the 3rd grade and 14.2% (n = 35) were 4th grade. The mean ESS score of the students was found to be 155.65 ± 27.553, while the mean ESS score was 157.55 ± 28.025 in female students and 149.59 ± 25.270 in male students. And the mean ESS score of female students was higher compared to male students and this difference was statistically signficant (U=4593,000 p<0.047). It was determined that there was a difference between the students' ESS scores and their academic achievement (KW = 6.466, p = 0.039)


Conclusion: It was concluded that the students' empathic skill levels were prominently different between female and male students, and that their empathic skill levels were significantly different in terms of their academic achievement and their class levels.

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin empatik beceri düzeylerinin belirlenmesi ve empatik beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amacı ile yapılmıştır.

Yöntem: Kesitsel tipteki araştırma 2014 Nisan-Mayıs ayları içerisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Aydın Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümünde 2013-2014 eğitim-öğretim yılında örgün öğrenim gören; 589 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Empatik Beceri Ölçeği (EBÖ) B Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde SPSS (Statistical Package for Social Sciences ) for Windows 21 programı kullanılmıştır.

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin, yaş ortalaması 20.20±1.647 olup,  %51’i (n=126) 1. sınıf,  %18.6’sı (n=46) 2.sınıf,  %16.2’si (n=40) 3. sınıf ve % 14.2’si (n=35) 4.sınıftır. Öğrencilerin % 76.1’i (n=188) kız, %23.9’u (n=59) erkek olup,  % 52.6’sı (n=130) akademik başarılarının orta düzeyde olduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin EBÖ puan ortalaması 155.65±27.553, kız öğrencilerde EBÖ puan ortalaması 157.55±28.025 ve erkek öğrencilerde 149.59±25.270 bulunmuş olup, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre EBÖ puanları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (U=4593,000 p<0.047). Öğrencilerin EBÖ puanları ile akademik başarıları arasında fark olduğu belirlenmiştir (KW=6.466, p=0.039). 4. Sınıfların EBÖ puanları, 1. 2. ve 3. sınıflara göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (KW=49.976, p=0.000).

Sonuç: Araştırma sonucunda, öğrencilerin empatik beceri düzeylerinin, kız ve erkek öğrenciler arasında belirgin bir biçimde farklı olduğu, bulundukları sınıflara ve akademik başarılarına göre empatik beceri düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir.

  • Ahrweiler, F., Neumann, M., Goldblatt, H., Hahn, E. G., & Scheffer, C. (2014). Determinants of physician empathy during medical education: Hypothetical conclusions from an exploratory qualitative survey of practicing physicians. BMC Medical Education, 14(1). https://doi.org/10.1186/1472-6920-14-122
  • Ançel, G. (2006). Developing Empathy in Nurses: An Inservice Training Program. Archives of Psychiatric Nursing, 20(6), 249–257. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2006.05.002
  • Bauchat, J. R., Seropian, M., & Jeffries, P. R. (2016). Communication and Empathy in the Patient-Centered Care Model-Why Simulation-Based Training Is Not Optional. Clinical Simulation in Nursing, 12(8), 356–359. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.04.003
  • Cooper, B. (2010). In search of profound empathy in learning relationships: understanding the mathematics of moral learning environments. Journal of Moral Education, 39(1), 79–99. https://doi.org/10.1080/03057240903528717
  • Dereboy, Ç., Harlak, H., Gürel, S., Gemalmaz, A., & Eskin, M. (2005). Teaching Empathy in Medical Education. Turkish Journal of Psychiatry, 16(2), 83–89.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Ölçülmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000999
  • Faisal, A.-S., & Zuri Bin Ghani, M. (2015). The Influence of Empathy on Academic Achievement among Gifted Students in Saudi Arabia. Global Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 4(3), 62–71.
  • Fields, S. K., Mahan, P., Tillman, P., Harris, J., Maxwell, K., & Hojat, M. (2011). Measuring empathy in healthcare profession students using the Jefferson Scale of Physician Empathy: Health provider - Student version. Journal of Interprofessional Care, 25(4), 287–293. https://doi.org/10.3109/13561820.2011.566648
  • Hafskjold, L., Sundler, A. J., Holmström, I. K., Sundling, V., Van Dulmen, S., & Eide, H. (2015). A cross-sectional study on person-centred communication in the care of older people: the COMHOME study protocol. BMJ Open, 5(4), 1–9. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-007864
  • Hemsley, B., Sigafoos, J., Balandin, S., Forbes, R., Taylor, C., Green, V. A., & Parmenter, T. (2001). Nursing the patient with severe communication impairment. Journal of Advanced Nursing, 35(6), 827–835. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.01920.x
  • Hojat, M. (2007). Empathy in patient care: Antecedents, development, measurement, and outcomes. Springer Science. New York. https://doi.org/10.1007/0-387-33608-7
  • Hojat, M., DeSantis, J., & Gonnella, J. S. (2017). Patient Perceptions of Clinician’s Empathy. Journal of Patient Experience, 4(2), 78–83. https://doi.org/10.1177/2374373517699273
  • Hojat, M., Vergare, M. J., Maxwell, K., Brainard, G., Herrine, S. K., Isenberg, G. A., … Gonnella, J. S. (2009). The Devil is in the Third Year : A Longitudinal of Erosion of Empathy in Medical School. Academic Medicine, 84(9), 1182–1191.
  • Kliszcz, J., Hebanowski, M., & Rembowski, J. (1998). Emotional and Cognitive Empathy in Medical Schools. Academic Medicine, 73(5), 541.
  • Lelorain, S., Brédart, A., Dolbeault, S., & Sultan, S. (2012). A systematic review of the associations between empathy measures and patient outcomes in cancer care. Psycho-Oncology, 21(12), 1255–1264. https://doi.org/10.1002/pon.2115
  • Nerdrum, P. (1997). Maintenance of the effect of training in communication skills: A controlled follow-up study of level of communicated empathy. British Journal of Social Work, 27(5), 705–722. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.bjsw.a011261
  • Reid-Ponte, P. (1992). Distress in cancer patients and primary nurses’ empathy skills. Cancer Nursing, 15(4), 283–292.
  • Reynolds, W. J., & Scott, B. (2000). Do nurses and other professional helpers normally display much empathy? Journal of Advanced Nursing, 31(1), 226–234. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01242.x
  • Shapiro, J., Morrison, E. H., & Boker, J. R. (2004). Teaching empathy to first year medical students: Evaluation of an elective literature and medicine course. Education for Health, 17(1), 73–84. https://doi.org/10.1080/13576280310001656196
  • Stuart, M. R., Lieberman Iii, J. A., Talia, A. F., & Rakel, R. E. (2015). The Fifteen Minute Hour: Therapeutic Talk in Primary Care. (5th baskı). New York: Radcliffe.
  • Tutuk, A., Al, D., & Doğan, S. (2002). Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerisi ve Empati Düzeylerinin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 36–41.
  • Williams, J., & Stickley, T. (2010). Empathy and nurse education. Nurse Education Today, 30(8), 752–755. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.01.018
Primary Language tr
Subjects Nursing
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-4308-9725
Author: Orkun ERKAYIRAN (Primary Author)
Institution: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (DR)
Country: Turkey


Author: Süleyman Ümit ŞENOCAK
Institution: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ ANABİLİM DALI
Country: Turkey


Author: Fatma DEMİRKIRAN
Institution: RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ ANABİLİM DALI

Dates

Publication Date: October 31, 2018

Bibtex @research article { hbd466529, journal = {Hemşirelik Bilimi Dergisi}, issn = {}, eissn = {2636-8439}, address = {Adnan Menderes Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {1}, pages = {1 - 4}, doi = {}, title = {Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma}, key = {cite}, author = {ERKAYIRAN, Orkun and ŞENOCAK, Süleyman Ümit and DEMİRKIRAN, Fatma} }
APA ERKAYIRAN, O , ŞENOCAK, S , DEMİRKIRAN, F . (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 1 (2), 1-4. Retrieved from http://dergipark.org.tr/hbd/issue/40075/466529
MLA ERKAYIRAN, O , ŞENOCAK, S , DEMİRKIRAN, F . "Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma". Hemşirelik Bilimi Dergisi 1 (2018): 1-4 <http://dergipark.org.tr/hbd/issue/40075/466529>
Chicago ERKAYIRAN, O , ŞENOCAK, S , DEMİRKIRAN, F . "Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma". Hemşirelik Bilimi Dergisi 1 (2018): 1-4
RIS TY - JOUR T1 - Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma AU - Orkun ERKAYIRAN , Süleyman Ümit ŞENOCAK , Fatma DEMİRKIRAN Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Hemşirelik Bilimi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 4 VL - 1 IS - 2 SN - -2636-8439 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Journal of Nursing Science Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma %A Orkun ERKAYIRAN , Süleyman Ümit ŞENOCAK , Fatma DEMİRKIRAN %T Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma %D 2018 %J Hemşirelik Bilimi Dergisi %P -2636-8439 %V 1 %N 2 %R %U
ISNAD ERKAYIRAN, Orkun , ŞENOCAK, Süleyman Ümit , DEMİRKIRAN, Fatma . "Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma". Hemşirelik Bilimi Dergisi 1 / 2 (October 2018): 1-4.
AMA ERKAYIRAN O , ŞENOCAK S , DEMİRKIRAN F . Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. HBD. 2018; 1(2): 1-4.
Vancouver ERKAYIRAN O , ŞENOCAK S , DEMİRKIRAN F . Hemşirelik Öğrencilerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Kesitsel Bir Çalışma. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018; 1(2): 4-1.