Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 1, 45 - 62, 15.06.2015

Öz

Vakıf, İslam inancı, kültürü ve medeniyetinin en eski kurumlarından biridir. Kur’an ve Hadislerde

sosyal yardımlaşmaya dikkat çekilmiştir. Bu nedenle İslam bilginleri iyilikte yardımlaşmanın

öneminden dolayı hareketle meşruiyetine birçok delil göstermişlerdir. Böylece dünyada, “gök

kubbe altında hoş bir seda bırakma” düşüncesi vakıf anlayışıyla gerçekleşmiştir. Osmanlı fethettiği

yerleri, vakıflarla imar etmiştir. Bu itibarla vakıf hizmetleri hem fetih hareketini kolaylaştırmış

hem yerli halkın sosyal hayatını iyileştirmiştir. Servet vakıf modeliyle vücudun damarlarında dolaşan

kan gibi mobil hale gelmiştir. Bu sivil iradeyle; dini, kültürel, eğitim, ticari, sosyal ve askeri

alanda vakıf eserleri meydana gelmiştir. Vakıflar üzerinden din, dil, ırk ayırımı yapılmamıştır. Ötekinin

inancına, mezhebine kültürüne hoşgörüyle yaklaşılmıştır. Nitekim kayıtlardan anlaşıldığı

üzere 1856 yılında Osmanlı nüfusu 36 milyondur. Şayet ayrılıkçı bir politika izlenmiş olsaydı 3-5

asır boyunca yönetilen halkın Müslüman olması beklenirdi. Oysaki o tarihte, imparatorluk sınırlarındaki

36 milyon nüfusun, sadece 20 milyonu ( % 58) Müslüman’dır. Geriye kalan 16 milyonu, ( %

42 ) gayri Müslim’dir.

Kaynakça

  • Ertem, Adnan, Osmanlı Medeniyeti, Klasik, İkinci Basım, İst. 2006.
  • Tütüncü, Mehmet, Cezayir’de Osmanlı İzleri, Çamlıca, İstanbul, 2013.
  • Ebu’l Kasım Sa’dullah, Cezayir Kültür Tarihi, Darü’l Garbü’l İslamî, Cezayir, 1998.
  • Hatemi, Hüseyin, Osmanlı Ansiklopedisi, İz Yayıncılık, İstanbul,1996.
  • Güler, Mustafa, CezzarAhmed Paşa ve Akkad Savunması, Çamlıca Yayınevi, İstanbul, 2013.
  • Seyyid Muradi Reis, Barbaros Hayreddin Paşa’nın Hatıraları, Çamlıca, İstanbul, 2014.
Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 1, 45 - 62, 15.06.2015

Öz

Kaynakça

  • Ertem, Adnan, Osmanlı Medeniyeti, Klasik, İkinci Basım, İst. 2006.
  • Tütüncü, Mehmet, Cezayir’de Osmanlı İzleri, Çamlıca, İstanbul, 2013.
  • Ebu’l Kasım Sa’dullah, Cezayir Kültür Tarihi, Darü’l Garbü’l İslamî, Cezayir, 1998.
  • Hatemi, Hüseyin, Osmanlı Ansiklopedisi, İz Yayıncılık, İstanbul,1996.
  • Güler, Mustafa, CezzarAhmed Paşa ve Akkad Savunması, Çamlıca Yayınevi, İstanbul, 2013.
  • Seyyid Muradi Reis, Barbaros Hayreddin Paşa’nın Hatıraları, Çamlıca, İstanbul, 2014.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fikret Karaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaman, F. (2015). Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 45-62.
AMA Karaman F. Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2015;6(1):45-62.
Chicago Karaman, Fikret. “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi Ve Sosyal Gücü”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2015): 45-62.
EndNote Karaman F (01 Haziran 2015) Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 1 45–62.
IEEE F. Karaman, “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 45–62, 2015.
ISNAD Karaman, Fikret. “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi Ve Sosyal Gücü”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (Haziran 2015), 45-62.
JAMA Karaman F. Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015;6:45–62.
MLA Karaman, Fikret. “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi Ve Sosyal Gücü”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2015, ss. 45-62.
Vancouver Karaman F. Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015;6(1):45-62.