Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN MESLEKİ GELİŞİM ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİ

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 52 - 74, 26.06.2019

Öz
















Araştırma, okullarda
Eylül ve Haziran aylarında yapılmakta olan mesleki gelişim çalışmalarının
etkililiğini, öğretmen görüşlerine dayalı olarak ortaya koymayı amaçlayan
betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim
yılında, Zonguldak iline bağlı Ereğli ilçesinde yer alan Mesleki Teknik Anadolu
lisesinde görevli 10 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin seçiminde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden olan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 6 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından
geliştirilen görüşme formu için Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı’nda görev yapan
bir öğretim görevlisinden uzman görüşü alınmıştır. Veriler araştırmacı
tarafından her bir öğretmenle yapılan yüz yüze görüşmelerle toplanmıştır.
Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemlerinden, içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Öğretmenlerin her bir soruya ilişkin verdiği cevaplar
kategorileştirilerek temalara ilişkin yüzde ve frekans dağılımı içerik analizi
tablolarında gösterilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre;
mesleki gelişim çalışmalarının, eğitimin niteliğini ve derslerin öğretimindeki
verimliliği olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada ayrıca,
mesleki gelişim çalışmaları, derslerin işlenişinde uygulanan yöntem ve
teknikler, kullanılan öğretim materyalleri ile ölçme ve değerlendirme kriterlerinde
öğretmenlerin bilgi ve tecrübe paylaşımında bulunmalarını sağladığı sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırma bulguları bize, mesleki gelişim çalışmalarının,
öğretmenlerin işbirliği halinde derslerin öğretimi ile ilgili yeni öğretim
materyalleri hazırlamalarına, geliştirmelerine ve bu kapsamda EBA’ya materyal
göndermede farkındalık sağladığını göstermektedir.
    

Kaynakça

  • Akar, E. (2006). Farklı Türde Okullarda Çalışan Biyoloji Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Deneyim ve İhtiyaçları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 174-183. Akçay, K. H. (2012). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinin Meslek Gelişime Yönelik Tutumları ve İş Doyumları Bakımından İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi. Kırıkkale. Aydın, G; Genç, S.G.(2015). Mesleki Gelişim Seminer Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi Örneklemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Genç, G. (2010). İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Sürecinin Önünde Algıladıkları Başlıca Engeller: Malatya İli Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Kış-2010 C.9 S.31 (103-117) ISSN:1304-0278. Gümüş, C. (2006). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Zorunlu Olarak Katıldıkları Mesleki Eğitim Çalışmalarının Değerlendirilmesine İlişkin Uygulamalı Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde. Kaçan, G. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Gelişime İlişkin İsteklilik Düzeyleri. Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, V-1, Eskişehir. 2004, 58-66. Özan, M. B. & Polat, G. Ş. H. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki GelişimEğitimlerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 167-180. Tonbul, Y. (2004). İlköğretim Okullarındaki Mesleki Çalışma Uygulamalarının Etkililiği İle İlgili Görüşler. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu. Tevfik Fikret Okulları. MEB, (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yaptıkları Mesleki Seminer Çalışmalarının Değerlendirilmesi, Ankara. Saban, A. (2000). Hizmet İçi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Millî Eğitim Dergisi, İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013). Mesleki Çalışmalar. Madde 98, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html, Erişim Tarihi: 10/10/2017. Türk Eğitim Sen. 18. Milli Eğitim Şurası Çalışma Raporu,(2010), Kızılcahamam-ANKARA. Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerse Nitel Araştırma Yöntemleri,
Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 52 - 74, 26.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Akar, E. (2006). Farklı Türde Okullarda Çalışan Biyoloji Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Deneyim ve İhtiyaçları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 174-183. Akçay, K. H. (2012). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinin Meslek Gelişime Yönelik Tutumları ve İş Doyumları Bakımından İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi. Kırıkkale. Aydın, G; Genç, S.G.(2015). Mesleki Gelişim Seminer Çalışmalarının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi Örneklemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Genç, G. (2010). İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Gelişim Sürecinin Önünde Algıladıkları Başlıca Engeller: Malatya İli Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Kış-2010 C.9 S.31 (103-117) ISSN:1304-0278. Gümüş, C. (2006). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Zorunlu Olarak Katıldıkları Mesleki Eğitim Çalışmalarının Değerlendirilmesine İlişkin Uygulamalı Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde. Kaçan, G. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Gelişime İlişkin İsteklilik Düzeyleri. Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, V-1, Eskişehir. 2004, 58-66. Özan, M. B. & Polat, G. Ş. H. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki GelişimEğitimlerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 167-180. Tonbul, Y. (2004). İlköğretim Okullarındaki Mesleki Çalışma Uygulamalarının Etkililiği İle İlgili Görüşler. Eğitimde Yeni Yönelimler Sempozyumu. Tevfik Fikret Okulları. MEB, (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Yaptıkları Mesleki Seminer Çalışmalarının Değerlendirilmesi, Ankara. Saban, A. (2000). Hizmet İçi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, Millî Eğitim Dergisi, İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013). Mesleki Çalışmalar. Madde 98, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html, Erişim Tarihi: 10/10/2017. Türk Eğitim Sen. 18. Milli Eğitim Şurası Çalışma Raporu,(2010), Kızılcahamam-ANKARA. Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerse Nitel Araştırma Yöntemleri,
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

İhsan Gökçe Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2018
Kabul Tarihi 15 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökçe Kaya, İ. (2019). ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN MESLEKİ GELİŞİM ÇALIŞMALARININ ETKİLİLİĞİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 52-74.