Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hayat Boyu Öğrenme Merkezi İsmek Bünyesinde Yabancılar İçin Türkçe Kursu

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 23 - 54, 15.06.2019

Öz

İSMEK’’te’
Türkçe öğrenen yabancı kursiyerlerin bakış açısı ile “Yabancılar için Türkçe
Kursu” üzerine değerlendirmelerini ve taleplerini belirlemek amaçlanmaktadır.
Araştırmada, ‘nitel araştırma yöntemi’ ve ‘tarama modeli’ tercih edilmiştir.
Araştırmanın verileri, ‘görüşme tekniği’ türlerinden biri olan
‘yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği’ ile elde edilmiştir. Araştırmanın
örneklemini, İSMEK’in Tuzla Merkezine bağlı Mimar Sinan ve Aydınlı Şubelerinde
A2 kurunda Türkçe öğrenen 6 kız ve 9 erkek olmak üzere 15 yabancı kursiyer
oluşturmaktadır. Araştırmada, ‘amaçlı örneklem’ tercih edilmiştir. Araştırma
verilerinin analizi için içerik analizi türlerinden biri olan ‘kategorisel
analiz’ kullanılmıştır. Araştırma verileri, 3 kod (Türkiye/Türkçe/İSMEK), 11
kategori ve 40 temaya ayrılarak incelenmiştir. 
Araştırmada 10 farklı sonuç tespit edilmiştir, bu sonuçlardan bazıları
şunlardır: 1.Yabancı kursiyer %40’lık bir oran ile “ ‘Suriye’deki ‘savaştan
kaçtıkları’ için Türkiye’ye geldiklerini” 
ifade etmektedirler. 2.Yabancı kursiyerlerin Türklere ve Türkiye’ye
bakış açısı sorulduğunda yine %40’lık bir oran ile “Suriye’de 08.00-14.30 olan
çalışma saatlerinin Türkiye’ye geldiklerinde 08.00-18.00 olduğu ve daha fazla
çalışmalarına rağmen yabancılar için verilen ‘maaşı az’ bulduklarını ve
Suriye’ye göre ‘her şeyi pahalı’ ” olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir.
3.Yabancı kursiyerler yine %40’lık bir oran ile “Türkiye’de çalışmak amacıyla
‘Türkçe’ öğrendiklerini” ifade etmektedirler. 4.Yabancı kursiyerlerin Türkçenin
daha iyi öğretilmesi ve dünyada Türkçe öğretiminin gelişmesine yönelik
önerilerinde %60’lık bir oran ile “Geleneksel Türk yemeklerinin tanıtımına” yer
verilebileceği ayrıca “ ‘Türk Hava Yolları’ gibi şirketlerin Türkiye’nin
prestijini artırdığını” belirtmektedirler. 5.Yabancı kursiyerlere İSMEK
Yabancılar için Türkçe kursundan beklentileri sorulduğunda %46,66’lık bir oran
ile “Türkçe okuma ve yazma için fazla etkinlik istediklerini” ifade
etmektedirler.

Kaynakça

  • Branş Rehberi, İSMEK (2017-2018). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2017-2018 Eğitim Öğretim Dönemi, Branş Rehberi. İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, 1-322.
  • Branş Rehberi, İSMEK (2018-2019). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2018-2019 Eğitim Öğretim Dönemi, Branş Rehberi. İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, 1-170. https://www.ismekkurs.com/ismek-branslar adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Temel Seviyedeki İranlı Öğrencilerin Yazma Problemleri. Zeitschrift für die Welt der Türken, 6(2),335-349.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cole, S. (1972). The Sociological Method. Rand McNally.
  • Dolunay, S. K. (2005). Türkiye ve Dünyadaki Türkçe Öğretim Merkezleri ve Türkoloji Bölümleri Üzerine Bir Değerlendirme. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kongre Kitabı II. Cilt, 286-292.
  • Erlandson, D.A., Harris, E.L., Skipper, B.L. & Allen, S.T. (1993). Doing Naturalistic Inquiry: A Guide To Methods. Beverly Hills, California: Sage.
  • İSMEK (2018). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İSMEK, Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, Alanlar, Yabancı Diller, Türkçe. https://www.ismek.ist/tr/brans_alan.aspx?alanId=27 adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • İSMEK, Eğitim Verilen Programlar (2018). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, Fatih, Dil Okulu, Eğitim Verilen Programlar. https://www.ismek.ist/tr/kurs_icerik.aspx?KursMerkezi=67 adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • İSMEK, Haberler (2018). Haberler, Haber Başlığı, İSMEK’İN Adında Ufak Bir Değişiklik Yapıldı: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kursları. https://www.ismek.ist/tr/haber_detay.aspx?RegID=1645&c adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • İSMEK, Kurs (2018). Yabancılar için Türkçe Kursu. https://www.ismekkurs.com/yabancilar-icin-turkce-kursu adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaplan, A. (1964). The Conduct of Inquiry. Methodology for Behavioral Science. Chandler.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kirk, J. & Miller, M. L. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Beverly Hills, California: Sage.
  • Nisbet, J. D. & Entwistle, N. J. (1970). Educational Research Methods. University of London Press.
  • Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. & Cook, S. W. (1959). Research Methods in Social Relations. Revised ed. Holt Rinehart and Winston.
  • Simon, J. L. (1969). Basic Research Methods in Social Science: The Art of Emprical Investigation. Random House.
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basic of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Türkiye Cumhuriyeti, Millî Eğitim Bakanlığı, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü (T.C.M.E.B.H.B.Ö.G.M), (2017). Yabancı Diller Türkçe A1 Seviyesi Kurs Programı. Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Academic Writing Skills in Teaching Turkish as a Foreign Language: Problems and Solutions

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 23 - 54, 15.06.2019

Öz

The aim of
this study is to learn and identify the evaluations and demands of foreign
trainees learning Turkish language at ‘ISMEK’ in regards to “Turkish Course for
Foreigners.” ‘Qualitative research model’ and ‘scanning model’ are preferred in
this study. Study data is gathered based on ‘semi-structured interview
technique’ which is one of the types of ‘interview techniques.’ The sample of
this study is composed of a total of 15 foreign trainees, 6 female and 9 male,
studying Turkish at A2 course in Mimar Sinan and Aydınlı Branches of ISMEK’s
Tuzla Center. The preferred sample method used in this study is ‘purposeful
sampling.’ ‘Categorical analysis’ which is one of the types of content analysis
is used to analyze the study data. This study examines the data in 3 codes
(Turkey/Turkish/ISMEK), 11 categories and 40 themes.  This study has confirmed 10 different
results; some of these results are as follows: 1. 40% of the foreign trainees
stated that “they came to Turkey because they ‘flee from the war’ in Syria.” 2.
When they are asked about their opinions about Turks and Turkey, again 40% of
them stated that “the working hours in Turkey is 08:00 - 18:00 which was 08:00
- 14:30 in Syria and despite of this, the salary for foreigners is ‘less’ and
besides ‘everything is more expensive’ in Turkey when compared to Syria.” 3.
Again 40% of the foreign trainees stated that “they learn Turkish to be able to
work in Turkey.” 4. In regards to suggestions to teach Turkish better and to
improve Turkish teaching in the world for foreign trainees, 60% of them said
that “traditional Turkish cuisine should be introduced” and “companies such as
Turkish Airlines are prestigious for Turkey.” 5. When foreign trainees are
asked about their expectations from Turkish Courses for Foreigners at ISMEK,
46,66% of them said that “they require more activities for reading and writing
in Turkish.”

Kaynakça

  • Branş Rehberi, İSMEK (2017-2018). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2017-2018 Eğitim Öğretim Dönemi, Branş Rehberi. İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, 1-322.
  • Branş Rehberi, İSMEK (2018-2019). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 2018-2019 Eğitim Öğretim Dönemi, Branş Rehberi. İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, 1-170. https://www.ismekkurs.com/ismek-branslar adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Boylu, E. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Temel Seviyedeki İranlı Öğrencilerin Yazma Problemleri. Zeitschrift für die Welt der Türken, 6(2),335-349.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cole, S. (1972). The Sociological Method. Rand McNally.
  • Dolunay, S. K. (2005). Türkiye ve Dünyadaki Türkçe Öğretim Merkezleri ve Türkoloji Bölümleri Üzerine Bir Değerlendirme. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kongre Kitabı II. Cilt, 286-292.
  • Erlandson, D.A., Harris, E.L., Skipper, B.L. & Allen, S.T. (1993). Doing Naturalistic Inquiry: A Guide To Methods. Beverly Hills, California: Sage.
  • İSMEK (2018). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İSMEK, Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, Alanlar, Yabancı Diller, Türkçe. https://www.ismek.ist/tr/brans_alan.aspx?alanId=27 adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • İSMEK, Eğitim Verilen Programlar (2018). İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi, Fatih, Dil Okulu, Eğitim Verilen Programlar. https://www.ismek.ist/tr/kurs_icerik.aspx?KursMerkezi=67 adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • İSMEK, Haberler (2018). Haberler, Haber Başlığı, İSMEK’İN Adında Ufak Bir Değişiklik Yapıldı: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kursları. https://www.ismek.ist/tr/haber_detay.aspx?RegID=1645&c adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • İSMEK, Kurs (2018). Yabancılar için Türkçe Kursu. https://www.ismekkurs.com/yabancilar-icin-turkce-kursu adresinden 02.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Kaplan, A. (1964). The Conduct of Inquiry. Methodology for Behavioral Science. Chandler.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kirk, J. & Miller, M. L. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Beverly Hills, California: Sage.
  • Nisbet, J. D. & Entwistle, N. J. (1970). Educational Research Methods. University of London Press.
  • Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. & Cook, S. W. (1959). Research Methods in Social Relations. Revised ed. Holt Rinehart and Winston.
  • Simon, J. L. (1969). Basic Research Methods in Social Science: The Art of Emprical Investigation. Random House.
  • Strauss, A. L. & Corbin, J. (1990). Basic of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Türkiye Cumhuriyeti, Millî Eğitim Bakanlığı, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü (T.C.M.E.B.H.B.Ö.G.M), (2017). Yabancı Diller Türkçe A1 Seviyesi Kurs Programı. Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim, Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Erdil

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdil, M. (2019). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hayat Boyu Öğrenme Merkezi İsmek Bünyesinde Yabancılar İçin Türkçe Kursu. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 23-54.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: