Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ECONOMIC POLITIC TRANSFORMATION OF KOZA-IPEK AND FEZA GROUPS: THE SAMPLE OF 12 JUNE 2011 AND 7 JUNE 2015 GENERAL ELECTION

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 178 - 193, 31.05.2018

Öz

News
is one of the most important tools in hegemony struggle and consent
poroduction. As the media organizations transform the events into news, they
from new discourses as a result of the economic-political structures. These
discourses are often structurally harmful to reality and are designed to serve
the reality that is desired to be created. In this study, van Dijk’s analysis
of critical discourse analysis of the news of the June 12, 2011 and June 7,
2015 general elections in the Zaman and Today newspapers was resolved. The
rhtetoric of the news includes differences in both election periods in the
Zaman and Today newspapers. While both newspapers supported the Ak Party in
2011, they followed a reserve publication policy in 2015 due to the struggle they
had with power in the last period. This apporach is reflected in the rhetoric
of election news.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2014). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. Çev: Alp Tümertekin, İstanbul: İthaki Yayınları. Barthes, Roland. (2005). Bir Aşk Söyleminden Parçalar. Çev: T. Yücel, İstanbul: Metis Yayınları. Çoban, Barış. (2015). Söylem, İdeoloji ve Eylem: İktidar ve Muhalefet Arasındaki Mücadeleyi Çözümleme Denemesi. Ed: Barış. Çoban, Zeynep. Özarslan, Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları, 199 - 234. Çoban, Savaş. (2013). Hegemonya Aracı ve İdeolojik Aygıt Olarak Medya. İstanbul: Parşömen Yayıncılık. Demirelli, Levent. (2009). Medya’nın AKP Kapatma Davasına Bakışı: Kapatmak veya Kapatmamak. Ed: İsmet, Parlak. Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi, 335 – 366. Ertan Keskin, Zerrin. (2004). Türkiye’de Haber İncelemelerinde Van Dijk Yöntemi. Ed: Çiler Dursun, Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi. Ankara: Elips Kitap, 391- 407. Fairclough, Norman. (2015). Dil ve İdeoloji. Ed: Barış Çoban, Zeynep Özarslan, Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları, 121- 136. Fiske, John. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev: Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Güngör, Nazife. (2013). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar. Siyasal Ankara: Kitabevi. Hall, Stuart. (1999). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. Der. ve Çev: Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları, 77 – 126. Hall, Stuart. (2005). Kültür, Medya ve İdeolojik Etki. Ed: Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları, 193 - 239. İnal, M. Ayşe. (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.Lukacs, George. (1998). Tarih ve Sınıf Bilinci. Çev: Yılmaz Öner, İstanbul: Belge Yayınları. Selçuk, Ayhan ve Şeker, Mustafa. (2012). Danıştay Saldırısı Haberlerinde Söylem ve İdeoloji. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Smith, Philip. (2007). Kültürel Kuram Çev: Selime Güzelsarı ve İbrahim Gündoğdu, İstanbul: Babil Yayınları. Sözen, Edibe. (1999). Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite. İStanbul: Paradigma Yayınları.Ülkü, Güler. (2004). Söylem Çözümlemesinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi. Ed: Çiler Dursun, Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi. Ankara: Elips Kitap, 371- 391. Van Dijk, A.T. (1999). Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları. Ed: Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları, 331- 398. Van Dijk, A.T. (2015). Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir Yaklaşım. Ed: Barış Çoban, Zeynep Özarslan, Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları, 15- 100. Williams, Raymond. (1990). Marksizm ve Edebiyat. Çev: Esen Tarım, İstanbul: Adam Yayınları. Williams, Raymond. (2013). Kültür ve Materyalizm Çev: Ferit Burak Aydar, İstanbul: Sel Yayınları.

KOZA-İPEK VE FEZA GRUPLARININ EKONOMİ POLİTİK DÖNÜŞÜMÜ: 12 HAZİRAN 2011 VE 7 HAZİRAN 2015 GENEL SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 178 - 193, 31.05.2018

Öz

Özet



Medyanın etkileri sorunsalı, ilk iletişim
araştırmalarından itibaren önemli bir araştırma alanı olmuştur. Başlangıçta ana
akım iletişim araştırmaları medyanın güçlü etkileri olduğunu kabul etmiştir.
Zamanla farklı yaklaşımlar medya etkilerinin doğrudan ve hemen olmadığını,
dolaylı ve zamanla oluştuğunu ortaya koymuştur. Ortodoks eleştirel iletişim
yaklaşımları da medya etkilerini güçlü olduğunu savunur. Bu yaklaşımlar, temel
aldıkları Marx’ın altyapı/üstyapı benzetmesini kullanarak, ekonomik gücü elinde
bulunduran egemen sınıfın statükoyu sürdürmek için pek çok yöntem kullandığını,
medya içeriğinin de bu yöntemlerden biri olduğunu savunurlar. Ancak Batı
Markizmini temel alan ve ekonomik belirlenimciliğe karşı çıkan eleştirel
yaklaşımlar da vardır. Bu yaklaşımlar Gramsci ve Althusser’in Marksizm
yorumlarından etkilenerek medyanın işleyişinin daha karmaşık olduğunu
savunmuşlardır. Medyanın etkisinin güçlü olmadığını, kültür ve ideolojinin
anlamın oluşumunda etkili olduğunu ortaya koymuşlardır. Medya tek parça egemen
blokunun işçi sınıfı üstünde egemenliği sürdürmeye yarayan bir işlevle sınırlı
değildir. Egemen blok tek parça değildir aksine çok parçalıdır ve kendi
arasında hegemonya mücadelesi vermektedir.



Haberler hegemonya mücadelesi ve rıza
üretiminde en önemli araçlardan biridir. Medya kuruluşları olayları habere
dönüştürürken, ekonomi-politik yapılarının sonucu olarak yeni söylemler
oluştururlar. Bu söylemler, çoğunlukla olayın gerçekliğini zedeleyen yapıdadır
ve oluşturulmak istenen gerçekliğe hizmet etmek için kurulmuştur. Bu çalışmada,
12 Haziran 2011 ve 7 Haziran 2015 Genel Seçimlerine ilişkin haberlerin Zaman ve
Bugün gazetelerindeki söylemini, Van Dijk’ın eleştirel söylem analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Haberlerin söylemi Zaman ve Bugün gazetelerinde her
iki seçim dönemine ilişkin farklılıklar içermektedir. Her iki gazete 2011
yılında Ak Partiyi desteklerken, aradan geçen dönemde iktidarla yaşadıkları
mücadele nedeniyle 2015 yılında tam tersi bir yayın politikası izlemiştir. Bu
yaklaşım seçim haberlerinin söylemine de yansımıştır.



Anahtar Kelimeler: Haber, Haber Söylemi, İdeoloji, Eleştirel Söylem
Analizi.



ECONOMIC POLITIC
TRANSFORMATION OF KOZA-IPEK AND FEZA GROUPS: THE SAMPLE OF 12 JUNE 2011 AND 7
JUNE 2015 GENERAL ELECTION



Abstract



An
important research area has been realized after the first communication studies
which are problematic in the media. Initially, mainstream communication
research has acknowledged that the media are powerful influences. Over time,
different approaches have shown that media influences are not direct and
immediate, but indirectly and in time. Orthodox critical communication
approaches also argue that media influences are strong. These approaches argue
that the dominant class that holds the economic power uses many methods to
maintain the status quo, and that the media content is one of these methods,
using Marx's infrastructure / superstructure analogy. However, there are also
critical approaches based on Western Marxism and opposed to economic
determinism. These approaches have been influenced by Gramsci and Althusser's
interpretations of Marxism, arguing that the operation of the media is more
complex. They have shown that the influence of the media is not strong, and
that culture and ideology are influential in the formation of meaning. The
media is not confined to a function of maintaining sovereignty over the one
class dominated block of the working class. The ruling bloc is not a single
piece, on the contrary it is very fragmented and gives a hegemony struggle
between itself.



News is one
of the most important tools in hegemony struggle and consent poroduction. As
the media organizations transform the events into news, they from new
discourses as a result of the economic-political structures. These discourses
are often structurally harmful to reality and are designed to serve the reality
that is desired to be created. In this study, van Dijk’s analysis of critical
discourse analysis of the news of the June 12, 2011 and June 7, 2015 general
elections in the Zaman and Today newspapers was resolved. The rhtetoric of the
news includes differences in both election periods in the Zaman and Today
newspapers. While both newspapers supported the Ak Party in 2011, they followed
a reserve publication policy in 2015 due to the struggle they had with power in
the last period. This apporach is reflected in the rhetoric of election news.



Keywords: News, News Discourse, Ideology, Critical Discourse Analysis

Kaynakça

  • Althusser, L. (2014). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. Çev: Alp Tümertekin, İstanbul: İthaki Yayınları. Barthes, Roland. (2005). Bir Aşk Söyleminden Parçalar. Çev: T. Yücel, İstanbul: Metis Yayınları. Çoban, Barış. (2015). Söylem, İdeoloji ve Eylem: İktidar ve Muhalefet Arasındaki Mücadeleyi Çözümleme Denemesi. Ed: Barış. Çoban, Zeynep. Özarslan, Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları, 199 - 234. Çoban, Savaş. (2013). Hegemonya Aracı ve İdeolojik Aygıt Olarak Medya. İstanbul: Parşömen Yayıncılık. Demirelli, Levent. (2009). Medya’nın AKP Kapatma Davasına Bakışı: Kapatmak veya Kapatmamak. Ed: İsmet, Parlak. Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi, 335 – 366. Ertan Keskin, Zerrin. (2004). Türkiye’de Haber İncelemelerinde Van Dijk Yöntemi. Ed: Çiler Dursun, Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi. Ankara: Elips Kitap, 391- 407. Fairclough, Norman. (2015). Dil ve İdeoloji. Ed: Barış Çoban, Zeynep Özarslan, Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları, 121- 136. Fiske, John. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev: Süleyman İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Güngör, Nazife. (2013). İletişim: Kuramlar ve Yaklaşımlar. Siyasal Ankara: Kitabevi. Hall, Stuart. (1999). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. Der. ve Çev: Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları, 77 – 126. Hall, Stuart. (2005). Kültür, Medya ve İdeolojik Etki. Ed: Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları, 193 - 239. İnal, M. Ayşe. (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.Lukacs, George. (1998). Tarih ve Sınıf Bilinci. Çev: Yılmaz Öner, İstanbul: Belge Yayınları. Selçuk, Ayhan ve Şeker, Mustafa. (2012). Danıştay Saldırısı Haberlerinde Söylem ve İdeoloji. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Smith, Philip. (2007). Kültürel Kuram Çev: Selime Güzelsarı ve İbrahim Gündoğdu, İstanbul: Babil Yayınları. Sözen, Edibe. (1999). Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite. İStanbul: Paradigma Yayınları.Ülkü, Güler. (2004). Söylem Çözümlemesinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi. Ed: Çiler Dursun, Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi. Ankara: Elips Kitap, 371- 391. Van Dijk, A.T. (1999). Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları. Ed: Mehmet Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları, 331- 398. Van Dijk, A.T. (2015). Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir Yaklaşım. Ed: Barış Çoban, Zeynep Özarslan, Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları, 15- 100. Williams, Raymond. (1990). Marksizm ve Edebiyat. Çev: Esen Tarım, İstanbul: Adam Yayınları. Williams, Raymond. (2013). Kültür ve Materyalizm Çev: Ferit Burak Aydar, İstanbul: Sel Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Enes Baloğlu

Mustafa Şeker

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baloğlu, E., & Şeker, M. (2018). KOZA-İPEK VE FEZA GRUPLARININ EKONOMİ POLİTİK DÖNÜŞÜMÜ: 12 HAZİRAN 2011 VE 7 HAZİRAN 2015 GENEL SEÇİMLERİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(1), 178-193.