Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 191 - 212, 30.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Altıner, Birsen (2005) Metin Erksan Sineması, İstanbul: Pan Yayıncılık Battal, Sadık, (2006) Asıl Film Şimdi Başlıyor, Ankara: Vadi YayınlarıDaldal, Aslı (2005) 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, İstanbul: Homer Kitabevi, Erksan, Metin, (1995) “Sinema Yüz Yaşında”, Cumhuriyet GazetesiKayalı, Kurtuluş, (2004) Metin Erksan Sinemasını Okumayı Denemek, Ankara: Dost Kitabevi YayınlarıKuyucak Esen, Şükran, (2007) “Türkiye’de Üçüncü Sinema”, Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması, Hazırlayan: Esra BİRYILDIZ, Zeynep Çetin ERUS, İstanbul: Es YayınlarıKuyucak Esen (2002) .Sinemamızda Bir “Auteur” Ömer Kavur, İstanbul: Alfa Basım YayımOnaran, Âlim Şerif, (1994) Sessiz Sinema Tarihi, Ankara: Kitle Yayıncılık, Onaran, Âlim Şerif, (1994) Sessiz Sinema Tarihi, Ankara: Kitle Yayıncılık Onaran, Âlim Şerif, (1994) Türk Sineması I. Cilt, Ankara: Kitle Yayıncılık, Oktay, Ahmet, (2000) Toplumcu Gerçekliğin Kaynakları, İstanbul: Akyüz KitabeviÖzön, Nijat, (1995) Karagözden Sinemaya1. Cilt, Ankara: Kitle Yayınları, Refiğ, Halit, (1971) Ulusal Sinema Kavgası, İstanbul: Hareket Yayınları, Uçakan, Mesut, (1977) Türk Sinemasında İdeoloji, İstanbul: Düşünce Yayınları, Wollen, Peter, (2004) Sinemada Göstergeler ve Anlam, (Çev. Zafer Alagöç, Bülent Doğan) İstanbul: Metis Yayınları,

METİN ERKSAN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK VE BUNUN FİLMLERİNE YANSIMASI

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 191 - 212, 30.11.2018

Öz




Özet




Bu
çalışma, Türk sinema tarihinde önemli bir yeri olan ve Türk sinemasına büyük
değer katan yönetmen Metin Erksan’ın Toplumsal Gerçekçi filmlerinin bilimsel
verilere dayandırılarak incelenmesi açısından önemlidir. Yine bu çalışma, Türk
Sinemasında bir “auteur” olarak anılan ve yaptığı filmlerle yıllar sonra daha
iyi anlaşılan Metin Erksan’ın bir sinemacı olarak yaşamının ve sinema
hakkındaki düşüncelerinin anlaşılması ve en önemlisi iyi bir yönetmen olmak
isteyenler için örnek ve kaynak teşkil etmesi açısından da önemlidir. Ve bu
çalışma, özellikle Türk sinema tarihinin 1950 ve 1970’li yıllarını ele alarak,
toplumsal ve siyasal gelişmeler doğrultusunda, Türk Sinemasının nasıl bir
değişim içerisine girdiğini aydınlatma amacı içerisinde olması açısından da
önemlidir.




Bu
çalışmanın varsayımlarından birisi, Metin Erksan sinemasında Toplumsal Gerçekçi
akımının etkilerinin olduğu görüşüdür. Bir diğer varsayımı ise; Metin Erksan’ın
entelektüel bir yönetmen olarak diğer yönetmenlerden farklı olduğudur.




Bu
çalışmanın kuramsal çerçevesinin oturtulmasında, literatür tarama yöntemi
kullanılarak, bilgiler sıralanmış, ardından uygulama bölümünde de Toplumsal
Gerçekçi sinema akımı ilkeleri çerçevesinde Metin Erksan’ın Toplumsal Gerçekçi
sinema akımı kapsamına alabileceğimiz “Karanlık Dünya / Aşık Veysel’in Hayatı”,
“Gecelerin Ötesi”, “Susuz Yaz”, “Yılanların Öcü”, “Acı Hayat” ve “Suçlular
Aramızda” filmleri içerisinden iradi yöntemle seçilen, “Yılanların Öcü”
filminin detaylı analizi yapılmış, ele alınan filmin Toplumsal Gerçekçi sinema
akımına uygunluğu araştırılarak, varsayımımız olan Metin Erksan filmlerinde
Toplumsal Gerçekçi sinema akımı etkilerinin olduğu doğrulanmaya çalışılmıştır.

Anahtar
Kelimeler: Türk Sineması, Metin Erksan, Toplumsal Gerçekçilik




Kaynakça

  • Altıner, Birsen (2005) Metin Erksan Sineması, İstanbul: Pan Yayıncılık Battal, Sadık, (2006) Asıl Film Şimdi Başlıyor, Ankara: Vadi YayınlarıDaldal, Aslı (2005) 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, İstanbul: Homer Kitabevi, Erksan, Metin, (1995) “Sinema Yüz Yaşında”, Cumhuriyet GazetesiKayalı, Kurtuluş, (2004) Metin Erksan Sinemasını Okumayı Denemek, Ankara: Dost Kitabevi YayınlarıKuyucak Esen, Şükran, (2007) “Türkiye’de Üçüncü Sinema”, Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması, Hazırlayan: Esra BİRYILDIZ, Zeynep Çetin ERUS, İstanbul: Es YayınlarıKuyucak Esen (2002) .Sinemamızda Bir “Auteur” Ömer Kavur, İstanbul: Alfa Basım YayımOnaran, Âlim Şerif, (1994) Sessiz Sinema Tarihi, Ankara: Kitle Yayıncılık, Onaran, Âlim Şerif, (1994) Sessiz Sinema Tarihi, Ankara: Kitle Yayıncılık Onaran, Âlim Şerif, (1994) Türk Sineması I. Cilt, Ankara: Kitle Yayıncılık, Oktay, Ahmet, (2000) Toplumcu Gerçekliğin Kaynakları, İstanbul: Akyüz KitabeviÖzön, Nijat, (1995) Karagözden Sinemaya1. Cilt, Ankara: Kitle Yayınları, Refiğ, Halit, (1971) Ulusal Sinema Kavgası, İstanbul: Hareket Yayınları, Uçakan, Mesut, (1977) Türk Sinemasında İdeoloji, İstanbul: Düşünce Yayınları, Wollen, Peter, (2004) Sinemada Göstergeler ve Anlam, (Çev. Zafer Alagöç, Bülent Doğan) İstanbul: Metis Yayınları,
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evren Günevi Uslu

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Günevi Uslu, E. (2018). METİN ERKSAN SİNEMASINDA TOPLUMSAL GERÇEKÇİLİK VE BUNUN FİLMLERİNE YANSIMASI. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 3(2), 191-212.