Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Gereksinimli Çocukların Okuma Yazma Öğrenmelerine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 4, 85 - 97, 28.02.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin
özel gereksinimli çocukların okuma yazma öğrenmelerine ilişkin görüşlerini
incelemektir. Araştırma betimsel yöntemle desenlenmiştir. Veriler, yarı
yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Bu doğrultuda, KKTC Millî
Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı Lefkoşa’da faaliyetlerine devam eden iki
özel eğitim okulunda çalışan 15 öğretmen çalışma kapsamına alınmıştır.
Görüşmeler otuz-kırk dakika sürmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda
yer alan sorulardan hareketle yedi tema oluşturulmuştur. Araştırma
bulgularında, öğretmenlerin okuma-yazma öğretiminde bireysel farklılıkları göz
önünde bulundurarak, çocukların eğitim ihtiyaçları doğrultusunda planlama
yaptıkları ve yöntem belirledikleri; bu süreçte ise ailelerin desteğinin önemli
olduğuna yönelik görüşler ortaya çıkmıştır. Araştırmada, özel gereksinimli
çocukların eğitiminde görev alacak öğretmen adaylarını yetiştiren öğretim
görevlilerine ve araştırmacılara yol gösterecektir.

 


Kaynakça

  • Kaynaklar Akçamete, G., Kış, A., & Gurgur, H. (2003). Kaynaştırma Programlarına Yerleştirilmiş Özel Gereksinimli Öğrencilerin Okuma Yazma Becerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Özel Eğitim Dergisi, 4(2) 39-53.Akyol, H. (1997). Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklara Okuma Yazma Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 136,16-19.Amudson S. J. (2001). Prewriting and Handwriting Skills. Case-Smith J. Occupational Therapy for Children (4th.Ed.). St. Louis, Missouri: Mosby.Başal, M., ve Batu, E. S. (2002). Zihin Özürlü Öğrencilere Okuma Yazma Öğretme Konusuna Alt Özel Sınıf Öğretmenlerinin Görüş ve Önerileri. Özel Eğitim Dergisi, 3(2), 85-98.Browder, D. M., Wakeman, S. Y., Spooner, F., Ahlgrim-Delzell, L., & Algozzinexya, B. (2006). Research On Reading İnstruction For İndividuals With Significant Cognitive Disabilities. Exceptional Children, 72(4), 392-408.Cavkaytar, A. (2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. İ.H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (s. 5- 11). Ankara: Pegem yayınları.Çelenk, S. (2007). İlkokuma-Yazma Öğretimi. Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım.Çolak, A. (2001). Zihin Özürlü Çocuklar İlköğretim Okulu ve Mesleki Eğitim Merkezindeki Özel Eğitim Öğretmenlerinin Zihin Özürlü Çocukların Okuma-Yazma Öğrenmeleri Hakkındaki Görüş ve Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.Çolak, A., Uzuner, Y. (2004). Zihin Özürlü Çocukların Okuma Yazma Öğrenmeleri ve Özel Eğitim Öğretmenleri: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Araştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice.4 (2) 241-270.Demirel, M. (2006). İlkokuma Yazma Öğretimindeki Değişiklikler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.Erdem, C. (2012). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmen Adaylarının Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 1(4), 162-186. Erişim: (27.10.2016), http://www.turkishstudies.netGül, G. (2007). Okuryazarlık Sürecinde Aile Katılımının Rolü. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(1), 17-30.Gürsel, O. (2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler Ve Özel Eğitim. İ.H. Diken (Ed.). Özel eğitimde değerlendirme (s. 31). Ankara: Pegem yayınları.MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.Nichtern, S., (1974). Helping the Retarded Children. New York:Grosset&Dunlop.Phelps J., Stempel L. ve Speck G. (1985). The Children’s Handwriting Scale: A New Diagnastic Tool. Journal of Educational Research, 79 (1).Ruppar, A., L. (2013). Authentic Literacy and Communication in Inclusive Settings for Students With Significant Disabilities. Teaching Exceptional Children, Vol. 46, No. 2, pp. 44-50. Schneck, C. M. (1991). Comparison Of Pencil–Grip Patterns İn First Graders With Good And Poor Writing Skills. The American Journal of Occupational Therapy, 45 (8).Şengül, H. (2008). Özel Eğitim Öğretmenlerinin Zihin Engelli Çocuklara Okuma-Yazma Öğretiminde Kullandıkları Yöntemlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.Tseng, M. H. ve Cermak, S. A. (1993). The İnfluence Of Ergonomic Factors And Perceptual Motor Abilities On Handwriting Performance. The American Journal of Occupational Therapy, 47(10).Wehmeyer, M. L., Lattin, D. L., Lapp-Rincker, G., ve Agran, M. (2003). Access To The General Curriculum Of Middle School Students With Mental Retardation: An Observational Study. Remedial and Special Education, 24, 262–272.doi:10.1177/07419325030240050201.Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mukaddes Sakallı Demirok Bu kişi benim

Ayşegül Akçam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

Chicago Demirok, Mukaddes Sakallı, ve Ayşegül Akçam. “Özel Gereksinimli Çocukların Okuma Yazma Öğrenmelerine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Kıbrıs Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi 2, sy. 4 (Şubat 2019): 85-97.

Kıbrıs Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.