Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“EVERYONE LIVES IN HEART’S CAGE, WATCHING THE EARTH THROUGH WOUNDS”: HILÂL KARAHAN POETRY

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 26, 440 - 448, 17.06.2019
https://doi.org/10.12981/mahder.545223

Öz

Hilâl Karahan is publishing poetry,
interview and research texts since 2000.
Karahan interrogates tradition with her lyrical and mystical poems and
questions the woman’s place in society with her narrative poems.
Hilâl Karahan’s poems, which are
connotative to laments, letters, songs, share the pain of women and children
especially.
In Karahan’s poems,
sections that are written on the right, in italics and different fonts are
noteworthy. She uses collage technique which is a postmodern method in
poetry. These poems can be read as one or two poems. Poems have varios
distinct poetry personas. These subconscious collages show the polyphony of the
poet’s poems.
Karahan
tries to catch the rhythm of the psalms of Psalter, the hymns read in the
rituals and the monuments (The God’s attribute, the first part of the Torah,
the creation of man) read in the verses.
Hilâl Karahan, who tries to reproduce the first voice during the
creation of the universe -and all sounds derived from it- in her poems,
questions the human relationship and reflects the role of language in human
creation in the light of the mystical terms.



In our study, the multilayered
structure of Karahan’s poetry is shown. The aim of our study is to show the
sources of the poems of Hilâl Karahan (Sufism, Torah, the doctrine of Yoga
...), poetry writing method (collage) and its contribution to our literature
with examples.

Kaynakça

  • Ahmet Hâşim (2001). Bütün Şiirleri. Haz: İnci Enginün, Zeynep Kerman, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • AKTULUM, Kubilây (2007). Metinlerarası İlişkiler. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • EAGLETON, Terry (2011). Şiir Nasıl Okunur. Çev. Kaya Genç, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • KARAHAN, Hilâl (2003). İç Sözlük-Bir Günün Özeti. Ankara: Kül Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Ateşi Bölen Gece. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Gecikmiş Mumya. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Giz ve Sis. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Kırk Yama Kırk Yara. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Tepenin Önünde. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KOŞAR, Emel (2017). “Rakamlara İndirgenen Hayatların Şiiri”, www.yenicikanlar.com.tr, Erişim: 21.12. 2017.
  • TUNALI, İsmail (2014). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

“HERKES KALBİNİN KAFESİNDE YAŞAR, YARASINDAN BAKAR DÜNYAYA”: HİLÂL KARAHAN ŞİİRİ

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 26, 440 - 448, 17.06.2019
https://doi.org/10.12981/mahder.545223

Öz

Hilâl
Karahan 2000 yılından itibaren şiir, röportaj ve inceleme yazıları yayımlıyor. Karahan,
lirik ve tasavvufî şiirleriyle geleneği dönüştürürken anlatımcı şiirleriyle
kadının toplumdaki yerini sorgular. Hilâl Karahan ağıtları, mektupları,
şarkıları çağrıştıran şiirleriyle özellikle kadınların ve çocukların acılarına
ortak olur. Karahan’ın şiirlerinde sağa yaslı, italik ve farklı puntoyla
yazılmış bölümler dikkati çeker. Şiirde postmodern bir usul olan kolaj
tekniğini kullanır. Söz konusu şiirler tek veya iki şiir olarak da okunabilir.
Şiirde birden fazla şiir öznesi vardır. Bu bilinçaltı kolajları şairin
şiirlerinin çok sesliliğini gösterir. Karahan makamla okunan Zebur surelerinin,
âyinlerde okunan ilahilerin ve tekvinlerin (Allah’ın sıfatı, yoktan var etme,
Tevrat’ın ilk bölümü, insanın yaratılışı) ritmini şiirlerinde yakalamaya
çalışır. Evrenin yaratılışı sırasındaki ilk sesi -ona göre bütün sesler
ondan türemiştir- şiirlerinde çoğaltmaya çalışan Hilâl Karahan dil insan
ilişkisini sorgular ve dilin insan yaratılışındaki rolünü tasavvufî terimlerin
ışığında okura yansıtır.



Çalışmamızda Karahan’ın şiirinin katmanlı yapısı
gösterilmiştir. Çalışmamızın amacı Hilâl Karahan’ın şiirlerinin kaynaklarını
(tasavvuf, Tevrat, Yoga öğretisi...), şiir yazma yöntemini (kolaj) ve
edebiyatımıza katkısını örneklerle göstermektir

Kaynakça

  • Ahmet Hâşim (2001). Bütün Şiirleri. Haz: İnci Enginün, Zeynep Kerman, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • AKTULUM, Kubilây (2007). Metinlerarası İlişkiler. İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • EAGLETON, Terry (2011). Şiir Nasıl Okunur. Çev. Kaya Genç, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • KARAHAN, Hilâl (2003). İç Sözlük-Bir Günün Özeti. Ankara: Kül Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Ateşi Bölen Gece. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Gecikmiş Mumya. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Giz ve Sis. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Kırk Yama Kırk Yara. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KARAHAN, Hilâl (2017). Tepenin Önünde. İstanbul: Yasak Meyve Komşu Yayınları.
  • KOŞAR, Emel (2017). “Rakamlara İndirgenen Hayatların Şiiri”, www.yenicikanlar.com.tr, Erişim: 21.12. 2017.
  • TUNALI, İsmail (2014). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Koşar 0000-0003-3178-5771

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Koşar, E. (2019). “HERKES KALBİNİN KAFESİNDE YAŞAR, YARASINDAN BAKAR DÜNYAYA”: HİLÂL KARAHAN ŞİİRİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 12(26), 440-448. https://doi.org/10.12981/mahder.545223