Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kur’an Kursu Öğreticilerinin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 1, 217 - 241, 30.06.2019

Öz

Bu araştırmada, Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı Kur’an kurslarında görevli Kur’an kursu öğreticilerinin, meslektaşlarının mesleki ilkelere uyma düzeyine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Betimsel tarama deseni ile yürütülen araştırmanın evrenini
Ankara ilindeki 1.717 öğretici, örneklemini ise Ankara merkez ilçelerinde görev yapan 858 öğretici
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş
olan Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri IBM
SPSS 23 programında analiz edilmiş, yüzde, frekans, aritmetik ortalama gibi betimsel istatistik teknikleri ile t-Testi, ANOVA gibi çıkarımsal istatistik teknikleri kullanılmıştır.
Mesleki Etik İlkeler Ölçeğinden alınan puanlara göre öğreticilerin, meslektaşlarının mesleki etik ilkelere uyma düzeyine ilişkin görüşleri arasında cinsiyet, görev, hafızlık durumu, öğrenim durumu
ile görev yapılan kurs türüne göre anlamlı olarak farklılık tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Acar, Ahmet Cevat. “İş Ahlakı”.Çağımızın Ahlak Bunalımları ve Çözüm Arayışları Milletlerarası Tartışmalı İlmi Toplantı. 351-377.İstanbul: Ensar Neşriyat, 2009.
  • Altınkurt, Yahya - Yılmaz, Kürşat. “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlerin Mesleki Etik Dışı Davranışlar ile İlgili Görüşleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22(2011): 113-128.
  • Akyol-Kahveci, Sümeyya. Türk Modernleşmesi ve Din-Devlet İlişkileri Bağlamında Kur’an Kursu Öğreticilerinin Yetkeleri ve Toplumsal Cinsiyet Algıları. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2014.
  • Ankara Müftülüğü, Kur’an Kursları Bilgiler. Erişim: 14 Nisan 2016. https://dibwebfiles1we1.blob.core.windows.net/spfiles/WEBSPDFS/UserFiles/ank ara/UserFiles/Files/Ankara_K.Kurslari_9cd8c419-85fa-448d-b61ce7e88c67b6db.pdf Aydın, İnayet. Eğitim ve Öğretimde Etik. 2. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006. Aydın, İnayet. Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik.4. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2010.
  • Balcı, Ali. Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler). 11. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2015.
  • Brown, JoAnne. The Definition of a Profession: The Authority of Metaphor in The History Of İntelligence Testing 1890-1930. Princeton UniversityPress, 1992.
  • Bursal, Murat. SPSS ile Temel Veri Analizleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 2017.
  • Buyrukçu, Ramazan. Kur’an Kurslarında Din Eğitimi ve Öğretiminin Verimliliği Üzerine Bir Araştırma (Göller Bölgesi Örneği). Isparta: Fakülte Kitabevi, 2001.
  • Büyüköztürk, Şener – Çakmak, Ebru K. – Akgün, Özcan E. – Karadeniz Şirin – Demirel, Funda. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 20. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2016.
  • Carpenter, D. Stanley. “Professionalism”, Student Servise: A Handbook for The Profession. Four Edition. John Wiley&Sons, 2003: 573-591.
  • Creswell, John W. Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Trc. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap, 2013.
  • Çekin, Abdulkadir. Kur’an Kursu Öğreticilerinin İş Doyum Düzeyleri (Ankara İli Örneğinde Bir Alan Araştırması). Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2011.
  • Çokluk, Ömay - Kayri, Murat. “Kayıp Değerlere Yaklaşık Değer Atama Yöntemlerinin Ölçme Araçlarının Geçerlik ve Güvenirliği Üzerindeki Etkisi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/1 (2011): 289-309.
  • Devlet Memurları Kanunu (657 Sayılı Kanun). 23.07.1965 Tarih ve 12056 Sayılı Resmi Gazete.
  • DİB. 2016 Faaliyet Raporu. Ankara: 2017. Erişim: 14 Temmuz 2018.https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/Documents/2016%20Y%C4%B1l%C4 %B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf, 46. DİB. Sözleşmeli Personele Yönelik Mesleğe Hazırlık Eğitim Programı (Kur’an Kursu Öğreticileri). Ankara: 2018. Erişim: 15 Temmuz 2017. https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/Documents/S%C3%B6zle%C5%9Fmeli%20Personele %20Y%C3%B6nelik%20Mesle%C4%9Fe%20Haz%C4%B1rl%C4%B1k%20E%C4%9Fitim%20 Program%C4%B1%20(Kur'an%20Kursu%20%C3%96%C4%9Freticileri)- 2018%20YEN%C4%B0.pdf.
  • Doğan, Ahmet. Din Görevlilerinin Mesleki Aidiyetleri, Mesleki Tükenmişlik Tutumları ve Hizmet İçi Eğitime Bakışları. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2013. Goode, William. Topluluk İçinde Topluluk; Meslekler, Meslekler ve Sosyoloji, Trc. Zafer Cirhinlioğlu. Ankara: Gündoğan Yayınları, 1996.
  • Johnson, Burke- Christensen Larry. Eğitim Araştırmaları Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar. Trc. Ed. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap, 2014. Kalabalık, Halil. “İdarede Etik Davranışlar ve Bunları Destekleyen Mekanizmalar”. Teorik ve Pratik Yönleriyle Ahlak. Ed. Recep Kaymakcan - Mevlüt Uyanık. 515-554. İstanbul:Dem Yayınları, 2007.
  • Kamu Görevlileri Etik Kurulu, Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, 13.04.2005 Tarih ve 25785 Sayılı Resmi Gazete. Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 26. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2014. Karasu, Koray. Profesyonelleşme Olgusu ve Kamu Yönetimi. Ankara: Mülkiyeliler Birliği Yayınları, 2001.
  • Kınacı-İnce, Fatma Betül. Mesleki Etik İlkelere İlişkin Anadolu ve Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Görüşleri (İzmir İli Örneği).Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, 2014.
  • Kligiene, Stanislava N. “Digital Footprints in The Context of Professional Ethics”. Vilnius University Informatics in Education 11/1: 65-79.
  • Klimsza, Lucjan. Business Ethics: Introduction to The Ethics of Values. 2014. Erişim: 28 Eylül 2016.
  • http://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/144703/c898342bbb24ced9e7004 e2d20d03267.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Koç, Ahmet, Kur’an Kurslarında Eğitim ve Verimlilik. Ankara: İlahiyat Yayınları, 2005.
  • Korkmaz, Mehmet. Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Açısından Kendilerini Değerlendirmeleri. Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, 2009.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi”, Din Eğitimi El Kitabı, Ed. Recai Doğan – Remziye Ege. 340-368. Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.
  • Köklü, Nilgün - Büyüköztürk, Şener - Çokluk-Bökeoğlu, Ömay. Sosyal Bilimler İçin İstatistik. 2. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2007.
  • Kuzgun, Yıldız. Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2009.
  • Manolova, Oxana. Mesleki Etik İlkelere İlişkin Türkiye ve Moldova’daki İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Görüşü. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2011.
  • Örenel, Sena. Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının İlköğretim ve Orta Öğretim Öğrencilerinin Algılarıyla Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2005.
  • Özbek, Oğuz. Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Etik İlkeleri ve Bu İlkelere Uyma Düzeyleri. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2011.
  • Özdamar, Kazım.Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1.Yenilenmiş 9. Baskı. Eskişehir: Nisan Kitabevi, 2013.
  • Özgen, Canan. “Mühendislik Etiği Eğitimi”. Multidisipliner Etik Kongresi Bildiri Kitabı (Niğde, 28-30 Mayıs 2012,). 10-20. Erişim: 1 Nisan 2018 http://kongre.nigde.edu.tr/mdek/dosyalar/mdekbildirikitabi.pdf. Sakar, Nilgün. Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme ile Algıladıkları Mesleki Etik İlkelerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, 2015.
  • Sakin, Ahmet. Okul Öncesi Öğretmenlerin Mesleki Etik Davranışlar Hakkında Görüşleri ile Ahlaki Yargı Düzeyleri ve Öğretmenlik Tutumlarının İncelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, 2007.
  • Selimoğlu, Oğuz. Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Bakış Açısı ile Okul Yöneticisinin Etik İlkelere Uyma Düzeyi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, 2008.
  • Strahlendorf, Peter. “Professional Ethics”. ASSE Professional Development Conference and Exposition. (Las Vegas, 7-10 June 2004).
  • Sözleşmeli Personel Pozisyonlarında Çalışanların Memur Kadrolarına Atanması Amacıyla Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname (632 Sayılı KHK). 04.06.2011 Tarih ve 27954 (Mükerrer) Sayılı Resmi Gazete.
  • Şakar, Mehmet Cafer. İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Etik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 2010.
  • Tabachnick, Barbara G. Ve Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Sixth Edition. New Jersey: Pearson Education, 2013.
  • Trull, Joe E. - Carter, James E. Ministerial Ethics Moral Formation for Church Leaders. Second Edition. Michian: Baker Academic, 2004.
  • Türk Dil Kurumu. “Meslek”. Büyük Türkçe Sözlük. Erişim: 10 Aralık 2017.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.G TS.5a9e93fd0b9a94.15800681. Uğraş, Sinan. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleki Etik ve Mesleki Motivasyon Durumlarının Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, 2018.
  • Usluer, Erdal. Meslek İnceleme Kılavuzu. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2005.
  • Yükseköğretim Kurulu. Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. 2018. Erişim: 8 Eylül 2018. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/AA_Sunus_+Onsoz_Uygulam a_Yonergesi.pdf.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şefika Mutlu 0000-0001-6394-6651

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Mutlu, Şefika. “Kur’an Kursu Öğreticilerinin Mesleki Etik İlkelere Uyma Düzeylerinin İncelenmesi”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10/1 (Haziran 2019), 217-241.

Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.

26511