Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining The Perceptions of Teachers on EBA (Educational Informatics Network) Through Metaphors

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 6, 247 - 259, 31.07.2019
https://doi.org/10.33723/rs.563661

Öz

The aim of this study is to determine the perceptions of
the teachers on EBA (Educational Informatics Network) through metaphors. The
study group is constituted by 
 the 74 Geography teachers
who attended “Fatih Projesi Ders Akış Tasarımı” in-service training course
held in İstanbul between 2016-2017 school year and again 52 teachers from
different branches, attended “Fatih Projesi-EBA Seçmeli Ders Çalıştayı” in
Balıkesir between 2016-2017 school year, totally 126 teachers. The data of the
research has been derived from the teachers by completing  by
completing “EBA like……….., because……………” sentences.  Qualitative
research methods were used in data analysis.  At the end of the
study, 115 different metaphors were determined in 7 different categories about
EBA.  The categories from which metaphors are generated mostly are
respectively; the portal with rich contents (30 metaphors), the portal which
supports education (23 metaphors), the portal with useful contents (21
metaphors), the portal where the contents are found difficulty (13 metaphors),
the portal which can not be included in any categories (11 metaphors), the
portal which should be developed ( 7 metaphors), the portal which have
indispensable contents (6 metaphors), and the portal which will develop
according to the quantity of given support (4 metaphors).  The
analyzes of the metaphors which have been constituted according to the
categories have been done with content analysis method which is one of the
qualitative research methods and the suggestions are offered within the context
of the evaluation results of the study.

Kaynakça

  • Arslan, A., Zengin, R., (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 55(2), 23-36Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), sayı 10(3), s.1293-1322.Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları İle İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, sayı 6 (4), s. 693-712.
  • Fatih Projesi, (2019). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/index.html#about adresinden 3 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Teknoloji ve Sosyal Ağ Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları, The Journal of Academic Social Science Studies, 25-1, 483-496, http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2229
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Goodman, N. (2003). Ay Aydınlığı Olarak Eğretileme. Kitap-lık. (Çev: Mehmet H. Doğan). YKY. 65(Ekim). 71 -74. İstanbul.
  • Korucu, T.A., Usta, E., Yavuzaslan, İ., F., (2016). Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Kullanımı: 2007-2016 Döneminde Türkiye’de Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi, Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 2(2), 81-92, https://www.researchgate.net/publication/301795258_Ortaogretim_Ogrencilerin_Artirilmis_Gerceklik_Uygulamalari_Hakkinda_Urettikleri_Metaforlar adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Özer S., Türel, Y., K., (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının E-Kitap ve Etkileşimli E-Kitap Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. 6(2). 1-23. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tojqi/article/view/5000116963/5000108879 adresinden erişilmiştir.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Tamimi, Y. (2005). Örgüt Kültürünün Metaforlarla Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalap, H., Yılmaz, A. (2017). Türkçe Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Milli Kültür Araştırmaları Dergisi. 1(1), 13-24. https://dergipark.org.tr/download/article-file/316540 adresinden erişilmiştir.
  • Yeğitek, (2017). www.eba.gov.tr adresinden 6 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 81-82

ÖĞRETMENLERİN EBA(EĞİTİM BİLİŞİM AĞI) İLE İLGİLİ ALGILARININ EĞRETİLEMELER ARACILIĞIYLA BELİRLENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 6, 247 - 259, 31.07.2019
https://doi.org/10.33723/rs.563661

Öz

Bu
çalışmanın amacı öğretmenlerin EBA(Eğitim Bilişim Ağı) ‘ya ilişkin algılarının eğretilemeler
(metafor) aracılığıyla belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında İstanbul’da düzenlenen “Fatih Projesi Ders Akış
Tasarımı” hizmetiçi eğitim kursuna katılan 74 coğrafya öğretmeni ve 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Balıkesir’de düzenlenen “Fatih Projesi-EBA Seçmeli Ders
Çalıştayı”na katılan farklı branşlardan 52 öğretmen olmak üzere toplam 126
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya ait veriler, öğretmenlerin “EBA……………………………………….gibidir,
çünkü………………..……………………………….……..” cümlesini tamamlamalarıyla elde edilmiştir.
Verilerin analizinde nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma sonunda
EBA hakkında 7 farklı boyutta 115 farklı eğretileme belirlenmiştir. En fazla eğretileme
üretilen boyutlar sırasıyla; zengin içeriğe sahip portal (30 eğretileme),
eğitime yardımcı portal (23 eğretileme), yararlı içeriklerin olduğu portal (21 eğretileme),
içeriklerin zor bulunduğu portal (13 eğretileme), herhangi bir boyuta dahil
edilemeyen (11 eğretileme), gelişmesi gereken bir portal (7 eğretileme), vazgeçilemez
içeriklerin olduğu bir portal (6 eğretileme) ve destek verildiği ölçüde
gelişecek bir portal (4 eğretileme) olarak belirlenmiştir. Boyutlara göre
oluşturulan eğretilemelere ilişkin analizler nitel araştırma yöntemlerinden
içerik analizi ile yapılmış ve değerlendirme sonuçları bağlamında öneriler
geliştirilmiştir. 

Kaynakça

  • Arslan, A., Zengin, R., (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknoloji Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies. 55(2), 23-36Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), sayı 10(3), s.1293-1322.Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları İle İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, sayı 6 (4), s. 693-712.
  • Fatih Projesi, (2019). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/index.html#about adresinden 3 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen Adaylarının Teknoloji ve Sosyal Ağ Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları, The Journal of Academic Social Science Studies, 25-1, 483-496, http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2229
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Goodman, N. (2003). Ay Aydınlığı Olarak Eğretileme. Kitap-lık. (Çev: Mehmet H. Doğan). YKY. 65(Ekim). 71 -74. İstanbul.
  • Korucu, T.A., Usta, E., Yavuzaslan, İ., F., (2016). Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Kullanımı: 2007-2016 Döneminde Türkiye’de Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi, Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 2(2), 81-92, https://www.researchgate.net/publication/301795258_Ortaogretim_Ogrencilerin_Artirilmis_Gerceklik_Uygulamalari_Hakkinda_Urettikleri_Metaforlar adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Özer S., Türel, Y., K., (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının E-Kitap ve Etkileşimli E-Kitap Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. 6(2). 1-23. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tojqi/article/view/5000116963/5000108879 adresinden erişilmiştir.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Tamimi, Y. (2005). Örgüt Kültürünün Metaforlarla Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalap, H., Yılmaz, A. (2017). Türkçe Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Milli Kültür Araştırmaları Dergisi. 1(1), 13-24. https://dergipark.org.tr/download/article-file/316540 adresinden erişilmiştir.
  • Yeğitek, (2017). www.eba.gov.tr adresinden 6 Nisan 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 81-82
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Dündar 0000-0003-0807-0030

Mustafa Karaağaçlı 0000-0003-3488-1021

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Dündar, E., & Karaağaçlı, M. (2019). ÖĞRETMENLERİN EBA(EĞİTİM BİLİŞİM AĞI) İLE İLGİLİ ALGILARININ EĞRETİLEMELER ARACILIĞIYLA BELİRLENMESİ. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 2(6), 247-259. https://doi.org/10.33723/rs.563661
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs