Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Schindlerin Listesi” Soykırım Öyküsünden Sinema-Mimarlık Arakesitinde “Berlin Yahudi Müzesi” Mekansal Çözümlemeleri

Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 53 - 74, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.515368

Öz

Bu çalışmada insanlık tarihinin
dramatik hallerinden soykırımı, sinema sanatında Schidlerin Listesi (Schindler's List,  Steven Spielberg, 1993) filmi ve mimarlık
sanatında Daniel Liebenskind ‘ın Yahudi müzesi üzerinden çözümlemeye
çalışılmıştır. Diğer bir deyişle bu çalışma, Berlin Yahudi müzesini mimarı bir
eser olarak Schidlerin
Listesi,  filmindeki bilişsel hafızası ile
karşılaştırmayı ve desteklemeyi denemektedir. Mimarlık ve sinema sanatı yoluyla
bellek kavramı bir anlatı ve ifade aracı haline dönüştürülerek benzerlik ve
farklılıklar açığa vurulmaktadır.



 



Yahudi müzesi inkâr edilen ve
unutturulmak istenen hatıraların neredeyse bir reenkarnasyonu gibidir. Diğer
bir deyişle, bu müze temsili bir mekânın üretimini açığa vurmaktadır. Bu dışa
vurum “özür dileme eylemini” sergilemek ve ezilen insanların deneyimlerini
empati olarak yeniden formüle etmekle sağlanmaktadır. Bina ve mekânsal kurgusu
kolektif hafızayı canlı tutmaktadır. Bu canlılık ancak insanlık tarihi boyunca
yapılan haksızlıkların, adaletsizliklerin neden olduğu yıkımlardan alınan
derslerin sembolik uyarısıdır. Benzer hatalardan kaçınılması gerektiğine dair
mekânsal bir vurgudur.



Mimarlık, Yahudi müzesi yoluyla
bir sanat olarak kendi payına düşeni yapmayı amaçlarken sinema sanatında
Schindler’in listesi filmi ile katledilen Yahudilerin hikâyesini anlatarak
sinematografik bir hafıza inşa etmiştir. 

Kaynakça

  • Baudrillard, J. 2016. Simulacra and Simulation, S.F. Glaser, The University of Michigan Press.
  • Beşışık, G. 2013. Sinema Ve Mimarlıkta Mekân Kurgusu Ve Kavrayışı, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi Mimarlık Bölümü, Bina Bilgisi Anabilim Dalı, Şubat 2013
  • Bianchini, M.C. (2014). “When memory becomes heritage: Experiences from Santiago, Chile”. Culture & History Digital Journal, 3(2), doi: http://dx.doi.org/10.3989/chdj.2014.023
  • Bilge, A.G., Güler, K. 2016. Berlin Duvarı: Utanç Duvarından Anıta, Mimar.ist, sayı 56, syf 57-65. Branko Lustig Gerald R. Molen Steven Spielberg (Yapımcı), Steven Spielberg (Yönetmen).(1993). Schindler's List [Sinema Filmi]. ABD: Universal
  • Dear, M., 1994. Between Architecture and Film, Architecture & Film, Architectural Design, Maggie Toy , London, 9,13.
  • Günay,. Z. 2016. Miraslaştırılarak Anma ve Karartarak Pazarlama Üzerine, Mimar.ist, sayı 56, syf 44-48
  • Heynen, H. 1999. Architecture and Modernity/Mimarlık ve Modernite, çeviri: Nalan Bahçekaıl, Rahmi Öğdül, Versus Kita, İstabul.sayfa 273-282.
  • Pallasmaa, J. 1996. Tenin Gözleri. Çeviri: Aziz Ufuk Kılıç, YEM yayınları, İstanbul.
  • Pamuk, O. (2010) Masumiyet Müzesi, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • https://www.universalpictures.com/movies/schindlers-list
  • https://libeskind.com/work/jewish-museum-berlin/
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Schindler%27in_Listesi
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Alkan Bala

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019

Kaynak Göster

APA Bala, H. A. (2019). “Schindlerin Listesi” Soykırım Öyküsünden Sinema-Mimarlık Arakesitinde “Berlin Yahudi Müzesi” Mekansal Çözümlemeleri. SineFilozofi53-74. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.515368