Bu çalışmada insanlık tarihinin
dramatik hallerinden soykırımı, sinema sanatında Schidlerin Listesi (Schindler's List, Steven Spielberg, 1993) filmi ve mimarlık
sanatında Daniel Liebenskind ‘ın Yahudi müzesi üzerinden çözümlemeye
çalışılmıştır. Diğer bir deyişle bu çalışma, Berlin Yahudi müzesini mimarı bir
eser olarak Schidlerin
Listesi, filmindeki bilişsel hafızası ile
karşılaştırmayı ve desteklemeyi denemektedir. Mimarlık ve sinema sanatı yoluyla
bellek kavramı bir anlatı ve ifade aracı haline dönüştürülerek benzerlik ve
farklılıklar açığa vurulmaktadır.
Yahudi müzesi inkâr edilen ve
unutturulmak istenen hatıraların neredeyse bir reenkarnasyonu gibidir. Diğer
bir deyişle, bu müze temsili bir mekânın üretimini açığa vurmaktadır. Bu dışa
vurum “özür dileme eylemini” sergilemek ve ezilen insanların deneyimlerini
empati olarak yeniden formüle etmekle sağlanmaktadır. Bina ve mekânsal kurgusu
kolektif hafızayı canlı tutmaktadır. Bu canlılık ancak insanlık tarihi boyunca
yapılan haksızlıkların, adaletsizliklerin neden olduğu yıkımlardan alınan
derslerin sembolik uyarısıdır. Benzer hatalardan kaçınılması gerektiğine dair
mekânsal bir vurgudur.
Mimarlık, Yahudi müzesi yoluyla
bir sanat olarak kendi payına düşeni yapmayı amaçlarken sinema sanatında
Schindler’in listesi filmi ile katledilen Yahudilerin hikâyesini anlatarak
sinematografik bir hafıza inşa etmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019 |