Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 5 - 25, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.517688

Öz

Kaynakça

  • Akarsu, Özge, (2015). “Spinoza ve Hobbes’ta Çokluk Kavramı”, Güçlü Ateşoğlu & Eylem Canaslan (der.) , Spinoza ile Karşılaşmalar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s. 208.Argın, Şükrü, (2017). “Spinoza ile Karşılaşmalar ya da Düşünce Dünyamızın Spinoza ile İmtihanı”, Teorik Bakış, 9, s. 21. Baker, Ulus, (2009). “Kullanışlı Bir Felsefe: Spinozacılık”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 17-19.Baker, Ulus, (2009). “Spinoza ve Aşkın Diyalektiği”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 28.Baker, Ulus, (2009). “Spinoza: Hayatın Geometrisi”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 31.Baker, Ulus, (2009). “Spinoza’nın Etika’sının Sunuluşu”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 46.Benzer, Cemal, (2017). “Spinoza’da Bireylik Özü ve Kimliği Olarak Conatus”, Teorik Bakış, 9, s. 133. Balanuye, Çetin, (2016). Spinoza Bir Hakikat İfadesi, İstanbul: Say Yayınları. Balanuye, Çetin, (2017). Spinoza’nın Sevinci Nereden Geliyor? Reddedilemeyecek Bir Felsefi Teklif, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bali, Cemal Bâli, (2016). Varolma Direnci ve Özerklik Bir Hak Kuramı İçin Spinoza’la, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Barbarosoğlu, Fatma, (2011). “Taşranın ve Büyük Kentin Endam Aynası: Köy”, Tanıl Bora (der.), Taşraya Bakmak, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 248.Ceylan, Nuri Bilge, (2012). “Nuri Bilge Ceylan ile Kişisel Yolculuklar”, Mehmet Eryılmaz (der.), Söyleşiler, İstanbul: Norgunk Yayıncılık, s. 20-23-88-90.Deleuze, Gilles, (2000). Spinoza Üzerine On Bir Ders. (U. Baker, Çev.), Ankara: Öteki Yayınları.Deleuze, Gilles, (2005). Spinoza Pratik Felsefe. (U. Baker, Çev.), İstanbul: Norgunk Yayıncılık.Deleuze, Gilles, (2013). Spinoza ve İfade Problemi (A. Nahum, Çev.), İstanbul: Norgunk Yayıncılık.Fransez, Moris, (2012). Spinoza’nın Tao’su Akıllı İnançtan İnançlı Akla, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.Gamlund, Espen, (2007). “Who Has Moral Status in the Environment? A Spinozistic Answer”, The Trumpeter Journal of Ecosopy, 23 (1), s. 7.Gürbilek, Nurdan, (2010). Yer Değiştiren Gölge, İstanbul: Metis Yayıncılık.Hardt, Michael, (2012). Felsefede Bir Çıraklık. (İ. Öğretir & A. Utku, Çev.), İstanbul: Otonom Yayıncılık.Kalaycı, Nazile, (2015). “Spinoza’nın Ethica’sı Bağlamında Mizahın Politik İşlevi”, Güçlü Ateşoğlu & Eylem Canaslan (der.) , Spinoza ile Karşılaşmalar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s. 245.Kolukısa, Emrah, (2018). “Nuri Bilge Ceylan: Hissetmek Değil Anlamak Önemli”, http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kultursanat/985762/Nuri_Bilge_Ceylan__Hissetmek_degil_anlamak_onemli.html. Erişim Tarihi: 10.12.2018.Kural, Nil, (2018). “Sevilmesi Zor Bir Karakter Kurmak Önemliydi”, http://www.milliyet.com.tr/sevilmesizorbirkarakterkurmak/pazar/haberdetay/27.05.2018/2676671/default.htm. Erişim Tarihi: 10.12.208.Mollaer, Fırat, (2018). “Taşra: Bir Varoluş Olgusu – ‘Ahlat Ağacı’nı Bir Taşra Metaforu Olarak Okumak”, http://www.e-skop.com/skopbulten/tasra-bir-varolus-olgusu-–-“ahlat-agaci”ni-bir-tasra-metaforu-olarak-okumak/3841. Erişim Tarihi: 15.12.2018.Nahum, Alber, (2010). “Ölüm Değil, Hayatı Düşünmek: Spinoza’nın Ölümü Kavrayışına İlişkin Bir Taslak”, A. Özgün & Y. M. Madra & A. O. Gültekin (yay. haz.), Sanat ve Arzu Seminerleri 2010, İstanbul: Norgunk Yayıncılık, s. 91-93.Öztürk, Serdar, (2018). “Ahlat Ağacı: ‘Yüce Dış Ses’in Kuşattığı Film, SineFilozofi Dergisi, 3(5), s. 227.Spinoza, Benedictus (2011). Etika. (H. Z. Ülken, Çev.), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Tatián, Diego, (2016). Spinoza. Bir Başlangıç. (A. Dokuzlu, Çev.), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Yaşar, Iraz, (2017). “Conatus Versus Güç İstenci”, Teorik Bakış, 9, s. 53. Yücefer, Hakan, (2017). “Ahlak için Başka Bir Soykütük: Deleuze’e Göre Spinoza’nın Pratik Felsefesi”, Teorik Bakış, 9, s. 79-80.

Ahlat Ağacı ve Var-Kalma Çabası

Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 5 - 25, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.517688

Öz

Bu çalışmada, Ahlat Ağacı (Nuri Bilge Ceylan, 2018) filmi, Spinoza felsefesinde önemli bir yere sahip olan “var-kalma çabası [conatus]” kavramından hareketle analiz edilmiştir. Çalışmanın amacı, Ceylan’ın filmi ile “var-kalma çabası [conatus]”  kavramı arasındaki ilişkileri irdelemektir. “Var-kalma çabası [conatus]” kavramını  günümüz Türk sinemasının önemli yönetmenlerinden birisi olan Ceylan’ın son filmi üzerinden ele alan bu çalışmada, filmdeki ana karakterlerin taşrada var-kalma çabaları, arzuları, yaşadıkları karşılaşmalar, sevinç ve kederler ile Spinoza felsefisinin temel kavramlarının filmdeki izleri takip edilerek, ele alınıp incelenmekte ve film ile Spinoza felsefesi arasında kurulan bağlantılar ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Akarsu, Özge, (2015). “Spinoza ve Hobbes’ta Çokluk Kavramı”, Güçlü Ateşoğlu & Eylem Canaslan (der.) , Spinoza ile Karşılaşmalar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s. 208.Argın, Şükrü, (2017). “Spinoza ile Karşılaşmalar ya da Düşünce Dünyamızın Spinoza ile İmtihanı”, Teorik Bakış, 9, s. 21. Baker, Ulus, (2009). “Kullanışlı Bir Felsefe: Spinozacılık”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 17-19.Baker, Ulus, (2009). “Spinoza ve Aşkın Diyalektiği”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 28.Baker, Ulus, (2009). “Spinoza: Hayatın Geometrisi”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 31.Baker, Ulus, (2009). “Spinoza’nın Etika’sının Sunuluşu”, Ege Berensel (der.), Yüzeybilim Fragmanlar, İstanbul: Birikim Yayınları, s. 46.Benzer, Cemal, (2017). “Spinoza’da Bireylik Özü ve Kimliği Olarak Conatus”, Teorik Bakış, 9, s. 133. Balanuye, Çetin, (2016). Spinoza Bir Hakikat İfadesi, İstanbul: Say Yayınları. Balanuye, Çetin, (2017). Spinoza’nın Sevinci Nereden Geliyor? Reddedilemeyecek Bir Felsefi Teklif, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bali, Cemal Bâli, (2016). Varolma Direnci ve Özerklik Bir Hak Kuramı İçin Spinoza’la, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Barbarosoğlu, Fatma, (2011). “Taşranın ve Büyük Kentin Endam Aynası: Köy”, Tanıl Bora (der.), Taşraya Bakmak, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 248.Ceylan, Nuri Bilge, (2012). “Nuri Bilge Ceylan ile Kişisel Yolculuklar”, Mehmet Eryılmaz (der.), Söyleşiler, İstanbul: Norgunk Yayıncılık, s. 20-23-88-90.Deleuze, Gilles, (2000). Spinoza Üzerine On Bir Ders. (U. Baker, Çev.), Ankara: Öteki Yayınları.Deleuze, Gilles, (2005). Spinoza Pratik Felsefe. (U. Baker, Çev.), İstanbul: Norgunk Yayıncılık.Deleuze, Gilles, (2013). Spinoza ve İfade Problemi (A. Nahum, Çev.), İstanbul: Norgunk Yayıncılık.Fransez, Moris, (2012). Spinoza’nın Tao’su Akıllı İnançtan İnançlı Akla, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.Gamlund, Espen, (2007). “Who Has Moral Status in the Environment? A Spinozistic Answer”, The Trumpeter Journal of Ecosopy, 23 (1), s. 7.Gürbilek, Nurdan, (2010). Yer Değiştiren Gölge, İstanbul: Metis Yayıncılık.Hardt, Michael, (2012). Felsefede Bir Çıraklık. (İ. Öğretir & A. Utku, Çev.), İstanbul: Otonom Yayıncılık.Kalaycı, Nazile, (2015). “Spinoza’nın Ethica’sı Bağlamında Mizahın Politik İşlevi”, Güçlü Ateşoğlu & Eylem Canaslan (der.) , Spinoza ile Karşılaşmalar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, s. 245.Kolukısa, Emrah, (2018). “Nuri Bilge Ceylan: Hissetmek Değil Anlamak Önemli”, http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/kultursanat/985762/Nuri_Bilge_Ceylan__Hissetmek_degil_anlamak_onemli.html. Erişim Tarihi: 10.12.2018.Kural, Nil, (2018). “Sevilmesi Zor Bir Karakter Kurmak Önemliydi”, http://www.milliyet.com.tr/sevilmesizorbirkarakterkurmak/pazar/haberdetay/27.05.2018/2676671/default.htm. Erişim Tarihi: 10.12.208.Mollaer, Fırat, (2018). “Taşra: Bir Varoluş Olgusu – ‘Ahlat Ağacı’nı Bir Taşra Metaforu Olarak Okumak”, http://www.e-skop.com/skopbulten/tasra-bir-varolus-olgusu-–-“ahlat-agaci”ni-bir-tasra-metaforu-olarak-okumak/3841. Erişim Tarihi: 15.12.2018.Nahum, Alber, (2010). “Ölüm Değil, Hayatı Düşünmek: Spinoza’nın Ölümü Kavrayışına İlişkin Bir Taslak”, A. Özgün & Y. M. Madra & A. O. Gültekin (yay. haz.), Sanat ve Arzu Seminerleri 2010, İstanbul: Norgunk Yayıncılık, s. 91-93.Öztürk, Serdar, (2018). “Ahlat Ağacı: ‘Yüce Dış Ses’in Kuşattığı Film, SineFilozofi Dergisi, 3(5), s. 227.Spinoza, Benedictus (2011). Etika. (H. Z. Ülken, Çev.), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Tatián, Diego, (2016). Spinoza. Bir Başlangıç. (A. Dokuzlu, Çev.), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.Yaşar, Iraz, (2017). “Conatus Versus Güç İstenci”, Teorik Bakış, 9, s. 53. Yücefer, Hakan, (2017). “Ahlak için Başka Bir Soykütük: Deleuze’e Göre Spinoza’nın Pratik Felsefesi”, Teorik Bakış, 9, s. 79-80.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun M. Töle 0000-0003-4110-9312

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019

Kaynak Göster

APA Töle, H. M. (2019). Ahlat Ağacı ve Var-Kalma Çabası. SineFilozofi5-25. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.517688