Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

FROM “RETURN TO RITUAL” TO “INTERCULTURALISM” : PROJECTIONS IN PETER BROOK’S STAGE PERFORMANCES AND “MAHABHARATA”

Yıl 2019, Sayı: 8, 1 - 17, 21.01.2019

Öz

In
the second half of 20th century it has been observed that there is
different processes of search with Contemporary/Alternative theatre
performances, and that a need for the return to rituals has emerged. This
article reveals at what point the functionality aimed to brought back again to
theatre appears in Peter Brook’s -pre-intercultural and intercultural period-
works with a return to rituals. 

Kaynakça

  • BİRKİYE, Selen Korad.(2007), Çağdaş Tiyatroda Kültürlerarası Eğilim: Peter Brook- Eugenio Barba-Robert Wilson, Ankara: De Ki Yayınevi.
  • BROCKETT, Oscar G. (2000), Tiyatro Tarihi, Ankara: Dost Kitabevi.
  • BROCKETT, Oscar G.- BALL Oscar G. Brockett (2018), Tiyatronun Temelleri, İstanbul: Karakalem Kitabevi.
  • BROOK Peter. (1987), The Shifting Point, Forty Years of Theatrical Exploration 1946- 1987, London: AFA Yayıncılık.
  • BROOK Peter. (1990), Boş Alan, İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • BROOK Peter. (2007), Açık Kapı, Oyunculuk Ve Tiyatro Üzerine Düşünceler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BROOK Peter, (1973), Brook’la Söyleşi, TDR, vol.17, no.3, s.47; Christopher Innes, (2004), Avant-Garde Tiyatro (1882-1992), Çev. Beliz Güçbilmez, Aziz V. Kahraman, Ankara: Dost Kitabevi.
  • BROOK Peter.(1986), “Interview de Peter Brook”, Vogue. PAVIS, Patrice. (1999), Sahneleme-Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.Sibel Kamber, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • CANDAN Ayşın, (1994), Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • COUNSELL Colin. (1996), Signs of Performance: An Introduction to Twentieth-Century Theatre, London: Routledge.
  • DUMUR Guy. (1995), Peter Brook Ne İstiyor?, Çev. Ali Berktay, Agon Tiyatro/Eleştiri İnceleme Tartışma Dergisi, Sayı:7, Ankara.
  • EVANS-JAMES Roose,(1989), Experimental Theatre: From Stanislavsky to Peter Brook, London: Routledge.
  • FISCHER-Lichte, Erika,Das Eigene und das Fremde Theater, Francke Verlag, Tübingen u.Basel 1999,s. 111 , KOCABAY Hasibe Kalkan, (2005), Doğu Batı ekseninde Pater Brook’un Mahabharata’sı. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, Sayı 6, 22-33, Erişim: 01.11.2015 http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/viewFile/1023016155/1023015326
  • HUNT Albert, (1975), Ikler Üzerine Bir Eleştiri, Çev.F.Güllü, H.Gürel, Mimesis 6, Boğaziçi Yayınları
  • HUNT Albert and Geoffrey Reeves, Peter Brook, Directors in Perspective, 1995: Cambridge University Press.
  • INNES Christopher, (1994), Avant-Garde Tiyatro (1892-1992), Çev: Beliz Güçbilmez, Aziz V.Kahraman, Ankara: Dost Yayınevi.
  • KOCABAY Hasibe Kalkan, (2005). Doğu Batı ekseninde Peter Brook’un Mahabharata’sı. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, Sayı 6, 22-33. Erişim: 01.11.2015, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/viewFile/1023016155/1023015326
  • ÖZÜAYDIN N.Uğur, (2006), 20.Yüzyıl Tiyatrosunda Estetik Düşünce, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • PAVIS, Patrice. (1999), Sahneleme-Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.Sibel Kamber, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • MITTER Shomit. (1992), Systems of Rehearsal: Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook, London:Routledge.
  • ŞENER, Sevda, (2006), Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi.

RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”

Yıl 2019, Sayı: 8, 1 - 17, 21.01.2019

Öz

20.yüzyılın ikinci yarısında, Çağdaş/Alternatif tiyatro uygulamalarıyla birlikte farklı arayış süreçleri içine girildiği ve ritüellere bir dönüş ihtiyacı doğduğu görülmektedir. Bu makalede, Peter Brook’un -kültürlerarası öncesi ve kültürlerarası dönem- çalışmalarında, ritüellere dönüşle birlikte; tiyatroya tekrar kazandırılmak istenen işlevselliğin hangi noktalarda belirdiği ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • BİRKİYE, Selen Korad.(2007), Çağdaş Tiyatroda Kültürlerarası Eğilim: Peter Brook- Eugenio Barba-Robert Wilson, Ankara: De Ki Yayınevi.
  • BROCKETT, Oscar G. (2000), Tiyatro Tarihi, Ankara: Dost Kitabevi.
  • BROCKETT, Oscar G.- BALL Oscar G. Brockett (2018), Tiyatronun Temelleri, İstanbul: Karakalem Kitabevi.
  • BROOK Peter. (1987), The Shifting Point, Forty Years of Theatrical Exploration 1946- 1987, London: AFA Yayıncılık.
  • BROOK Peter. (1990), Boş Alan, İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • BROOK Peter. (2007), Açık Kapı, Oyunculuk Ve Tiyatro Üzerine Düşünceler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BROOK Peter, (1973), Brook’la Söyleşi, TDR, vol.17, no.3, s.47; Christopher Innes, (2004), Avant-Garde Tiyatro (1882-1992), Çev. Beliz Güçbilmez, Aziz V. Kahraman, Ankara: Dost Kitabevi.
  • BROOK Peter.(1986), “Interview de Peter Brook”, Vogue. PAVIS, Patrice. (1999), Sahneleme-Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.Sibel Kamber, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • CANDAN Ayşın, (1994), Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • COUNSELL Colin. (1996), Signs of Performance: An Introduction to Twentieth-Century Theatre, London: Routledge.
  • DUMUR Guy. (1995), Peter Brook Ne İstiyor?, Çev. Ali Berktay, Agon Tiyatro/Eleştiri İnceleme Tartışma Dergisi, Sayı:7, Ankara.
  • EVANS-JAMES Roose,(1989), Experimental Theatre: From Stanislavsky to Peter Brook, London: Routledge.
  • FISCHER-Lichte, Erika,Das Eigene und das Fremde Theater, Francke Verlag, Tübingen u.Basel 1999,s. 111 , KOCABAY Hasibe Kalkan, (2005), Doğu Batı ekseninde Pater Brook’un Mahabharata’sı. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, Sayı 6, 22-33, Erişim: 01.11.2015 http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/viewFile/1023016155/1023015326
  • HUNT Albert, (1975), Ikler Üzerine Bir Eleştiri, Çev.F.Güllü, H.Gürel, Mimesis 6, Boğaziçi Yayınları
  • HUNT Albert and Geoffrey Reeves, Peter Brook, Directors in Perspective, 1995: Cambridge University Press.
  • INNES Christopher, (1994), Avant-Garde Tiyatro (1892-1992), Çev: Beliz Güçbilmez, Aziz V.Kahraman, Ankara: Dost Yayınevi.
  • KOCABAY Hasibe Kalkan, (2005). Doğu Batı ekseninde Peter Brook’un Mahabharata’sı. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, Sayı 6, 22-33. Erişim: 01.11.2015, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/viewFile/1023016155/1023015326
  • ÖZÜAYDIN N.Uğur, (2006), 20.Yüzyıl Tiyatrosunda Estetik Düşünce, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • PAVIS, Patrice. (1999), Sahneleme-Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.Sibel Kamber, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • MITTER Shomit. (1992), Systems of Rehearsal: Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook, London:Routledge.
  • ŞENER, Sevda, (2006), Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Kan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Kan, B. (2019). RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”. Sahne Ve Müzik(8), 1-17.
AMA Kan B. RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”. Sahne ve Müzik. Ocak 2019;(8):1-17.
Chicago Kan, Burcu. “RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE ‘MAHABHARATA’”. Sahne Ve Müzik, sy. 8 (Ocak 2019): 1-17.
EndNote Kan B (01 Ocak 2019) RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”. Sahne ve Müzik 8 1–17.
IEEE B. Kan, “RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE ‘MAHABHARATA’”, Sahne ve Müzik, sy. 8, ss. 1–17, Ocak 2019.
ISNAD Kan, Burcu. “RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE ‘MAHABHARATA’”. Sahne ve Müzik 8 (Ocak 2019), 1-17.
JAMA Kan B. RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”. Sahne ve Müzik. 2019;:1–17.
MLA Kan, Burcu. “RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE ‘MAHABHARATA’”. Sahne Ve Müzik, sy. 8, 2019, ss. 1-17.
Vancouver Kan B. RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”. Sahne ve Müzik. 2019(8):1-17.