Bu çalışmanın temel amacı tüketicilerin çiğ süt satın alma kararlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Araştırma verileri İzmir ilinin en fazla nüfusa sahip ilk 10 ilçesinde 2018 yılında 166 çiğ süt tüketicisi ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilmiştir. Tüketicilerin çiğ süt satın alma kararlarında önem verdikleri kriterler Bulanık Eşli Karşılaştırma yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada tüketicilerin çiğ süt satın almada en fazla önem verdikleri kriterin damak tadı olduğu saptanmıştır. Diğer kriterler ise öncelik sırasına göre üreticiye olan güven, yoğurt-tatlı yapımına daha uygun olması, çiğ süt sadakati ve kapıya kadar getirilmesidir. Ayrıca kadınların çiğ sütü marketten satın alma isteklerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu, erkeklerin çiğ sütle ilgili medyada yer alacak olumsuz haberleri kadınlara göre daha az önemsedikleri ve çiğ süt satın alırken kadınların sütün kokusunu/rengini erkeklere göre daha fazla önemsedikleri belirlenmiştir. Elde edilen bu sonuçlar politika yapıcıların çiğ sütle ilgili politika geliştirmelerinde ve süt üreten işletmelerin pazarlamaya yönelik kararlarında destek olabilecek niteliktedir.
The Scientific Technological Research Council of Turkey (TUBITAK)
1919B011703509
Bu çalışma Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında desteklenen 1919B011703509 başvuru numaralı projeden üretilmiştir. TÜBİTAK’a bu çalışmanın yürütülmesinde vermiş olduğu finansal destekten dolayı teşekkürlerimizi sunarız.
The main aim of this study is to determine factors affecting consumers’ purchasing decision of raw milk. The data of the study were obtained from the face to face surveys conducted with 166 raw milk consumers in the top 10 districts of the province with the highest population in Izmir in 2018. The criteria for consumers’ purchasing decision of raw milk was analyzed through Fuzzy Pairwise Comparison. According to the results of research, the most important purchasing criterion was taste. The other criteria, in order of priority were determined as confidence in producer, more suitable for yoghurt and dessert making, raw milk loyalty, and bring the order. In addition, it was determined women were more willing to purchase raw milk from markets, men care less about bad news about raw milk, and women care more about the smell and colour when buying raw milk. These obtined results are supportive of policymakers' policy development regarding raw milk and marketing decisions of milk producing companies.
1919B011703509
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMALAR |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B011703509 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 51 Sayı: 3 |
Bu dergide yayınlanan makaleler Creative Commons Uluslararası Lisansı (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) kapsamında yayınlanmaktadır. Bu, orijinal makaleye uygun şekilde atıf yapılması şartıyla, eserin herhangi bir ortam veya formatta kopyalanmasını ve dağıtılmasını sağlar. Ancak, eserler ticari amaçlar için kullanılamaz.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/