Soğuk Savaş dönemi kavramı olan kamu diplomasisi, uluslararası ilişkilerin bir faaliyet
alanı ve iletişim süreç yönetimi olarak tanımlanmaktadır. Bir hükümetin ulusal amaçlarının
ve güncel politikalarının olduğu kadar ulusunun fikir ve ideallerinin, kuruluşlarının ve
kültürünün muhatap ülkelerin halkınca anlaşılması amacıyla bilgilendirilmesi ve o halkların
ulusal menfaat çerçevesinde dış politikalara dâhil edilmesi amacıyla gerçekleştirilen iletişim
sürecidir. Medya bu iletişim sürecinin yönetilmesindeki en önemli araçlardan birisidir. Hızlı,
kolay ve etkin bir şekilde muhataplara ulaşabilme kabiliyeti bakımından medya, kamu
diplomasisi aracı olarak kullanılmaktadır. Ayrıca internetin yaygınlaşması ve sektörel işleyiş
bakımından medyanın bundan yararlanmasıyla medya türleri arasında dâhil edilen “yeni
medya”, basılı, işitsel ve görsel medyayı kapsayan geleneksel medyanın işleyişi açısından da
kamu diplomasisi ile ilgili çalışma ve tartışmalar noktasında önemli bir role ve etkiye sahip
olmuştur. Bu çalışmada 2015 yılında yayına başlayan ve TRT’nin İngilizce olarak dünyaya
yayın yapan ilk kanalı olan TRT World, yeni medya da dikkate alınarak, bir yöntem olarak da
kabul edilen tarihsel sosyolojik yaklaşımdan yararlanılarak Türkiye’nin kamu diplomasisi
faaliyetleri kapsamında ele alınmaktadır. Kamu Diplomasisi Koordinatörlüğü’nün
çalışmalarından hareketle tespit edilmeye çalışılan Türkiye’nin kamu diplomasisi stratejisi
ve bunun bir parçası olarak değerlendirilen TRT World, nitel yöntemlerden birisi olan
vaka incelemesi/durum çalışması (case study) çerçevesinde ele alınmıştır. Bu çerçevede
çoklu veri kaynaklarından ve veri toplama tekniklerinden yararlanılarak (istatistikler, yarı
yapılandırılmış görüşme, dökümün incelemeleri, röportajlar, vb.) TRT World’un “kuruluş
süreci, amaç ve hedefleri, bütçesi, organizasyonel yapısı, personel politikası, hedef kitlesi,
konumlandırılması, haber stratejisi, TV programları, resmi web sayfası ve sosyal medya
hesapları” incelenmiştir. Sonuç olarak TRT World’un dünyaya İngilizce yayın yaparak
Türkiye’nin kamu diplomasisi stratejisinin unsurlarından birisi olduğu ve Türkiye’nin
uluslararası yayıncılık çabalarının tamamlayıcı bir aktörü olduğu sonucuna varılmıştır.
Kamu Diplomasisi Türkiye’nin Kamu Diplomasisi Stratejisi Medya TRT World
Public diplomacy, the concept of the Cold War period, is defined as an area of activity of
international relations and communication process management. It is the communication
process that carried out in order to inform the people of respondent countries about the
national goals and current policies of a government as well as the nation’s ideas and ideals,
institutions and culture and to include those people in foreign policies on the purpose
of national interest. Media is one of the important tool in managing this communication
process. The media is used as a tool of public diplomacy in terms of its ability to reach its
respondents quickly, easily and effectively. In addition, the new media, which has been
included among media types due to the widespread use of the internet and the media
benefiting from this in the terms of sectoral functioning, has also had an important role and
effect at the point of the works and debates on public diplomacy in terms of the functioning of
traditional media, which includes printed, audio and visual media. In this study, TRT World,
which has started to broadcast in 2015 and the first channel of TRT to broadcast to all world
in English, is addressed within the scope of public diplomacy events by considering the
new media and benefiting from the historical sociological approach accepted as a method.
Turkey’s public diplomacy strategy, that tried to determine based on the works of The Office
of Public Diplomacy, and TRT World, which is considered as a part of it, were addressed
within the scope of the case study which is one of the qualitative research methods. In this
context, TRT World’s establishment process, goals and objectives, budget, organizational
structure, personnel policy, audience, positioning, news strategy, TV programs, official web
page and social media accounts were examined by using multiple data sources and data
collection techniques (statistics, semi-structured interviews, podcasts, interviews, etc.). As
a result, it is concluded that TRT World is one of the dimension of Turkish public diplomacy
by broadcasting in English to the world and an integral actor of international broadcasting
efforts in Turkey.
Public Diplomacy Turkey's Public Diplomacy Strategy The Mass Media TRT World
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tez Özetleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |