Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukların Aile İçi Şiddetten Korunmasında Ailelere Yönelik Girişimler

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 123 - 135, 30.06.2017
https://doi.org/10.18863/pgy.281334

Öz

Şiddet, bir çocuğun saygın, onurlu, eşit ve özgür bir birey olarak yaşaması ve kendini gerçekleştirebilmesinde büyük bir engeldir. Çocuklar ne zaman, nasıl ve kime karşı saldırganlık göstereceklerini öğrenmektedirler. Bu öğrenilenler anne babadan çocuklara aktarılmakla beraber, akran gruplarından ve kitle iletişim araçlarından da öğrenilmektedir. Şiddet bu şekilde bir döngü haline gelmektedir. Bu konuda yapılan çalışmalar ailelere yönelik girişimlerin (danışmanlık ve terapi, kriz ve sosyal yardım girişimleri, ebeveynlik ve çoklu girişimler) çocuklarda davranış sorunları, öfke, şiddet ve güvenlikle ilgili bilgi düzeyi, benlik saygısı, çatışma yönetimi; ailelerde ise psikolojik sıkıntı, ebeveyn-çocuk etkileşimlerinde empati, ebeveynlik becerileri, psikolojik işlevsellik gibi konularda gelişmeler sağladığı saptanmıştır. Aile içi şiddet için riskli gruplarla birçok ortamda karşılaşma fırsatı olan hemşirelere bu konuda önemli sorumluluklar düşmektedir.

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2016) http://www.aile.gov.tr/. (Erişim tarihi: Mart 2016)
  • Akın M (2013) Aile içi şiddet. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71(1):27-41.
  • Akpolat Y, İnci Y (2012) Erzurum’da çocuk ve şiddet. In Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu Bildiri Kitabı (Eds D Şenol, S Yılmaz, T Kıymaz, H Kala):866-886. Ankara, Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Ardahan M (2006) Sosyal destek ve hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2):68-75.
  • Arkan B, Üstün B (2010) Ebeveyn eğitim programlarını değerlendirme rehberi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3:102-107.
  • Ayan S (2007) Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8:206-214.
  • Bahadır Yılmaz E (2013) Çocuk istismarının önlenmesinde kullanılan programlar ve özellikleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi;16:255-259.
  • Bahadır Yılmaz E (2015) Şiddete maruz kalan kadınlara uygulanan güçlendirme programının kendilik değerini arttırmaya ve stresle başetme biçimlerine etkisi (Doktora tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Blodgett C, Behan K, Erp M, Harrington R, Souers K (2008) Crisis intervention for children and caregivers exposed to intimate partner violence. Best Pract Ment Health, 4:74-91.

Family Interventions on Protection of Children from Domestic Violence

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 2, 123 - 135, 30.06.2017
https://doi.org/10.18863/pgy.281334

Öz

Violence is the biggest obstacle for living as a respectable, dignity, equal and free individual and for self-actualization of a child. Children learn to show aggression when, how and against whom.   Knowledge is transmitted from parents to children as well as children learn it from peer groups and the mass media. It has become a cycle of violence in this way. In studies on this issue, it was determined that interventions for families (counseling and therapy interventions, crisis and outreach interventions, parenting interventions, and multicomponent interventions) provide developments in behavior problems in children, the level of information related security, anger and violence, self-esteem, conflict management, the psychological distress in families, empathy in parent-child interactions, parenting skills and  psychological functioning. Nurses having the opportunity to meet with the group at risk for domestic violence in many environments have important responsibilities in this regard.

Kaynakça

  • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2016) http://www.aile.gov.tr/. (Erişim tarihi: Mart 2016)
  • Akın M (2013) Aile içi şiddet. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71(1):27-41.
  • Akpolat Y, İnci Y (2012) Erzurum’da çocuk ve şiddet. In Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu Bildiri Kitabı (Eds D Şenol, S Yılmaz, T Kıymaz, H Kala):866-886. Ankara, Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Ardahan M (2006) Sosyal destek ve hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(2):68-75.
  • Arkan B, Üstün B (2010) Ebeveyn eğitim programlarını değerlendirme rehberi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 3:102-107.
  • Ayan S (2007) Aile içinde şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8:206-214.
  • Bahadır Yılmaz E (2013) Çocuk istismarının önlenmesinde kullanılan programlar ve özellikleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi;16:255-259.
  • Bahadır Yılmaz E (2015) Şiddete maruz kalan kadınlara uygulanan güçlendirme programının kendilik değerini arttırmaya ve stresle başetme biçimlerine etkisi (Doktora tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Blodgett C, Behan K, Erp M, Harrington R, Souers K (2008) Crisis intervention for children and caregivers exposed to intimate partner violence. Best Pract Ment Health, 4:74-91.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Ceyda Başoğul

Neslihan Lök Bu kişi benim

Selma Öncel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Kabul Tarihi 19 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Başoğul C, Lök N, Öncel S. Çocukların Aile İçi Şiddetten Korunmasında Ailelere Yönelik Girişimler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. Haziran 2017;9(2):123-135. doi:10.18863/pgy.281334

Creative Commons Lisansı
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.