Testin adil olması başarı testi hazırlamadaki vazgeçilmez
unsurlardan biridir. Değişen madde fonksiyonu (DMF) ve değişen çeldirici
fonksiyonu (DÇF) analizleri test adilliğini değerlendirmede birbirlerini
tamamlayan rollere sahiptirler. Bu çalışma Türkiye’de yapılan geniş ölçekli bir
teste katılan öğrencilerin cinsiyetlerine göre doğru ve yanlış yanıtlarını ve
çeldirici seçimlerini DMF ve DÇF yöntemleri ile incelemeyi amaçlamaktadır. Bu
amaçla 2011 yılı Seviye Belirleme Sınavı Matematik bölümü DMF ve DÇF açısından
analiz edilmiştir. DMF analizleri için, Mantel-Haenszel ve Lojistik
Regresyon metotları kullanılmıştır. DÇF analizleri için, iki parametreli
lojistik kümelenmiş logit ve nominal yanıt modellerinin altındaki iki olasılık
oranı yaklaşımları kullanılmıştır. Sonuçlara göre 500 ve 1,000
örneklem büyüklüğünde DMF bulunmazken sadece 2,000 örneklem büyüklüğünde
anlamlı DMF sonuçları bulunmuştur. 20 maddelik testin beş maddesinde DMF ve bu
beş maddenin üçünde de DÇF görülmüştür.
Test fairness is one of the most critical elements in
creating assessments. Differential item functioning (DIF) and differential
distractor functioning (DDF) analyses play complementary roles in justifying
test fairness. This study aims to investigate the correct (i.e., DIF) and
incorrect (i.e., DDF) response choices of students based on gender in a
standardized high-stakes test administered in Turkey. Given the purpose of this
study, the Math section of 2011 Turkish High School Entrance Exam was
investigated. For DIF analyses, Mantel Haenszel and Logistic Regression methods
were used. For DDF analyses, two odds ratio approaches under the two-parameter
logistic-nested logit model and nominal response model were used. According to
the findings, in 500 and 1,000 sample sizes, DIF was not detected, however, only
a 2,000 sample size indicated significant DIF results. Five DIF items were
observed among 20 items, where three out of those five DIF items also showed
DDF.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | March 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |